Cd-recensie: Ragtime Wranglers kabbelen lekker voort Cd-recensie: Ragtime Wranglers kabbelen lekker voort

Instrumenteel beekje uit de Happy Days tijd

, Mike Michels,

Cd-recensie: Ragtime Wranglers kabbelen lekker voort

Mike Michels, ,

The Ragtime Wranglers, bestaande uit Joe Sixpack, Sietse Heslinga en Huib "Huey" Moor, bestaat al meer dan tien jaar. Ze zijn de vaste begeleidingsband van de Ranch Girls en Miss Mary Ann. Deze laatste dame was ook nog even te zien en te horen op de cd-release op 29 april 2005 op de Rockabilly Dazzle avond in Waterfront. Verder hebben ze diverse grote namen op festivals in Europa en Amerika begeleid.

Bluegrass, rockabilly en rock & roll zijn de vaste ingrediƫnten van de Ragtime Wranglers. Het leeuwendeel van de 14 nummers tellende cd bestaat uit instrumentale versies van hun eigen repertoire. De nummers zijn van de hand van Joe Sixpack, maar er staan ook mooie instrumentale leennummers op van onder andere Merle Travis en Joe Maphis. Op de cd staan onder andere instrumentale uitvoeringen van Low Man On A Totempole, Homebrew Hootch en Bronco Boogie. Groove A Tune is opgenomen in studio The Void in Eindhoven. Voor de opnames zijn oude microfoons en vintage instrumenten en versterkers gebruikt. Gecombineerd met het art-work en het uiterlijk van de bandleden zou je bijna denken alsof ze uit Happy Days komen gekropen. Joe Sixpack (zanger gitarist) wordt gerekend tot een van de beste rockabilly gitaristen van het moment die zichzelf kan meten met mensen als Brian Setzer. Drummer Sietse Heslinga ken je misschien wel van het nederpop bandje De Nederbietels, die onlangs nog hun eerste optreden in Rotterdam hadden. Eigenlijk gaat de cd voorbij als een kabbelend beekje in een prachtige omgeving. Het zijn stuk voor stuk mooie nummers, strak ingespeeld door verschrikkelijk goede muzikanten, maar de power ontbreekt. Hier en daar geraakt het wel in een stroomversnelling, maar verwacht geen wildwatervaren. Dat kabbelende beekje stroomt netjes en geleidelijk door het betoverende landschap. Geen ruig hakwerk dus, maar een diversiteit aan instrumenten, gastmuzikanten en genres die voorbij komen. Het leuke hiervan is dat dit ook bijna een standaard onderdeel is van hun live optredens. Tijdens de release van de cd passeerden allerlei gastmuzikanten de revue. Zelfs muzikanten die er niet op voorbereid waren; The Orientals, werden uitgenodigd om mee te spelen met een van hun nummers. Al die gastmuzikanten en de diversiteit aan instrumenten maakt de plaat en uiteraard de live optredens erg interessant. Mijn persoonlijke favoriet van de cd is het eerste nummer Low Man On A Totempole, welke ook op de cd-presentatie is gespeeld. Het nummer swingt de pan uit, maar wat ik vooral heel gaaf vind is het geluid van de instrumenten. Het lijkt alsof de drummer op een stel holle emmers aan het meppen is en de bas klinkt af en toe lekker blikkerig. De sfeer van Happy Days komt gelijk al je speakers uit rollen.

nu op 3voor12