CD Recensie Okkernoot -Truuk CD Recensie Okkernoot -Truuk

Where analogue meets electronics.

, Sander Carree,

CD Recensie Okkernoot -Truuk

Where analogue meets electronics.

Sander Carree, ,

Het Delfts-Rotterdamse Okkernoot maakt anders dan de naam wellicht doet vermoeden een frisse mengelmoes van diverse elektronische en analoge klanken. Het is juist deze mix die in dance-walhalla Rotterdam voor een beetje verfrissing zorgt…..

Where analogue meets electronics.

In veel gevallen geeft de naam van een band al een aardig beeld van het genre muziek waartoe diezelfde band behoort. Maar wat moest bij Okkernoot denken? Iets als: “Klinkt Nederlands en is best een melige naam, zou de muziek ook zo zijn?”. In ieder geval niet dat ik hier te maken had met een band die de aspiratie heeft het internationaal te willen maken. Nu is er al veel geschreven over bandnamen en dat uiteindelijk de muziek het moet doen en blabla…. , dus daarover genoeg. Wat ik wel kwijt wil is dat het hoesje en de cd leuk zijn vormgegeven en dat het artwork tevens een goede indruk geeft van wat je dan wél kunt verwachten: Een band die Roland elektronica combineert met akoestische instrumenten. Het binnenhoesje vermeld slechts drie nummers en dat maakt het moeilijk een duidelijk beeld van Okkernoot te krijgen. De demo klinkt professioneel en dat is knap aangezien de biografie vermeld dat de cd in slechts één nacht is opgenomen plus dat de combinatie van elektronica en akoestische drums ook nogal eens voor problemen met de sound zorgen. In diezelfde biografie (handig toch!) lees ik dat band live helemaal losgaat en dat is gelijk de grote makke aan deze demo. Die bevat namelijk vooral zwoele klanken en het “helemaal losgaan” is er niet echt bij. Dit doet vanzelf de vraag rijzen of deze demo wel een goede impressie is van wat de band live doet. De muziek zelf is heel gevarieerd. Zo komt er een stukje Latijns America voorbij in “More of This” , horen we een mix van Triphop en Soul in “With Open Eyes” en zelfs Rap en een vleugje Jazz in “Keep it Up”. Door de juiste toevoeging van de soulvolle stem van Tirza en de fretloze bas van Koen klikt de band ook echt als een band en niet als een aangelengde elektronica-act. Ondanks dat mijns inziens een voor single vatbare track ontbreekt heeft Okkernoot met deze kortspeler laten zien dat ze veel kunnen en dat ze niet zullen misstaan op een aantal van de gratis festivals die ons land rijk is! Moet de programmeur wel de band live hebben gezien….