Grote verbouwing van Rotterdamse poptempel Nighttown Grote verbouwing van Rotterdamse poptempel Nighttown

Capaciteit grote zaal gaat van 1000 naar 1400 bezoekers

, Marian van Ewijk,

Grote verbouwing van Rotterdamse poptempel Nighttown

Capaciteit grote zaal gaat van 1000 naar 1400 bezoekers

Marian van Ewijk, ,

Nighttown bereid zich eindelijk voor op DE verbouwing. In de zomer van 2006 zal de Rotterdamse poptempel een groeistuip doormaken. Donica Buisman is assistent van de directeur van Nighttown: “Wij willen het grootste podium in Rotterdam zijn en daar hoort een gebouw met een goede uitstraling bij.”

Capaciteit grote zaal gaat van 1000 naar 1400 bezoekers

Nighttown is onderdeel van de zes kernpodia in Nederland. Dat houdt in dat zij ruimte hebben voor minimaal 1000 bezoekers. “De andere podia zijn verbouwd of gaan verbouwen, waardoor hun capaciteit omhoog is gegaan. Wij zijn nu de kleinste en daarom willen wij meegaan om bands te kunnen trekken.” Donica legt uit dat bands anders liever voor een groter podium als bijvoorbeeld 013 in Tilburg kiezen, waar meer kaarten verkocht kunnen worden. “Daarbij komt dat Rotterdam zich als de tweede stad van Nederland wil profileren op muziekgebied.” Wat gaat er allemaal veranderen aan en in Nighttown? “De buitenkant blijft hetzelfde: het pand blijft het pand. Aan de muren kunnen wij niets veranderen en daarom gaan wij de hoogte in. De gang is altijd het grootste knelpunt geweest. Die wordt zeven en halve meter hoog en twee keer zo breed.” Iedereen die Nighttown heeft bezocht weet ook hoe onlogisch de indeling is van de entree (laatst nog bij Motel Mozaïque). Direct bij de ingang is de kassa, waardoor je, als het slecht weer is, in de regen op je ticket moet wachten. Bij binnenkomst heb je rechts de toiletten en daarna pas de garderobe. En dat is lastig als je eerst naar de wc moet en daarna pas je natte jas op kunt hangen. Donica belooft dat dat allemaal gaat veranderen. “De kassa zal verder in het pand komen en de garderobe krijgt een nieuwe plaats.” 1400 Muziekliefhebbers Ook de grote zaal zal behoorlijk veranderen. “Er komt een apart trapportaal vanuit de gang naar de grote zaal en de balkons worden flink uitgebreid. Hiermee moeten er straks 1400 muziekliefhebbers in passen. Aan het café zal niets veranderen, alleen dat bezoekers via het café in de toekomst naar het theater kunnen. Ook de basement wordt beter bereikbaar. Een deel van de theaterzaal zal worden afgesnoept, maar er komt een hele nieuwe zaal voor terug.” Vanaf 1998 zijn er al plannen om te verbouwen en Donica is blij dat het nu eindelijk gaat gebeuren. “Wij willen het grootste podium in Rotterdam zijn en daar hoort een gebouw met een goede uitstraling bij.” Daarbij worden de sponsoren niet vergeten. Zo kan het gebeuren dat op het gebouw de afbeelding van een flesje Heineken wordt geprojecteerd, het huismerk van Nighttown. Ook een Heineken podium is denkbaar. Ondanks dat sponsoren voor Nighttown erg belangrijk zijn en noodzakelijk, want dat levert natuurlijk geld op, vindt Donica de poptempel niet te commercieel. “Nighttown is ontstaan in een periode van subculturen en dat moet ook de basis blijven. Underground is een belangrijk gebied, maar dat wil niet zeggen dat je geen combinatie kunt maken om de verschillende doelgroepen te bereiken met reclame. Daarnaast zal er ook meer plaats zijn voor kunstenaars.” De bedoeling is dat de bezoekers tijdens de verbouwing zo min mogelijk merken. “Daarom gaat het ook in fases gebeuren. De planning is dat de metamorfose zo’n drie maanden zal gaan duren. Concerten of feesten die even niet in de grote zaal gegeven kunnen worden door bouwwerkzaamheden kunnen eventueel in Off Corso plaatsvinden. De basement, het theater en het café zullen wel gewoon open blijven.” Ook leuk om te weten is hoeveel de verbouwing gaat kosten: “2,2 miljoen euro. De gemeente heeft ons 1 miljoen 10 duizend euro gegeven en van onze huiseigenaar kregen wij 6 ton. De rest moet van sponsoren komen.” Dus grote kledingmerken, ringtone aanbieders en platenmaatschappijen: meld u aan bij Nighttown!
Tags

nu op 3voor12