Old school jungle in Nighttown Theater

Jungle scene uit Utrecht, Rotterdam en Nieuw Amsterdam present

Tim de Bleser, ,

De originele ragga in het Nighttown Café en de snelle Ragga jungle versie in het theater, kon, gecombineerd met een laagdrempelige entree, toch niet zorgen voor een grote opkomst op deze vrijdag 17 juni. Maar wie er wel bij was, was des te gemotiveerder.

Jungle scene uit Utrecht, Rotterdam en Nieuw Amsterdam present

In het cafe zitten her en der wat mensen gezellig te kletsen terwijl dj Bob James hun de roots van de jungle serveert: reggae. In het Theater komt er een stroom vette ragga jungle op me af. Zoekend naar de oorzaak van dit geweld valt mijn oog op het meedeinende hoofd van Enk, dat in de maat van de muziek opduikt vanachter zijn laptop. Muis in de hand, hoofdtelefoon op de oren bouwt hij een beetje rommelig op van grof naar grover. Enk en Miss Hestia hadden eerst al het publiek elk een half uurtje mogen opwarmen. Miss Hestia is de vaste warm up voor deze tweemaandelijks terugkerende jungle-feesten. Dj Bojcot neemt een moment van stilte, en de lightjockey een moment van duisternis, alvorens het publiek wordt teruggebracht naar het onderwerp van vandaag: old skool jungle. Hij schuift de laptop van Enk opzij, om plaats te maken voor de goeie ouwe zwarte plakken vinyl. Bong Selectah selecteert de plaatjes en onze hartjes worden vervuld met vreugde bij het terughoren van sommige nostalgische tunes. Als Selectah niet met zijn hoofd in de platenbak zit heeft hij een megafoon in zijn hand om de onderdanen toe te spreken of om een beetje wiiiiii wiiiiiii ambiance te brengen. Voor meer ambiance: check de mixes en producties van de Bong Brothers, ook wel bekend onder de namen Remarc en Bong-ra, op hun site (zie links). Op 1 juli staat Bong-Ra, één van de aliassen van de Bong Brothers, opnieuw in Nighttown, voor de release van Revolution Theory. Na een uurtje is het de beurt aan Jacky Murda. Hij is producer van enkele ragga jungle platen onder zijn eigen naam. Daarbuiten is hij ook nog de halve eigenaar van het Chop Stick Dub Plate label en de studio onder dezelfde naam. Aangezien Mc Lannyman en zijn buddies niet goed weten waarvoor een microfoon kan gebruikt worden, besluit hij maar zijn eigen MC te zijn. Hij overgiet zijn mixen met een sausje samples en effecten die hij uit zijn technics-doosje te voorschijn tovert. Niemand kan nog blijven stilstaan of stilzitten. Jacky zag ook de kans schoon om een enkele nieuwe tunes voor te stellen. Het is opnieuw de beurt aan Bojcot om plaats te nemen achter de pioneer mixer. Ouwe tunes met korte, gecutte overgangen, al dan niet gekruid met scratches. De die-hards smullen van de oude tunes, de rest is al naar huis. NFMS verzorgt de visuals op het grote doek, net zoals ook op de prspctavonden. Voor de gelegenheid had hij een exclusief programmaatje aan de lage frequenties van de muziek gelinkt, waardoor zijn zelfgemaakte creaties gemorphed worden op de maat van de muziek, wat vooral in de schaarse kalme momenten goed te merken was. In het Café is Dj Fader gewisseld met Bob James van E&J Engine Soundsystem. Hij speelt wat meer commerciële plaatjes zoals Snoop Dogg, die vorige week nog in Ahoy stond. Terug in het theater houdt de Rotterdamse Dj Atiq iedereen wakker met stevige breakcore-ragga. Snelle overgangen gaan van gek naar gekker. De beentjes worden slap van de snelle ritmes en willen richting huis. Door het Café slenterend, speelt Dj Fader net één of andere catchy Beyonce tune die de hele weg naar huis in mijn hoofd blijft zitten. Heb je de hele avond stevige jungle gehoord en blijft uitgerekend zoiets in je hoofd spoken.