dEUS in tjokvol Nighttown

Een muzikale beloning op het lange wachten!

roel willems, ,

Tom Barman was ziek. Hij had geen stem meer. Bijna de gehele Nederlandse tour is verplaatst. Behalve het optreden in Nighttown. Oorspronkelijk als laatste in de rij, nu als eerste. Een fonkelende vuurdoop voor dé Belgische sensatie dEUS voor een uitgelaten publiek. dEUS kwam, zag en overwon!

Een muzikale beloning op het lange wachten!

Na alle voorafgaande optredens in Nederland te hebben moeten cancellen wegens ziekte van Tom Barman was er dan eindelijk het eerste concert op Nederlandse bodem voor dEUS. Het eveneens Belgische Absynthe Minded mocht het publiek opwarmen. Dat deden ze uitstekend. Met songstructuren die vliegen van jazz naar acoustic pop en blues naar stevige rock geven deze vijf heren een kijkje in de keuken van wat België, buiten dEUS, te bieden heeft op het muzikale vlak. Met een sample van het nieuwe album Pocket Revolution opent de hoofdact om klokslag tien uur. Je voelt de aanwezige spanning van het publiek om, na jaren te hebben gewacht, een weerzien te beleven met hun idolen. Nighttown is volledig uitverkocht. En dat voel je. Binnen is het broeierig en het publiek staat, in afwachting wat komen gaat, hutje mutje op elkaar gepakt. De ontlading is dan ook groot als de vijf heren het podium betreden. Het begin van het optreden is sterk. De interactie tussen band en publiek komt tot een explosie bij het nummer‘Instant Street. Hierna zakt het een beetje in. De nummers, die zo’n beetje het hele oeuvre van elf jaar dEUS bevat, kabbelen voorbij. Ze lijken ietwat plichtmatig gespeeld, met af en toe een opleving. Soms swingend, dan weer aangrijpend. Barman heeft duidelijk zijn stem terug en schreeuwt in zijn enthousiasme, als wijze van aankondiging, de titels van de nummers die worden gespeeld. Het plezier om weer in Rotterdam te spelen uit de frontman door te zeggen dat het wel apart is dat juist vandaag, in Nighttown de kick-off van hun Nederlandse tour is. Het was toch oorspronkelijk juist de afsluiter? Wel positief benaderd in ieder geval. Hij voelt zich weer beter en laat het duidelijk merken! Deze band hoeft niet alleen een nieuwe cd te presenteren; Barman stelt gedurende het optreden de nieuwe lichting dEUS netjes voor. Naast oude bekende Klaas Janzoons is de line up als volgt: drummer Stéphane Misseghers (ex Soulwax), Alan Gevaert (ex Chris Withley & Arno) en Mauro Pawlowski (ex Evil Superstars). Laatstgenoemde heeft blijkbaar een goede plek gevonden binnen de band en ook in het hart van het aanwezige publiek. Telkens als hij met een zangpartij (oorspronkelijk van Stef Camiel Carlens) moet uithalen joelt het publiek van vreugde en herkenning. Na anderhalf uur neemt de band afscheid van het publiek. Een strakke set is er voorgeschoteld. Zeer Degelijk. Dit “nieuwe” dEUS maakt de verwachtingen live ook waar. Net zoals op Pocket Revolution.Na een aantal minuten komt de band terug voor een toegift. En wat voor een! Bij de inzet van Suds & Soda (dé cult hit!) ontploft Nighttown en iedereen gaat uit z’n dak. Ook Barman. Die trekt een aantal mensen vanuit het publiek het podium op en vraagt om “meer volk on stage!” Dit laten veel mensen zich geen tweede keer zeggen en binnen no-time is de band verdwenen achter een muur van mensen die het podium onveilig maken. Na deze apotheose is het gedaan. Twee uur dEUS is een vlucht door de tijd. De vele bandwisselingen hebben de muziek, evenals de podiumpresentatie niet beïnvloed. Het klinkt allemaal even puur en overtuigend als tien jaar geleden. Alsof de tijd heeft stilgestaan en Barman en consorten nooit zijn weggeweest! Als na-programma staat er in het theater Rotterdams trots DooDoo’s Coffee. Deze viermans funk rock formatie staat in het begin voor een vrij lege zaal. Aan het einde van het optreden is het publiek, dat eerst wat onwennig kwam luisteren naar deze "adhd" mannen, in groten getale toegestroomd. Een kort maar krachtig optreden. De muziek wordt overgenomen door diverse dj’s die het publiek massaal de nacht in brengen in de zalen van Nighttown. Een explosieve avond op alle fronten was een feit.