GDMW Festival Rotterdam wil concurreren met Crossing Border GDMW Festival Rotterdam wil concurreren met Crossing Border

Geen Daden Maar Woorden steeds omvangrijker: dit jaar The Fall

GDMW Festival Rotterdam wil concurreren met Crossing Border

Geen Daden Maar Woorden steeds omvangrijker: dit jaar The Fall

Het voormalige kleinschalige literatuur- en poëziefestival GDMW pakt in 2005 flink uit in de Rotterdamse schouwburg. Ooit begonnen als klein evenement in de Rotterdamse Bibliotheek, is het nu een tweedaags festival met cabaret, stand-up comedy, muziek, poëzie en literatuur. Hoofdact is The Fall. Programmeur Remco Beeskow: “We willen in de toekomst nog meer muziek gaan programmeren.”

Geen Daden Maar Woorden steeds omvangrijker: dit jaar The Fall

Het tweedaagse Rotterdamse Geen Daden Maar Woorden festival (GDMW) begon enkele jaren geleden als lokaal evenement, geïnitieerd door medewerkers van Stichting Passionate. Inmiddels heeft die stichting een behoorlijk aantal producties onder haar hoede, waaronder het literaire magazine Passionate, Kunstbende Rotterdam, een landelijke schrijfwedstrijd Write Now en dus ook het GDMW festival. Voor de evenementen ontvangt de stichting enige subsidies en werkt verder met vrijwilligers. Toch neemt het festival zichzelf serieus en wil niet onder doen voor Crossing Border. Met 45 acts in verschillende disciplines verspreid over twee avonden en drie zalen in de Rotterdamse Schouwburg doet men een aardige poging. Programmeur Remco Beeskow: “We willen de lijn in de toekomst voortzetten en nog meer muziek gaan programmeren. In de voorgaande jaren hadden we vooral nationale acts, maar in 2004 zijn we al internationaal aan de slag gegaan. Toen hadden we onder andere Gonzales en Novastar voor de muziek. En nu hebben we als topact The Fall.” De vergelijking met Crossing Border dringt zich op, maar de visie van GMDW onderscheidt zich wel degelijk. “Crossing Border bestaat al wat langer dan ons en richt zich op een iets ouder publiek. Het boekte in het verleden bijvoorbeeld David Byrne en David Sylvian. Wij richten ons ook op trends: The Fall past precies in de huidige hernieuwde aandacht voor postpunk. Onze doelgroep ligt tussen de 18 en 35 jaar, bij Crossing Border ligt dat toch anders,” aldus Beeskow. “Bovendien hebben wij ook meer typische Rotterdamse acts. Cabaret van John Buisman en Wilfried De Jong, bijvoorbeeld.” Dat het festival nog groeiende is, valt af te leiden aan de bezoekersaantallen. Beeskow: “We rekenen dit jaar op 1200, het aantal van vorig jaar. The Fall moet onze programmering meer body geven.” De organisatie is op de hoogte van het markante gedrag van The Fall-zanger Mark E. Smith. Beeskow zit er dan ook bovenop om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. Smith heeft namelijk nogal wat bijzondere wensen en eigenzinnige vormen van communicatie. “Hun rider is niet eens zo excentriek met als uitschieter een Champagnefles of twee. Het ligt ergens anders. Smith wil de touwtjes zoveel mogelijk zelf in de hand houden. Contact loopt via de bassiste van de band, die tevens zijn vrouw is. Hij luistert op de achtergrond mee als er dingen afgesproken worden.” The Fall staat aan de vooravond van hun tournee door het Verenigd Koninkrijk. Het optreden op GDMW vormt daarmee de generale repetitie, omdat dit het laatste optreden is vlak vóór de tour. Beeskow: “We weten natuurlijk niet hoe Smith zich gaat gedragen. We wachten af of hij zijn reputatie als lastig mannetje waar zal maken.” “Een boel dingen die ik op GDMW heb gezien, is ook wel eens bij Crossing Border geweest,” vertelt Crossing Border programmeur Louis Behre. “Mark E. Smith stond er trouwens in 1994. Maar mij maakt het niet veel uit. Misschien is het goed dat meerdere mensen eens zien hoe literatuur en muziek best samen geserveerd kunnen worden. Hoe moeilijk dat soms ook is, zoals het bekende verschijnsel dat mensen ongeduldig een schrijversvoordracht afwachten tot hun band begint. Maar eigenlijk is de samenkomst van muziek en literatuur steeds gangbaarder. De Nacht van de Poëzie is ieder jaar uitverkocht vanwege de muziekprogrammering. Dus nee, erg dat GDMW in dezelfde vijver vist, vind ik het niet. Wel een leuk detail trouwens, dat literair recensent Peter Swanborn van de Volkskrant vond dat ons festival op zou moeten houden met literatuur te programmeren. Hij is nu zelf betrokken bij de stichting die GDMW organiseert. Ach, laat ’t maar leven.” Het GDMW Festival vindt plaats op 30 september en 1 oktober in de schouwburg van Rotterdam. Crossing Border vindt plaats van 16 t/m 20 november in het Theater a/h Spui in Den haag.

nu op 3voor12