Mintzkov maakt sterke livereputatie waar

The Kevin Costners voorprogramma ontgroeid

Tekst: Edwin Niemantsverdriet / Foto's: Grietje Stam, ,

Zeven jaar geleden stond Mintzkov voor het laatst op het podium van Doornroosje. Een nieuw album én een verkorte naam later, maakten ze de verwachting helemaal waar. The Kevin Costners zetten in het voorprogramma de toon voor een geslaagde avond.

The Kevin Costners voorprogramma ontgroeid

Om de aardig gevulde zaal alvast wat op te warmen voor hoofdprogramma Mintzkov, komen The Kevin Costners op in Nijmeegs rood, zwart en groen. Sinds hun eerste optreden staat Nijmeegs trots alweer voor de vijfde keer op dit podium te spelen. Een lustrum dat gevierd wordt met een sterke set. Hun gitaarpop met heerlijke melodieën zorgt ervoor dat de avond na een paar nummers eigenlijk al geslaagd is. De gegeven speeltijd van drie kwartier geeft aan dat The Kevin Costners al bijna als volwaardige hoofdact worden gezien en het voorprogramma eigenlijk ontgroeid zijn. Nu is alleen nog wachten op hun cd, die in januari het levenslicht zal zien. Na The Kevin Costners betreedt Mintzkov het podium. Inmiddels is het alweer zeven jaar geleden dat Mintzkov haar Nederlandse podiumontmaagding had in Doornroosje, destijds met de naam Mintzkov Luna. Volgens zanger Philip Bosschaerts is het dan ook weer hoog tijd om de schone slaapster Doornroosje wakker te schudden! Mintzkov opent de avond op chronologische wijze met het eerste nummer van hun debuutalbum, ‘Act Real Cool’, en sluit de show later af met ‘Hitman’, het laatste nummer van hun laatste plaat. De stem van zanger Philip laat denken aan die van collega Tom Barman, maar ook een vergelijking met Placebo’s Brian Molko gaat op: beide heren zijn gezegend met eenzelfde nasale stemgeluid. Daarbij klinkt het geheel muzikaal meer als Placebo dan dEUS. Hun sterke livereputatie wordt helemaal waar gemaakt: nummers die naadloos in elkaar over lopen, de sterke samenzang van Philip en Lies, knallende drumsolo’s. Kortom, eigenlijk alles wat je van een goede band mag verwachten wordt uit de kast getrokken en weet het publiek in de houdgreep te krijgen. De songs van hun debuut ‘M for Means and L for Love’ blijven recht overeind naast de nieuwe, wat rauwere nummers van hun eerder dit jaar uitgekomen album ‘360°’. In de toegift ‘Hitman’ gaat de band compleet los; de pulserende bas en de Juliana Hatfield-achtige stem van Lies Lorquet, brengt met dit einde ook het hoogtepunt van de avond.