Souleymane’s charisma redt koude Daylight Dancing Souleymane’s charisma redt koude Daylight Dancing

Afrikaans dansen op zondagmiddag in Nighttown

, Elda Dorren,

Souleymane’s charisma redt koude Daylight Dancing

Afrikaans dansen op zondagmiddag in Nighttown

Elda Dorren, ,

Onder leiding van de Guinese muzikant Souleymane Camara deed de djembégroep Les Etoiles de Rotterdam even de winterkou vergeten. Maar vooral zijn ingetogen zang en spel op de kora maakten indruk.

Afrikaans dansen op zondagmiddag in Nighttown

Drie- en vierjarige halfbloedjes rennen tussen de barkrukken door, sjezen langs het podium en dansen met hun Afrikaanse vaders en Nederlandse moeders. Op het podium speelt de djembégroep Les Etoiles de Rotterdam oorverdovend de vingers uit het lijf. Afgelopen zondag werd er in het Nighttown Theater de hele middag gedanst bij Daylight Dancing. Niet-westerse muziek voor niet-adolescente bezoekers, op een zondagmiddag, nu eens een keer geen seks en drugs maar wel rock ’n roll: het lijkt een goed idee. Maar het uitwerken van een maandelijks evenement is andere koek. Een storende factor was de temperatuur: binnen was het even koud als buiten. Door de aanblik van dik ingepakte bezoekers kon het contrast met het exotische thema niet groter zijn. Ook de buikdansworkshop aan het begin van de middag kreeg er de stemming niet echt in. De les was ongestructureerd en duidelijk bedoeld voor vermaak, niet voor didactische doeleinden. Goede muziek had een hoop goedgemaakt, maar de krakende Arabische discodreun kon niet echt inspireren. Gelukkig stond de percussiegroep van de in Nederland wonende Guinese muzikant Souleymane Camara op het programma. Camara, zoon van de bekende percussionist Sekou Tanaka Camara, maakt sinds 1995 deel uit van de groep Sewa Kan van de in België wonende meesterdjembéspeler Mamady Keïta. Tegenwoordig is Camara tweede solist van die groep. Ook geeft hij in Nederland djembélessen, als docent van Keïta’s percussieschool. In het Nighttown Theater speelde hij met zijn groep Les Etoiles de Rotterdam, die nu bijna een jaar bestaat. Les Etoiles, die voor het grootste deel bestaan uit getalenteerde Nederlandse percussionisten, speelden met zeven djembé’s, waaronder Camara zelf en drie doundouns (zware bastrommen), twee sets traditionele West-Afrikaanse dansritmes. Hoewel de diversiteit in geluid niet echt uit de verf kwam – na een serie vlakke drumritmes werd het gemis van een melodie groter – waren het Camara’s charisma, zijn aanstekelijke aansporingen en de vele korte solo’s die dansers en luisteraars geboeid hielden. Pas echt interessant werd het na de pauze. Vanuit de stilte kietelden de eerste sprankelende noten van de kora (harpachtig snaarinstrument) zacht de oren na zoveel drumgeweld. Souleymane kreeg gezelschap van de jonge zanger Lamin Saho uit Gambia, die sinds kort ook in Nederland woont. Saho nam de kora over, Camara pakte zijn akoestische gitaar. Samen speelden ze drie liedjes met zichtbaar plezier en wederzijds respect, dat ook tot uiting kwam in de elkaar toegezongen teksten. Even sijpelde het gevoel door in Afrika te zijn. Als koraspeler mag Camara er zeker ook zijn, maar zijn percussietalent kwam helaas bijna niet naar voren in dit kindvriendelijke middagconcert. Misschien uit bescheidenheid, misschien uit generositeit ten opzichte van zijn bandleden. Het is jammer, want een muzikant die solo’s speelt op Afö, de nieuwste cd van meesterdjembéfola Mamady Keïta, willen we graag horen schitteren.
Tags

nu op 3voor12