Wat is oud? Iemand die ouder is dan jij? Is het iets uit het verleden? Iets wat niet meer trendy is? Oud is in ieder geval een woord dat opkomt bij het zien van het programmaboekje van de zeventiende editie van Dauwpop. Er komt een aantal populaire bands uit de jaren ’80 - Levellers en The Cult - de volwassen rockers van Triggerfinger en Racoon zijn aanwezig, oude muziekstromingen krijgen een jong jasje in de vorm van The Baseballs en DeWolff. Met de zeventiende editie gaan we opzoek naar het nieuwe geluid van Dauwpop 2011.
Met twintig jaar ervaring mogen Levellers zich een oude rot in het vak noemen. De combinatie van folk en punk krijgt het publiek makkelijk mee. De vrolijke nummers en het strakke spel weten zelfs de jongste bezoekers te overtuigen. Levellers kan nog een aantal jaren mee. Dat geldt ook voor de Belgen van Triggerfinger. Zij hoeven geen enkele moeite te doen om de tent vol te krijgen. De publiekstrekker staat op de Jupiler Mainstage voor een uitzinnige menigte te spelen. De rauwe rock leent zich dan ook prima voor een heuse beuk- en springpartij. De stoere mannen van Triggerfinger zijn zelf ook niet vies van enthousiast springen en beuken. Het plezier straalt er van af.
Uniek op Dauwpop 2011 is de programmering van de Kink FM tent. In dit kleine tentje staan de grootste namen. Voor de tent passen net vijftig fans, die kunnen genieten van semiakoestische optredens van onder andere Triggerfinger, Tim Knol en DeWolff. Zo geven in de middag de jonge mannen van DeWolff een wel zeer intiem optreden weg. Het is even wennen, die ingetogen en beheerste kant van de jongens, maar daardoor blijkt weer hoe muzikaal ze zijn. Deze zeer geslaagde sessie doen ze later nog eens dunnetjes over op het Surprise Stage. Ondanks de leeftijd staat DeWolff bekent om hun geweldige jaren ‘70 sound, die de Hammondorgel nog meer weet te versterken. Aan de drukte te zien is deze retro-sound nog steeds passend in 2011.
Een oude sound die ook nog prima past in 2011 is Rock-‘n-roll. The Baseballs weten wel wat vrouwen naar de Mainstage te trekken met hun Rock-‘n-roll covers en knappe koppen. De mannen scoorden eerder een kleine hitje met hun Rock-'n-roll cover van Rihanna's 'Umbrella'. De covers van Katy Perry’s 'Hot 'n Cold' en 'Candy Shop' van 50 cent deden het beduidend minder. Het is ook niet bijster origineel: rock-‘n-roll covers spelen van hedendaagse popliedjes. Het begint dan ook snel te vervelen en de bezoekers verliezen snel hun interesse. Het is tijd voor iets nieuws, anders is The Baseballs snel verleden tijd.
Het enige optreden waarbij de tent steeds voller stroomt, is tijdens het optreden van The Joy Formidable. Terwijl het bij de Jupiler Mainstage vol staat met Racoon fans, betreedt The Joy Formidable de Surprise stage. En wat voor een verrassing is deze groep. De zangeres is haast een karikatuur met haar spierwitte, kaarsrecht afgeknipte haren en haar behoorlijk brave, witte jurk. Maar ze blijkt al snel een echte rockchick als zij op haar gitaar slaat en over het podium springt. Ook haar twee mannelijke bandgenoten zijn echte muzikanten. De liedjes zijn ijzersterk en het is genieten van de enthousiaste Welshmen. Dit merkt ook het deel van het publiek dat besloten heeft de Mainstage te verruilen voor dit optreden. Het beste idee van de dag.
Ouderwets feesten kan bij De Jeugd van Tegenwoordig, Go Back To The Zoo, Memphis Maniacs en Kees Van Hondt. Zo weet De Jeugd van Tegenwoordig de Jägermeister Dance Area overvol te krijgen. Vooraan staan tientallen kinderen luid mee te zingen met de grove teksten van het drietal. Daarachter vindt het grootste feest plaats dat Dauwpop dit jaar kent. De Jeugd hoeft weinig moeite te doen om dit feest te starten. Vooral ‘Hengel At A Bitch’ weet het publiek te overtuigen door alles luidkeels mee te schreeuwen en vooral te hengelen. Benieuwd of iemand nog iets heeft gevangen. In het Enge Bos is het de hele dag druk. Met de meest foute acts op het podium is het dan ook wel smullen geblazen. Kees van Hondt doet het als afsluiter al jaren goed op Lowlands, maar ook Dauwpop weet een feestje te bouwen. Met grote takken, Hawaï slingers en zonnebrillen beweegt een groep zich richting het Enge Bos, terwijl de eerste ‘boerenkool’ klinkt. Dauwpop blijkt Keeswaardig.
Op de Jupiler Mainstage staat een echte publiekstrekker. De oude rockers van The Cult laten het publiek lang wachten, maar dit wordt beloond met een set vol klassiekers en stoere rock. Het is een feest der herkenning voor de oudere bezoeker. Helaas blijkt dat de heren hun beste tijd wel hebben gehad. De muziek is een beetje uit de tijd en het is zoeken naar iets nieuws. Maar is dat nodig? De jongeren spelen oude muziek, de ouderen blijven bij hun roots. Veel feest en een paar verrassingen. Het was een mooie editie. En met zijn zeventien jaar is Dauwpop bijna volwassen.