Rotterdamse eindejaarslijstjes deel 3

Met Sonja Markowski, Skokotronic en Elle Bandita

Daniel Baggerman, ,

In deze derde aflevering vertellen Elle Bandita, Sonja Markowski en Skokotronic ons wat zij het beste album van het afgelopen jaar vonden, waar we volgend jaar op moeten gaan letten en wat men zou doen als ze wethouder van cultuur zouden zijn.

Met Sonja Markowski, Skokotronic en Elle Bandita

We vroegen voor de derde aflevering van de Rotterdamse eindejaarslijstjes Elle Bandita (beroemd tot in Rusland en ook als progammeur en DJ actief), Sonja Markowski (Grote Prijswinaar singer/songwriter) en Skokotronic (veelgetipte Nederpopper en White Suicide-toetsenist) wat zij er van vonden. BESTE ROTTERDAMSE ALBUM ELLE BANDITA "Tja, misschien een beetje te verwachten, maar ik vind You Are Happening van Feverdream toch echt een fuckin mooie plaat. En dan niet omdat mijn eigen gouden keeltje daar ruim aan het bod komt, maar vooral omdat ik al jaren fan ben van deze boys. Ze zijn heel erg gegroeid tussen Future Directions en You Are Happening in, en zeker ook nog een stukje experimenteler geworden. In mijn oren niet omdat dat interessant is, maar gewoon omdat ze jongens zijn die zich laten leiden door hun gevoel." SONJA "De verleiding is natuurlijk groot om mijn eigen EP 'Porcupine's Sister' te noemen. Tenslotte hebben we er hard aan gewerkt en was deze geluidsdrager de kroon op Markowski's eerste echte jaar. Maar jezelf noemen is een beetje erg narcistisch. Dus: Charlie Dée heeft toch wel een bijzonder plaatje gemaakt. 'Where Do Girls Come From' is krachtig, met een duidelijk karakter, zorgvuldige, niet overdreven arrangementen die in dienst van de liedjes staan. Een eigen stemgeluid, teksten die verder gaan dan 'ik hou van jou en blijf je trouw', smaakvolle mix. Ben benieuwd naar de volgende!" SKOKOTRONIC "Ha, ja, dit kan echt niet natuurlijk, maar mijn favoriete Rotterdamse demo is toch die van Skokotronic (en neee, hij is nog steeds niet af). Ja, het moet maar eens afgelopen zij met dat gezeik over dat je je eigen muziek niet tof mag vinden hoor. En waarom is het mijn favoriet, vraag je je dan natuurlijk af? Simpelweg omdat Skokotronic precies is, wat ik gaaf vind. Het is helemaal mijn eigen ding. Ik word in Rotterdam door velen verguist om mijn voorliefde voor muziek uit de jaren tachtig, maar ik vind het geweldig en dat hoor je denk ik duidelijk terug. En tja, ik ben toetsenist he, dus dat hoor je ook. Veel electronica en synthgitaren dus, haha! Oh ja, en als naast Skokotronic iemand anders lof verdient, zijn het David en de zijnen (ed. El Pino & The Volunteers). Wat kan ik zeggen.. een prachtig album en fijne mensen! Al vind ik het nog steeds moeilijk om David en Harm uit elkaar te houden.. BESTE ROTTERDAMSE CONCERT ELLE BANDITA "Weer een beetje zelf-ophemeling: ik heb me in tijden niet zo laten gaan als bij het concert wat Siren gaf op Ladyfest Rotterdam. Ik had ze geboekt omdat ik het vet vond om een allgrrl hardcore band op de programmering te hebben staan, maar wat deze band deed was echt fuckin hardcore: ze hebben me laten janken door hun vette show. ja echt ik ben in tranen uitgebarsten. Zo vet vond ik ze. Zoveel energie en kracht, ik werd helemaal gek! En ik was ook een beetje dronken, maar goed wanneer niet zul je zeggen..." SONJA "Eigenlijk ga ik in Rotterdam bijna alleen maar naar concerten in Rotown, maar zelfs dat zat er dit jaar niet echt in. Grayson Capps heb ik er gezien, maar dat was december vorig jaar, Ben Weaver was ook in 2005 en Lucinda Williams speelde in Paradiso (maar wel dit jaar). Allemaal geweldige concerten. Dit jaar heb ik zelf behoorlijk veel gespeeld en bleef weinig tijd over om concerten te bezoeken. Als ik Hyacinth House al begin van het jaar had gekend was ik ongewtijfeld naar hun optreden in Rotown gegaan. Deze skandinavische band heb ik op een festival in het oosten van het land mogen bewonderen...erg gaaf." SKOKOTRONIC "Iets wat me absoluut is bijgebleven, is het optreden van The Paul Collins Beat op de Rotterdam Rumble. Alhoewel het niet per se ontzettend enerverend was en misschien wel iets te lang duurde allemaal, vond ik het toch geweldig om die band een keer gezien te hebben. Eigenlijk was het gewoon leuk om al die hits weer eens te horen, maar dan van ?the man? himself. Wat ook heel gaaf was, was The Gossip in de WPM-tent op Metropolis. Wat een dampende show! En die stem van dat wijf, geweldig!! Om over dat paarse badpak maar te zwijgen.." GROTE BELOFTE VOOR VOLGEND JAAR ELLE BANDITA "Eeehm, moeilijk. ik hoop dat Skokotronic met een plaat komt. En the Quotes klinken echt lekker op plaat, maar ik heb ze nog niet live gezien dus daar durf ik niks over te zeggen." SONJA "Van wie gaan we veel horen? Van Markowski! Ook voor 2007 is het de bedoeling om zo veel mogelijk te spelen, maar in de uitgebreide versie (dus met contrabas en drums). In de zomer vertrekken we met z'n tweëen voor zes weken naar de VS om te spelen en inspiratie op te doen. Daarnaast voel ik dat dit het jaar van het platencontract gaat worden. En bovengenoemde Charlie Dée zal ongetwijfeld veel van zich laten horen, net als Jagged Soul. En ik hoop op een goed jaar voor China Blue!" SKOKOTRONIC "Rotterdamse acts? Nou ja, El Pino natuurlijk. Die gaan als een raket momenteel, dus als die trend doorzet.. Verder heb ik uit betrouwbare bron, dat er een nieuw album van The Riplets aankomt. Dat zal ongetwijfeld het nodige stof doen opwaaien. The White Suicide komt natuurlijk met nieuwe shit, eeuh hits! Dus wie weet wat daar nog allemaal mee gaat gebeuren.. En dan is er natuurlijk nog Skokotronic. Had ik die al genoemd, Skokotronic? Nou ja, Skokotronic dus. Daar zou je best wel eens veel van kunnen gaan horen, van Skokotronic! (Maar goed, eerst die plaat maar eens afmaken he Skokie, want je hebt allemaal wel een grote mond, maar praatjes vullen geen plaatjes..)" ALS IK WETHOUDER WAS... ELLE BANDITA Low-budget plekken zoals 't Boogje en het Poortgebouw meer de ruimte geven, zodat kleine bands weer een podium hebben om hun eerste podiumervaring op te doen, en mensen wat meer ruimte hebben om eigen initiatief te tonen. Ook zou ik de huur van bepaalde poppodia verlagen, zodat ze meer geld hebben om meer feestjes te organiseren en iets grotere bands te boeken. We missen hier echt een plek als Paard van Troje ofzo weetjewel... SONJA "Als wethouder van cultuur zou ik heel goed moeten kunnen lobbyen. Want helaas heeft bijna alles met geld te maken. En hoe krijg je dat losgepeuterd? Waarschijnlijk niet alleen door het ministerie van OCW de oren eraf te lullen. Eigenlijk zou je denken dat een analyse van de verdeling van subsidies voor zich spreekt. Want waarom krijgt de klassieke muzieksector verhoudingsgewijs zo veel meer geld dan de popsector? De popmuziekcultuur heeft niet alleen te maken met 'lekker naar muziek luisteren', maar biedt veel mensen de kans om een levensstijl te ontwikkelen, zich te uiten, nuttig bezig te zijn. Liever liedjes maken dan op straat hangen. Gelukkig ben ik geen politicus, want ik besef dat dit soort onderwerpen veel complexer zijn dan mijn simpele hersens kunnen bevatten. Maar misschien zou ik met het geld dat er wél is wat projecten opzetten voor hangjongeren... en dan hopen dat de projecten slagen. Op die manier kun je aan 'boven' laten zien dat subsidies wel degelijk goed terecht komen en terloops zelfs nog wat problemen oplossen. Uiteindelijk zou ik het dan ook voor elkaar willen krijgen dat café's / clubs / andere podia altijd een bepaalde basisgage kunnen bieden, i.p.v. soms alleen maar drankjes. Daarvoor zouden de podia wel aan bepaalde eisen moeten voldoen (goede geluidsset, goede PR voor de concerten). Maar echt de gouden tip heb ik helaas dus ook niet..." SKOKOTRONIC " Ik zou er alles aandoen om eigen initiatief bij het lokale Rotterdamse talent te stimuleren. Ik zou mensen uitdagen om zich te organiseren. Ik zou proberen om mensen bij elkaar te brengen, zodat ze van elkaars kennis en vaardigheden kunnen profiteren. Dit hoeft niet altijd meteen een bom duiten te kosten. Met enthousiasme en wederzijdse belangenbehartiging kun je al een heel eind komen. Ik zou een interdisciplinair forum in het leven roepen, waarbinnen mensen uit alle culturele hoeken en gaten met elkaar kunnen discussieren over hoe het anders en beter kan. Laat al die kennis en inzichten maar boven komen drijven. Misschien ook een goed idee om het onderwijs er nog meer bij te betrekken. Laat de Bedrijfskundigen maar eens samen met de CMV-ers een ondernemingsplan schrijven en geef ze subsidie om het uit te voeren. Ik moet wel bekennen, dat ik me hier eigenlijk niet echt mee bezig houd hoor, met cultuurbeleid, dus het zou zo maar eens kunnen dat dit allemaal al gebeurt. In dat geval is de wethouder een wethouder naar mijn hart!"