Geschiedenis-column Peter De Koning: Sex, Drugs & Variete! Geschiedenis-column Peter De Koning: Sex, Drugs & Variete!

Verhalen uit de Rotterdamse muziekhistorie

Geschiedenis-column Peter De Koning: Sex, Drugs & Variete!

Verhalen uit de Rotterdamse muziekhistorie

Op 3VOOR12Rotterdam is Peter De Koning geen onbekende. Dat hij naast zanger van Sauna West ook nog eens historicus, journalist en blogger (www.teps.nl) is, weten minder mensen. Voor 3VOOR12Rotterdam gaat Peter op zoek naar de Face Tomorrows, Elle Bandita's en Duvelduvels uit vervlogen tijden. In de eerste aflevering gaat Peter terug naar het begin van de 20e eeuw.

Verhalen uit de Rotterdamse muziekhistorie

Op de site van 3VOOR12 kan je het beste popalbum van de laatste vijftig jaar kiezen. Ik begrijp dat er redenen zijn om de grens bij het eerste singletje van Elvis te leggen, maar voor die tijd werd ook al genoeg geweldige popmuziek gemaakt. Ook in Rotterdam! Rotterdam was al rond 1910 dé stad in Nederland waar je naar toe moest voor een wilde avond. Het variété was een populaire vorm van vermaak.De bezoekers zaten aan tafeltjes en kregen een afwisselend programma voorgeschoteld. Elke act had meestal een kwartier om zijn punt te zetten. Er werden liedjes gezongen, grappen verteld en er werd gedanst. Een flyer uit 1913 kondigt 'Troba de moderne kracht-jongleur' aan. Hij speelt na het duo Rally & Lax die worden omschreven als 'Amerikaansche excentriciteiten'. Wellicht deden ze hetzelfde als de man die dertig jaar lang op het podium glas at (en het backstage dan weer uitkotste). Rotterdam had een specialiteit waarin het zich onderscheidde van Amsterdam of Den Haag. De Rotterdammers hadden een voorkeur voor sportwedstrijden. In het Casino-Variété Theater aan de Coolsingel werden daarom regelmatig worstelwedstrijden gehouden. De spreekstalmeester riep de namen van alle deelnemers om. Het publiek applaudisseerde voor Juan Bravo y Canton, 'le lion de Valence' of Herr Peter Hackenschmidt des Berliner Herkulesvereins. Youssouf Ahmed, 'de vuige Turk, de meest gehate man van Rotterdam' werd altijd onthaald op boegeroep, maar wanneer de Rotterdamse held Dirk van de Berg opkwam, barstte een gejoel los en zong het publiek: "Dirk van de Berg hou je goed! Teraldiedee-de-diedel-diedel-dom". Rotterdamse Dirk was zo populair, omdat hij al zijn wedstrijden won. Ook al waren dit getrainde worstelaars, wanneer ze in het Casino speelden hadden hun optredens meer weg van fysiek theater. Zo vloeide er wel eens bloed, maar dat was kippenbloed van de slager om de hoek en was 'de vuige Turk' in werkelijkheid helemaal niet zo Turks, maar een joodse kroegbaas met een fez op. Waarschijnlijk wist het publiek dat ook wel, maar hielp ze graag mee om de schijnwereld in stand te houden. Een worstelwedstrijd in het theater van Nighttown of in de Superwow. Zou het nu nog kunnen? Het is geen onmogelijkheid, maar het lijkt me niet dat het variété nog op een vaste clubavond zou kunnen kan rekenen. Toch wel jammer.

nu op 3voor12