MonoDrive cd recensie: My Skin Is Yours

Allround rockers debuteren met geslaagde ep

Sander Grem, ,

Het Rotterdamse Trio MonoDrive debuteerde onlangs met de ep My Skin Is Yours. De rockers blinken uit in het neerzetten van filmische instrumentale stukken. Met gebruik van gesproken samples maken ze een onheilspellende sfeer die goed past bij de zang van Chris Buitendijk.

Het Rotterdamse Trio MonoDrive bestaat sinds 2004 en debuteert nu met de uitgebrachte Ep My Skin is Yours. Zoals we al in de bio mogen lezen, spelen ze rockmuziek in de breedste zin van het woord. En inderdaad, de invloeden van Metal broeders Iron Maiden en Grunge helden Alice in Chains zijn aanwezig. MonoDrive schuwt ook niet om lange instrumentale stukken in de stijl van Rime Of The Ancient Mariner te spelen. Verder doorspekken verschillende samples met vrijwel onverstaanbare Franse en Engelse teksten de songs, en geven deze een onheilspellende lading. De zang van Chris Buitendijk doet de rest van het werk met zijn van emotie doortrokken stem. Wel klinkt deze behoorlijk overgedubd. Maar wie kan dat wat schelen? Zolang het live ook maar goed klinkt. Zijn grunge sound geeft de songs in ieder geval de benodigde stevige body. Zeker in het beste nummer Waking Up is zijn stem de troef van de muziek. De Rotterdammers blinken uit in het neerzetten van sfeer. De riffs zijn sterk en de drumpartijen stevig. De dynamiek in de songs zorgt ervoor dat je geboeid blijft. Na verloop van tijd gaan de gesproken samples echter wel een beetje vervelen omdat het een trucje dreigt te worden. Zeker omdat er geen touw aan vast te knopen is waar het over gaat. De suggestie van een verhaal wordt gewekt, maar van de teksten van Chris Buitendijk word ik wijzer dan van de stemmen van ‘boven’. Toch is My Skin is Yours is een geslaagd debuut. Al is het na 3 jaar misschien wat zuinig om slechts 6 nieuwe songs uit te brengen. Een volwaardig album was meer op zijn plaats geweest.