The Good Life, een lot uit de loterij

U vraagt wij spelen

Willem Schellingerhout, ,

De timing van hun bezoek was wat ongelukkig, zo tijdens het filmfestival. Dus werd The Good Life geconfronteerd met de vraag: ‘Hoe hou je een optreden spannend in een zaal met 10 betalende gasten?’ Verder moest er ook een tijdelijke bassist ingepast worden omdat Stephanie Drooting (de vaste bassist) op tournee is met Bright Eyes.

U vraagt wij spelen

De timing van hun bezoek was wat ongelukkig, zo tijdens het filmfestival. Dus werd The Good Life geconfronteerd met de vraag: ‘Hoe hou je een optreden spannend in een zaal met 10 betalende gasten?’ Verder moest er ook een tijdelijke bassist ingepast worden omdat Stephanie Drooting (de vaste bassist) op tournee is met Bright Eyes. Het antwoord was even simpel als verrassend: je stopt 28 briefjes met daarop een songtitel in een pot. Je belooft 14 nummers te zullen spelen en je laat het publiek iedere keer een nummertje trekken. Als er op de briefjes titels staan, die de band in zijn geheel nog niet gespeeld of slechts een kort geoefend heeft, dan is succes niet altijd gegarandeerd. Zo kon het dus gebeuren dat je Sweet Child Of Mine van Guns ‘n’ Roses verknald (alleen het eerste couplet en het refrein waren bekend) om daarna een wonderschone versie van Early Out The Gate ten gehore te brengen. Als dit concert iets heeft duidelijk gemaakt, is het wel dat The Good Life zwaar op de talenten van Tim Kasher leunt. De zanger leidde de band met overtuiging en zichtbaar plezier door deze wat bizarre avond. Hij improviseerde, kletste met het publiek, maar toonde bovenal zijn talent. Voor Kasher, tevens zanger van Cursive, is The Good Life het platform om te experimenteren met meer singer/songerwriter-achtige platen. En met succes; zowel het in 2002 verschenen album Blackout, de EP Lovers Need Lawyers als het vorig jaar uitgebrachte Album Of The Year bevatten prachtige nummers zoals Night And Day, New Friend en het eerder genoemde Early Out The Gate. Deze ingetogen nummers geven Kasher de kans zijn karakteristieke stemgeluid maximaal te etaleren, zonder dat hij de gitaren, de bas of de drums dient te overschreeuwen. Op de momenten dat de band zijn vocalen ondersteunde in plaats van te overstemmen, bleek The Good Life een lot uit de loterij. Maar zoals bij iedere loterij waren er maar weinig winnaars. De paar aanwezigen waren blij dat ze die avond naar Nighttown waren getogen, in plaats van de zoveelste film op het filmfestival te bekijken.