A Balladeer scoort makkelijk bij gretig publiek A Balladeer scoort makkelijk bij gretig publiek

Amsterdamse indie rockers genieten van de volle zaal van Rotown

, Sander Grem,

A Balladeer scoort makkelijk bij gretig publiek

Amsterdamse indie rockers genieten van de volle zaal van Rotown

Sander Grem, ,

De nominatie voor de TMF Awards heeft a Balladeer een hoop naamsbekendheid gegeven bij het grote publiek. Rotown was volgelopen om de Amsterdammers aan het werk te zien. Zanger en songschrijver Marinus de Goederen(32) speelde een solide set met Peter Slager(Bløf) aan zijn zijde voor een kort gast optreden.

Amsterdamse indie rockers genieten van de volle zaal van Rotown

Rotown is helemaal uitverkocht voor a Balladeer en support act Benjamin Winter. Het is snel duidelijk dat vrijwel iedereen voor de eerste band komt. Menigeen praat onverstoorbaar verder als Winter begint. A Balladeer klopt dan ook al wat langer aan de poorten van de roem en heeft inmiddels een aardige schare fans opgebouwd. Winter, uit Amerika afkomstig, debuteerde vorig jaar met het in eigen beheer opgenomen album "Amber Alley and After". Winter is een singer/songwriter die vorig jaar tot de halve finale reikte van de Grote Prijs van Nederland. Live speelt hij met een cellist, drummer en bassist. Voor degene die hem kent van zijn debuut in Nederland in de Melkweg vorig jaar, zal zijn naam niet veel enthousiasme losmaken. Dat ontsteeg het niveau van een schoolband niet. Ook volgens Winter was het niet best, maar hij wordt er nog altijd mee geconfronteerd omdat Fabchannel, waarop het optreden te zien is, de opname niet wil verwijderen. Het half uur waarin Benjamin Winter in Rotown speelt, is gelukkig van een hoger niveau. De band speelt nummers van de eerste cd en van de nieuwe ep "Memory and Forever" die over twee weken uitkomt. "Ask Me", een swingende indie folk song, komt van de ep en is meteen het meest verfrissende nummer van de set. De cellopartij van Jonas Pap heeft hier echt een toegevoegde waarde. Helaas heeft de stem van Winter niet een heel groot bereik waardoor de zanglijnen van de ballades wat vlak blijven. In de afsluiter "The Best Thing" heeft Winter ook niet de kracht om de climax van het nummer body te geven. A Balladeer staat inmiddels achter de schermen te trappelen om Rotown te veroveren en het zal ze geen moeite gaan kosten. Het publiek staat als kwispelende puppies te wachten op de zoete melodiën van de Amsterdammers. Ook bij Marinus de Goederen blijkt weer eens wat de tijd met een mens kan doen. Tijdens de finale van de Grote Prijs 2003, waar hij de publieksprijs won, stond hij nog te trillen als een jongetje. Hij droeg een vaal t-shirtje met sleetse spijkerbroek en speelde slechts uiterst breekbare ballades waar het traanvocht vanaf droop. Sinds zijn debuut cd "Panama" en dito contract bij EMI heeft hij geleerd om een publiek te entertainen. "10 things", een nieuw nummer, speelt hij zonder microfoon vooraan het podium. Hij vraagt aan het publiek of het mee wil zingen en dat doet het zonder aarzeling uit volle borst. Zelfs de kleding, in de vorm van een hip petje en dito roodzwarte das, is erop aangepast. Hij lijkt wel een idol op weg naar de X-factor. De 3FM banners die in Rotown zijn opgehangen geven je tegelijkertijd het gevoel dat er sprake is van een groter commercieel doel. EMI gokt erop dat a Balladeer een hitmachine wordt en dat is zeker niet onmogelijk. De Goederen schrijft melodiën die weliswaar niet bijster origineel zijn maar het mainstream publiek snakt naar dit soort meezing poprock. Herkenbare riffs en met veel hartstocht gezongen, lang uitgesmeerde refreinen. Het publiek geeft zich er helemaal aan over in zang en gebaar. "Soms heb je hulp nodig", memoreert De Goederen aan de tijd waarin hij met zijn demo langs de platenmaatschappijen liep en niemand geïnteresseerd was. Daarmee doelt hij op Peter Slager van Bløf, die de band liefdevol heeft omarmd. Hij speelde alle baspartijen op "Panama", en deed in Rotown mee op de single "Fortune Teller" en in de drie toegiften. Waarom EMI nu wel interesse heeft in a Balladeer, is het raadsel van de popindustrie. De nummers op "Panama" zijn bijna allemaal een paar jaar oud. De stijl van songschrijven is niets veranderd. Het optreden in Rotown lijkt een oefening in spelen voor grote zalen. De Goederen begrijpt dat de liedjes alleen het werk niet kunnen doen. Hij moet het publiek voeren, masseren, vleien. Zo zijn immers veel bands groot geworden. De recente TMF nominatie voor beste nieuwkomer is wat dat betreft wellicht een begin.
Tags

nu op 3voor12