Keihard rock ’n rollend de nacht door tijdens Winter Sleaze Keihard rock ’n rollend de nacht door tijdens Winter Sleaze

Een festival vuiger en ruiger dan deze zie je niet vaak

, Nadieh Bindels

Er zijn feestjes en feestjes en Winter Sleaze is er één in de categorie ‘keihard rock ’n rollen’. Tatoeages laten zetten, beuken tot je erbij neervalt, een zangeres die zwaaiend met een grote zwarte dildo het podium op komt, bij de wintereditie van Sleazefest kan het allemaal. Met zeven bands verspreid over twee zalen en een heleboel om te beleven, was Winter Sleaze bij Pllek in Amsterdam afgelopen zaterdag een groot succes.

Wat in 1999 begon met een bbq met underground live muziek, georganiseerd door de mannen van de Amsterdamse band ZZZ, is uitgelopen tot een tweejaarlijks festival onder de naam Sleazefest. Met een winter- en zomereditie houdt de organisatie de rock 'n roll scene in stand. Het festival is in de afgelopen jaren verschillende locaties langsgeweest, waaronder het Skatecafé in Amsterdam en de strandtent Timboektoe in Wijk aan Zee. Deze editie werd het Pllek in Amsterdam.

Om 21:00 is het restaurant van Pllek nog gewoon restaurant, maar gaan de deuren van de andere zaal al open. De ruimte inlopend komen de geur van de Waddenzee en het geluid van een tatoeëerapparaat het publiek tegemoet. De dame en heer van ‘Wilde Wad Oesters’ staan klaar om oesters uit de Waddenzee te verkopen. Achterin de zaal is een hoek ingericht waar iedereen tot twaalf uur gratis Sleazefest tatoeages kan laten zetten. Artiest Ren Molhoek staat met de nodige naalden klaar om aan de slag te gaan. En het wordt flink doorwerken, want er vormt zich meteen een rij vrolijke feestbeesten voor een onderhuidse inktsessie.

Tony Clifton

Als om tien uur de eerste band, Tony Clifton, begint, is de zaal al redelijk vol. Het is voor zowel de band als het publiek nog wel even loskomen. Er beginnen wat hoofden op de muziek mee te bewegen in de zaal, maar echt gedanst wordt er nog niet. De drie muzikanten van begin 20 spelen hun garage/ pop punk zoals we van ze gewend zijn: strak en vrolijk. Op de achtergrond hangt een gordijn van metallic-achtige slierten waar de drummer halverwege de gig mee in de knoop raakt, maar de band herpakt het spelen goed. Aan het einde van de set is de zaal opgewarmd en begint het publiek vooraan te dansen en te pitten. Een beeld dat we nog veel vaker gaan zien deze avond.

Abdomen

De zaal is propvol als de tweede band, Abdomen, begint. De drie punk makende jonge gasten uit Leeuwarden knallen een keihard geluid de zaal in, waar meteen veel mensen losgaan. Eén gast staat zo intens te headbangen met zijn ogen dicht, dat hij bijna op het podium valt. De scheurende gitaren lijken soms onophoudelijk en de rauwe stem van de zanger past goed bij de vuige sound. De jongens spelen strak en de drummer vangt de overgangen van snel naar rustig spel feilloos op. De zanger ziet er opvallend uit met zijn geblondeerde haar en keke blauwe jasje. Aan het einde van de set springt hij met z’n gitaar tussen het publiek en speelt verder met euforisch publiek hangend aan zijn schouder. Hij is net op tijd terug op het podium voor het laatste stukje van het laatste nummer. Dan verlaten de drie het podium, hun (bas)gitaren scheurend achterlatend.

Platinum Boys

Waar normaal mensen zitten te lunchen of dineren, is het restaurant van Pllek inmiddels ingericht als tweede zaal voor Winter Sleaze. De andere ruimte barst bijna uit haar voegen en in de gang naar de rookruimte is het schuifelen om naar voren te komen, dus het is fijn dat de tweede zaal is geopend. Het goed en ruig uitgedoste publiek staat er klaar voor Platinum Boys. Het viertal uit de Verenigde Staten rock ’n rollt lekker en klinkt goed, alleen een aanhoudende piep uit één van de boxen stoort het geheel. Het gaat de gitarist niet helemaal soepel af: halverwege het optreden breekt één van z’n snaren en later nog één. Het lijkt hem niet te deren, hij speelt vrolijk verder. Er is geen gig deze avond waar het publiek niet staat te springen en ook hier gaat ze los. Een dame in een rood leren pak durft het aan om te crowdsurfen over de hossende menigte. Ondertussen vliegt het bier door de lucht.

Sleazefest zou Sleazefest niet zijn zonder wat vuige showelementen tussendoor. Na Platinum boys bestijgt een drietal het podium in het restaurant voor een spectaculair striptease- en vuurshowmomentje.

The Devils

Het hoogtepunt qua show wordt gebracht door The Devils uit Italië. Vanaf het moment dat het tweetal het podium opkomt in een latexoutfit en met zonnebril op, heeft ze het publiek in haar greep. De drumster en tevens zangeres zwaait met een grote zwarte dildo, die ze een prominente plek op het podium geeft. Het tweetal maakt trash rock ’n roll  en wisselt keihard beuken af met een meer melodische sound. Ze zorgt voor de grootste pit van de avond. Het publiek wordt uitgenodigd het podium op te komen en danst om het spelende duo heen. Ondertussen wordt het publiek vooraan bij het podium getrakteerd op een red-bull-douche, die van achter uit de zaal komt. Weer eens wat anders dan een bierdouche, waar er ook velen van zijn geweest deze avond. De gitarist, met een vers ingepakte Sleaze tatoeage op z’n arm, neemt geen genoegen met alleen het podium en beweegt zich van het podium de zaal in, waarna hij op een van de torens met boxen klimt. Hij eindigt het optreden met z’n gezicht tussen de billen van z’n bandgenoot.

Reverend Beat-Man

Na het extatische optreden van The Devils is het de beurt aan Reverend Beat-Man. Een goed momentje om even bij te komen van het muzikale geweld van de vorige gig. De one-man-band uit Zwitserland maakt blues-trash en rock ’n roll. Het optreden begint met een muziekje dat sterk lijkt op een volkslied, terwijl de Beat-Man met een gitaar om z’n nek achter een drumstel zit. Daarna zet hij flink de beuk erin en galmt zijn schelle stem door de ruimte. Hij wisselt rustigere bluesy nummers af met rock ’n roll. De sfeer zit er goed in en door het hossende publiek valt de een na de ander die vooraan staat op het podium.

E.T. Explore Me

In de andere zaal is tijd voor E.T. Explore Me. Met deze Haarlemse band is het altijd een viering van de Nederlandse rock 'n roll. Het drietal maakt zware, semi psychedelische, garage rock ' n roll. De zanger begint op z’n knieën achter z’n Ace Tone orgel en wisselt zijn spel af met gitaar. Het geluid van de basgitaar brengt een lekkere wazige sfeer met zich mee. De lome sound doet een beetje denken aan het basgeluid van The Black Angels. Het publiek geniet duidelijk en ook bij dit optreden is er geen ontkomen aan een pit. Aan het einde van de set schopt de bassist, recalcitrant als het hoort deze avond, zijn biertje in het publiek. De drie mannen verlaten het podium met hun gitaren scheurend op het podium achterlatend. 

Los Bastardos v.s. backstage

De band Los Bastardos is als laatste aan de beurt deze nacht. Helaas missen we het optreden door de afleiding van een opzichzelfstaand feestje backstage. De kleine ruimte zit propvol muzikanten en achterban. Met een eigen biertap en genoeg flessen sterke drank om iedereen lam te krijgen, gaat het er ook daar wild aan toe. Zo treffen we de dronken zanger van Platinum Boys plassend aan in de douche en gebeuren er nog zo wat dingen, die we toch maar tussen de muren van de backstage houden. Beneden in de zaal wordt na het laatste optreden tot vijf uur ’s nachts lekkere rock ’n roll gedraaid en danst een dronken menigte door tot aan de laatste noot. Het is tijd om Pllek te verlaten na een waanzinnige avond. 

Wil je nog meer beeld van deze avond zien? Dat kan! Ook 3voor12 landelijk was erbij en maakte dit fotoverslag.

advertentie
#nieuws
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12 Noord-Holland