Ace of Spades - A Lemmy Tribute dompelt Vera in gitaargeweld

Flink aantal bands doet hommage aan Ian Kilmister

Tekst en Foto's: Harold Zijp ,

De jaarlijkse tribute-avond begint een aardige traditie te worden in Vera. Na Thin Lizzy en Status Quo is dit jaar Lemmy aan de beurt om eens in het spreekwoordelijke zonnetje te worden gezet. 3voor12 groningen dompelt zich graag onder in gitaargeweld en wordt daarbij ook nog eens verrast met een lekkere uitsmijter in de Vera Kelderbar!

Als er iemand zijn stempel op het hardere gitraarwerk heeft weten te drukken, is het wel Ian "Lemmy" Kilmister. Vanaf de vroege jaren zeventig maakte hij eerst met Hawkwind en later met Motörhead zo'n beetje alle podia van Europa onveilig. In Vera stond de in 2015 overleden muzikant helaas niet, maar dat wordt zaterdagavond goed gemaakt door een flinke handvol bands die (bijna) alleen songs van deze bands coveren. Eenieder doet dat op zijn eigen manier, zodat de folkversie van Shoe Eating Rabbits weer heel anders klinkt dan de moddervette, en door vier bassisten gedreven, sound van Modderhamer. Anderen, zoals Overdrunk en Entrapment kiezen voor de meer traditionele hardrocksound. in ieder geval heeft iedereen er zichtbaar lol in en ook het publiek, waar nogal wat diehard Motörhead-fans te ontwaren zijn, lijkt de avond te waarderen.

Tegen middernacht, als in de grote zaal de laatste Lemmy-covers nog tegen de muur beuken, wordt er in de kelder opeens uit een heel ander vaatje getapt. Daar staat Combo Koedijk met Nederlandstalige piratenrock met een jaren zestig garagesausje. Het lijkt een rare overgang, maar werkt eigenlijk heel goed. Zo zie je maar. Leuke muziek uit totaal verschillende hoeken kun je prima door elkaar heen genieten.