#ESNS17 Bomvolle Walrus bij DE KAT, Hans Hannemann en The Movement

Gevarieerde Grunnsonic-avond met lokale toppers

Tekst & Foto's: Harold Zijp ,

Ze stonden vorig jaar al op Grunnsonic of braken door in Groningen: DE KAT, Hans Hannemann en The Movement. De balans kan opgemaakt worden; zit er progressie in de drie lokale acts die deels op herhaling zijn in De Walrus? 3voor12 groningen wurmt zich door de menigte en maakt te midden van versterkers en gitaarkoffers de balans op.

Alsof er verder niks te doen is in de stad stroomt de Walrus vanaf het begin helemaal vol en blijft dat ook. Terecht; want zowel DE KAT, Hans Hannemann als The Movement hebben hun sporen inmiddels verdiend. Ze hebben allemaal hun eigen fans meegenomen naar misschien wel de gezelligste live-muziekkroeg van Groningen.

Hans Hannemann en DE KAT stonden vorig jaar al op Grunnsonic. The Movement won onder andere de POPgroningen Talent Award in 2016. Hoe staan ze er aan het begin van 2017 voor? Om dat van heel dichtbij te bekijken, is nog een aardige toer. Een fors deel van de ruimte voor en om het podium heen is bezaaid met gitaarkoffers, drumstellen en versterkers. Het voordeel is wel dat iedere band het optimale geluid uit eigen spullen kan voortbrengen.

DE KAT zorgt gelijk voor een aangename verrassing. De band wordt nog steeds aangekondigd als een "psychedelische bluesband", maar dat doet de muziek van het viertal geen recht meer. Naast bluesecho's van jaren zeventig progrock, zijn er ook modernere postpunkinvloeden hoorbaar. Er zitten zelfs vleugjes soul (denk aan The Meters) verweven in de instrumentale nummers. Wat opvalt, is dat de bandleden elkaar de ruimte geven en dat het ondanks het ontbreken van zang en tekst van de eerste tot de laatste minuut spannend blijft. DE KAT is zeker gegroeid sinds de vorige editie van Grunnsonic.

Hans Hannemann stond op de kop af een jaar geleden ook hier in De Walrus en werd toen nog aangekondigd als countryzanger. Hij afficheert zich ook wel als liefhebber van het outlawgenre. In sommige liedjes doet hij zeker denken aan helden als Jennings, Cash en Kristofferson - niet in het minst vanwege zijn machtige doorleefde stem. Maar Hannemann heeft zich het afgelopen jaar toch wat meer ontwikkeld richting middle-of-the-road-crooning. Gedegen, goed gebracht en de tour met Douwe Bob heeft de band zeker hecht gemaakt, maar de scherpe randjes missen. Een nieuw nummer tegen het eind van de set klinkt trouwens wel weer fris en een beetje tegendraads.

The Movement is als een speer door 2016 geknald en staat als één van de meest veelbelovende bands op Grunnsonic. Maakt het gezelschap die reputatie waar? Ja; de band is zeker nog gegeroeid in de afgelopen maanden. Met name in de finesses, want het geluid en de presentatie waren eigenlijk vanaf het begin al in orde. De band klinkt als een solide amalgaam van punk, hardrock en post-grunge en de songs pakken je lekker bij de strot. Het zweet en het bier spat na een half uurtje rammen aan alle kanten in het rond en de band dwingt een welverdiende toegift af. Mooi einde van een avondje Grunnsonic in De Walrus..