Voorzichtige start World Music and Dance Centre in Rotterdam Voorzichtige start World Music and Dance Centre in Rotterdam

CodArt en SKVR ontmoeten elkaar in World Music and Dance Centre (WMDC)

, Elda Dorren,

Voorzichtige start World Music and Dance Centre in Rotterdam

CodArt en SKVR ontmoeten elkaar in World Music and Dance Centre (WMDC)

Elda Dorren, ,

Het Rotterdamse World Music and Dance Centre opent vrijdag 15 december haar deuren. Tot nog toe is het muziekgebouw vooral een fysieke versmelting van wereldmuziekonderwijs van conservatorium- tot kindercursusniveau. Na veel gedane beloftes mag het WMDC zich nu gaan bewijzen.

CodArt en SKVR ontmoeten elkaar in World Music and Dance Centre (WMDC)

Op de gevel van het oude pakhuis wordt het naambord bevestigd, een sterke verflucht hangt nog in de nieuwe gangen. Beneden krijgen kinderen een workshop Afrikaanse dans, op de eerste verdieping maakt een klas giechelend kennis met de Indonesische gamelan en op zolder zitten conservatoriumstudenten op een Perzich tapijt Indiase raga’s te neuriën. Het is ‘open week’ in het World Music and Dance Centre (WMDC) dat vrijdag officieel wordt geopend door koningin Beatrix. In het WMDC zijn de afdelingen wereldmuziek en –dans van de Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR) en die van de Rotterdamse Hogeschool voor de Kunsten (CodArts) verenigd. Het alsmaar groeiende cursusaanbod van de SKVR zoals Bollywooddans en Cubaanse percussie, sluit goed aan bij dat van het conservatorium, dat als enige in Nederland een afdeling wereldmuziek heeft (latin, Turks, Indiaas, flamenco en tango). Beide instellingen bieden lessen aan in hetzelfde gebouw en ook hun kantoren huizen er. Zo is het een doorlopend komen een gaan van studenten, docenten en personeel. Het gezamenlijke podium moet het episch centrum van het WMDC worden. ,,Want het belangrijkste”, zegt projectleider Oscar van der Pluijm, ,,is het faciliteren van een fysieke ontmoeting. Musici en dansers worden pas nieuwsgierig als ze anderen horen en zien.” Op alle niveaus zijn er uitwisselingen en activiteiten. Een aantal conservatoriumstudenten van de richting ‘harmonie en fanfare’ loopt stage bij Caribische brass bands in Rotterdam-Zuid. Er zijn allianties met migrantenorganisaties en er worden talentjes gescout op basisscholen. Op topniveau geven internationale artiesten als bassist Richard Bona en jazzpianist Randall Corsen prestigieuze masterclasses. Het nieuwe pand en haar activiteiten zijn ook van belang om instituten en de politiek te laten zien wat er mogelijk is. Van der Pluijm: ,,Wie goed kijkt naar muziekladders ziet dat een groot deel van het aanbod onder wereldmuziek valt. Desondanks is het moeilijk om subsidiegevers warm te maken voor het genre. Daarom is het goed dat het WMDC er nu is.” Toch lijken een verbouwd pand en wat uitwisselingen tussen SKVR en CodArts een magere oogst voor een project dat een jaar geleden zoveel in zijn mars had. Bij de opening van het tijdelijke onderkomen in 2005 deed het WMDC een aantal beloften: het conservatorium zou er op korte termijn een Afrikaanse en een Kaapverdische afdeling, een omvangrijk digitaal archief voor wereldmuziek, twee leerstoelen en een workshopprogramma in de zomer bij krijgen. Alleen de laatste twee werden gerealiseerd. Van der Pluijm: ,,Misschien heb ik vorig jaar iets te hoog van de toren geblazen. Er zijn een hoop redenen waarom het nog niet zover is.” Het online archief is er nog niet door gebrek aan subsidiëring, en dan heb je volgens Van der Pluijm ook nog ,,de stroperigheid van twee van die grote instellingen, die samengebracht worden. Voor verandering is tijd nodig. Een dergelijk plan is nooit eerder uitgevoerd, en zoals elk experiment vrij kwetsbaar.” Die logheid verhinderde ook de snelle komst van een Afrikaanse afdeling bij CodArts. Van der Pluijm: ,,We wachten nog op een besluit van de directie.” Bij de Kaapverdische muziek waren er andere problemen. ,,De doelgroep is nog niet erg bekend met het conservatorium. We gaan nu korte zomercursussen aanbieden en toewerken naar een optreden. Stap voor stap.” En waarom werden de concerten van het WMDC in de tijdelijke locatie het afgelopen jaar nauwelijks bezocht? ,,Er was weinig geld voor programmering, en de publiciteit heeft niet de juiste mensen bereikt,” denkt Van der Pluijm. Dat de optredens voor CodArts-studenten gratis waren, maakte geen verschil: ook zij kwamen zelden. Volgens de Griekse studente Eleni Tsampouri (Indiase viool) was het niet de kwaliteit, maar het gebrek aan betrokkenheid van haar schoolgenoten de oorzaak. ,,De logge bureaucratie op school maken dat je na een tijdje geen initiatief meer neemt als het gaat om schoolactiviteiten.” Percussionist Nezih Antakli, die twee jaar geleden afstudeerde, is drastischer. ,,Wat ik op het conservatorium heb geleerd heeft niets te maken met de echte muziekwereld. Praktisch leer je niet te overleven, en muzikaal ook niet: er zijn op het conservatorium te veel regels. Die doden de vrije creativiteit in de wereldmuziek.” Hij bezocht het WMDC het afgelopen jaar één keer. En dan is er nog de locatie van het muziekcentrum. Die is volgens zowel studenten als projectleider verre van optimaal. Het Lloydkwartier is nog lang niet bekend als uitgaanslocatie. Van der Pluijm geeft toe: ,,Er moet nog een hoop gebeuren voor dit een bruisend centrum is, maar de basis is gelegd.” Ondertussen is er in het WMDC een internationaal congres over wereldmuziekeducatie aan de gang. Morgen brengt flamencogitarist Paco Peña met een Rotterdams kinderkoor een deel van zijn Requiem ten gehore voor de koningin, symbolisch voor de samenwerking. Van der Pluijm: ,,In theorie klopt het, nu moet het zich nog bewijzen.” World Music and Dance Centre bevindt zich in Pieter de Hoochweg 125 te Rotterdam Opening zal vrijdag 15 december plaatsvinden om 15 uur.
Tags

nu op 3voor12