Radiostation Slam FM mag geen eigen hitversies meer draaien Radiostation Slam FM mag geen eigen hitversies meer draaien

Slam FM-directeur De Winter: “We hebben nu duidelijkheid”

Radiostation Slam FM mag geen eigen hitversies meer draaien

Slam FM-directeur De Winter: “We hebben nu duidelijkheid”

Radiostation Slam FM van ID&T is door de rechter verboden nog langer eigen hitversies te draaien. Door het draaien van meer hits wist het station haar marktaandeel de afgelopen maanden te verdubbelen. Slam FM had geprobeerd een opgelegde boete via de rechter op te schorten, maar die eis werd niet ingewilligd. Slam FM-directeur Michel de Winter: “We hebben in ieder geval nu wel duidelijkheid.”

Slam FM-directeur De Winter: “We hebben nu duidelijkheid”

Dinsdagmiddag heeft een Rotterdamse rechtbank de eis van radiostation Slam FM afgewezen om de haar opgelegde boetes te schorsen. Het Agentschap Telecom had eind maart het radiostation van entertainmentbedrijf ID&T de boetes opgelegd, omdat het te veel hits per uur zou draaien. Concurrenten Radio 538, RTL Nederland en Fresh FM hadden geklaagd, dat Slam FM zich niet aan de voorschriften van de goedkopere uitzendvergunning hield, die maximaal één hit per uur toestaat. Om meer dan één bekend nummer per uur te kunnen draaien, draaide Slam FM speciale Slam FM-edits van hits, die volgens de door het Commissariaat voor de Media opgetrommelde deskundigen maar weinig van de hitversies in de hitparades verschilden. Het station baseerde haar verweer op een briefwisseling met het ministerie, waar uit zou blijken dat het niet in overtreding was. De rechter oordeelde toch dat het station zijn eigen aangepaste versies binnen een week niet meer mag draaien, op straffe van een dwangsom van 100.000 euro per gedraaide hit. Opmerkelijk is dat Slam FM wel edits van platenmaatschappijen mag uitzenden. Dat biedt het station nog wel de nodige speelruimte. Niet alle versies van een nummer belanden in de hitparade, maar zijn vaak wel herkenbaar voor het grote publiek. De verandering van format met meer bekende muziek, bekendere presentatoren en een marketingcampagne gericht op jongeren hebben Slam FM de afgelopen maanden geen windeieren gelegd. Was het marktaandeel toen het station nog ID&T Radio heette, over de periode tot januari nog een schamele 0,6%, bij de laatste meting was dat al opgelopen tot 1,1%. Vooral in de jonge doelgroepen heeft het station haar marktaandeel verdubbeld: in de leeftijdscategorie 13-19 jaar is het marktaandeel inmiddels opgelopen van 2,6% naar 4,9%. “We hebben in ieder geval nu wel duidelijkheid”, zegt Slam FM-directeur Michel de Winter. “We gaan ons houden aan de uitspraak. Daarom gaan we vanaf volgende week woensdag geen Slam FM-edits meer draaien. Voor de rest kunnen we geen commentaar geven, omdat we nog wachten op de schriftelijke versie van het vonnis.” Woordvoerder Arjan Ribberink van het Agentschap Telecom becommentarieert: “Wij hadden deze uitspraak wel verwacht. Het is een bevestiging van onze beslissing Slam FM te beboeten.” Ribberink verwacht de schriftelijke uitspraak binnen twee tot drie weken.

nu op 3voor12