Ass-crack Stage-hack #47

Analoge gitaarpedaaltovenaars hypnotiseren De Perifeer

Tekst: Martijn Holtslag Foto's: Jeroen Helle ,

Op de Ass-crack Stage-hack (ACSH)-avonden, georganiseerd door de Deventerse Esc.Rec. labelbaas Harco Rutgers, weet je nooit precies wat je te wachten staat. Maar wel dat je een uniek, betoverend geluidsexperiment meemaakt.

Op de 47e editie van de concertreeks zijn Guido Möbius en Roald van Dillewijn uitgenodigd. Twee geluidsvirtuozen die uitsluitend met analoge gitaarpedalen geluidsexperimenten ondernemen. Guido Möbius presenteert zijn nieuwe album Batagur Baska, dat recent uitkwam op Shitkatapult, het label van T.Raumschmiere en Apparat. Roald van Dillewijn presenteert de uitkomsten van Digilog, een project waarin hij onderzoek doet naar door hemzelf gemodificeerde gitaareffecten.

Als eerste speelt Roald van Dillewijn: klankontwerper, softwareontwerper voor geluid en muziek, componist en performer. Naast zijn solo optredens is hij onderdeel van het trio The Void* (uit te spreken als: The Void Pointers), dat op het snijvlak van ambient, live electronics, drones en postrock opereert. Hij begint met het aanslaan van een gitaarakkoord, om daarna de gitaar niet meer aan te raken. Vanuit dat ene akkoord bouwt hij een drie kwartier durend stuk op, dat steeds verder borduurt op wat de vorige pedalen als outputsignaal leveren. Dat wisselt van delays die in een geluidsbrei weer een nieuw ritmisch patroon vormen, tot pitch-shift pedalen die weer nieuwe akkoorden opwekken uit het bestaande geluidsstuk, tot feedback die weer nieuwe tonen genereert. Als toeschouwer is het bijna een meditatieve sessie. Alsof je naar de organische ontwikkeling van ter plekke gecreëerde geluids-evolutie luistert.
Ter verduidelijking: je moet je er geen popconcert bij voorstellen. Dit heeft niets met liedjes of catchiness te maken, maar alles met experiment, ontdekking, ontspanning, soundscapes en jezelf kunnen overgeven.

Vervolgens vertelt Roald hoe hij zijn eigen geluidsmachine heeft gemaakt. Op tafel zien we een tiental pedaal-effecten en veel kabels die van mengtafeltjes naar nieuwe pedalen en z'n laptop leiden. Hij vertelt dat hij de gitaarpedalen heeft "gehackt", ofwel: open gesoldeerd, en vervolgens midi-vertalers ingebracht zodat hij met simpele midi knoppen een soort macro-controle heeft over al zijn pedalen en hun individuele parameters tegelijk.

De volgende geluidstovenaar is Guido Möbius: multi-instrumentalist met een voorkeur voor hoekige grooves, polyritmische percussie patronen, handgemaakte techno, drones en voortdurend veranderende harmonieën. De Berlijner heeft voor dit middag concert een iets geïmproviseerd plan, wat wat meer uitleg dan normaal inhoudt. Hij begint met enkele met zijn mond gebeatboxte loops, waar hij vervolgens met zijn analoge gitaarpedalen mee aan de slag gaat. En het gaat alle kanten op; van totaal vervreemdende soundscapes tot techno-based dansbare grooves. Ondertussen legt hij onder het mom van ‘pedalworkshop’ het concert even stil om wat dingen uit te leggen. Dat biedt wat meer inzicht hoe deze energieke improvisator te werk gaat, en over processen waar je als luisteraar helemaal niet bij stilstaat. Naast zijn beatboxing, gebruikt hij zang, trompet en gitaar als klankbronnen om zijn tracks live mee te bouwen.

Al met al een diverse middag! Voor mensen die houden van een beetje buiten de gebaande paden gaande experimenten en entrepreneurs zijn deze Esc.Rec ACSH avonden erg aan te raden!
De volgende vindt op 16 juli plaats, waarbij The Void* live het nieuwe album Values presenteert.