3VOOR12/Rotterdam: verbouwing Nighttown voor kwart afhankelijk van sponsors

Capaciteit grote zaal gaat van 1000 naar 1400 bezoekers

De verbouwing van Nighttown in de zomer van 2006 gaat 2,2 miljoen euro kosten. Ongeveer de helft van dat bedrag komt van de gemeente Rotterdam. De huiseigenaar van Nighttown betaalt 6 ton, het resterende bedrag moet komen van sponsoren. De verbouwing is volgens assistent-directeur Donica Buisman noodzakelijk om zich te kunnen meten aan andere A-podia.

Capaciteit grote zaal gaat van 1000 naar 1400 bezoekers

De kogel is door de kerk: Rotterdams podium Nighttown gaat echt verbouwen in de zomer van 2006 en trekt daar in totaal 2,2 miljoen euro voor uit. De gemeente Rotterdam betaalt ongeveer de helft, de eigenaar van Nighttown betaalt zes ton, het resterende bedrag moet van sponsoren komen. De verbouwing is volgens assistent-directeur Donica Buisman noodzakelijk om zich te kunnen meten aan andere A-podia. De grootste clubpodia (zogenaamde A-podia) in Nederland hebben onlangs een verbouwing ondergaan, nu is Nighttown aan de beurt. Volgens assistent-directeur Donica Buisman een noodzaak. "De vijf andere kernpodia zijn verbouwd of gaan verbouwen, waardoor hun capaciteit omhoog is gegaan. Wij zijn nu de kleinste en daarom willen wij meegaan om bands te kunnen trekken. Als een artiest kan kiezen uit Nighttown of het grotere 013, waar meer kaarten verkocht kunnen worden, kiest hij voor Tilburg. Daarbij komt dat Rotterdam zich als de tweede stad van Nederland wil profileren op muziekgebied.” De buitenkant blijft hetzelfde: het pand blijft het pand. Nighttown gaat wel de hoogte in: "De gang is altijd het grootste knelpunt geweest. Die wordt zeven en halve meter hoog en twee keer zo breed.” Tijdens de jongste editie van Motel Mozaique werd weer eens pijnlijk duidelijk dat de gang te smal is, toen tientallen festivalbezoekers niet in de zaal konden komen waar ze wilden zijn, ondanks dat die zaal niet vol zat. Ook de grote zaal zal behoorlijk veranderen. “Er komt een apart trapportaal vanuit de gang naar de grote zaal en de balkons worden flink uitgebreid. Hiermee moeten er straks 1400 muziekliefhebbers in passen, een toename van 400 man. Aan het café zal niets veranderen, alleen dat bezoekers via het café in de toekomst naar het theater kunnen. Ook de basement wordt beter bereikbaar. Een deel van de theaterzaal zal worden afgesnoept, maar er komt een hele nieuwe zaal voor terug.” Vanaf 1998 zijn er al plannen om te verbouwen en Buisman is blij dat het nu eindelijk gaat gebeuren. “Wij willen het grootste podium in Rotterdam zijn en daar hoort een gebouw met een goede uitstraling bij.” Daarbij worden de sponsoren niet vergeten. Zo kan het gebeuren dat op het gebouw de afbeelding van een flesje Heineken wordt geprojecteerd, het huismerk van Nighttown. Ook een Heineken podium is denkbaar. Ondanks dat sponsoren voor Nighttown erg belangrijk zijn en noodzakelijk, want dat levert natuurlijk geld op, vindt Buisman de poptempel niet te commercieel. “Nighttown is ontstaan in een periode van subculturen en dat moet ook de basis blijven. Underground is een belangrijk gebied, maar dat wil niet zeggen dat je geen combinatie kunt maken om de verschillende doelgroepen te bereiken met reclame. Daarnaast zal er ook meer plaats zijn voor kunstenaars.” De bedoeling is dat de bezoekers tijdens de verbouwing zo min mogelijk merken. “Daarom gaat het ook in fases gebeuren. De planning is dat de metamorfose zo’n drie maanden zal gaan duren. Concerten of feesten die even niet in de grote zaal gegeven kunnen worden door bouwwerkzaamheden kunnen eventueel in Off Corso plaatsvinden. De basement, het theater en het café zullen wel gewoon open blijven.” De verbouwingskosten zijn op 2,2 miljoen euro geraamd. De gemeente Rotterdam draagt ruim een miljoen euro bij. De huiseigenaar van Nighttown betaalt zes ton. Het overige deel, nog eens zes toen, moet komen uit sponsoring.