Nieuwe single The Leads weinig avontuurlijk

'Lost' is onopvallende toevoeging in een verzadigd genre

Maarten Wagemakers, ,

De Arnhemmers van The Leads timmeren al een tijdje met enig succes aan de weg, en later dit jaar zullen ze met een nieuw album komen. Een mooie gelegenheid om hun nieuwe single 'Lost' eens onder de loep te nemen.

'Lost' is onopvallende toevoeging in een verzadigd genre

Je moet het ze nageven, de heren van The Leads pakken de zaken serieus aan. Waar de meeste lokale bands die we hier voor het eerst bespreken nog druk bezig zijn buiten de directe familie- en vriendenkring hun eerste fans te werven, daar heeft dit Arnhemse drietal onder leiding van producer George Konings in relatief korte tijd al een bijzonder fraai cv weten op te bouwen. Een echte doorbraak hebben ze nog niet weten te forceren, maar met optredens op Radio 2 en 3FM en als voorprogramma van Bløf in het Nijmeegse Triavium hebben ze hun neus toch niet onverdienstelijk aan het nationale venster weten te steken. Tel daarbij op de geniale promotiestrategie om 4000 singles weg te geven bij de verkoop van condooms, plus hun regelmatige tournees door Oost-Europa (in Kroatië schijnen de heren al kind aan huis te zijn), en dan kun je rustig stellen dat The Leads zeker niet zomaar wat aanrommelen. Maar leidt dat ook tot interessante muziek? ‘Lost’, een single die als voorloper dient van een binnenkort te verschijnen nieuwe plaat, kan daar nog niet direct uitsluitsel over geven. Zowel de titeltrack als de B-kant (een akoestische versie van ‘Vision of You’, een eerdere single) blijven keurig binnen de lijntjes van Adult Oriented Rock, waarbij geenszins aan de stoelpoten van conventionele popformules wordt gezaagd. De productie is – zoals je kunt verwachten met een gelouterde producer in de gelederen – bijzonder strak, maar door het grandioze, echoënde studiogeluid boeten de liedjes wel wat aan integriteit en warmte in. Met name de unplugged-versie van ‘Vision of You’ mist daardoor toch het stukje intimiteit dat het akoestische genre eigen is. Dit alles zorgt er jammer genoeg voor dat er geen echte urgentie van de nummers uitgaat. De bandleden zijn bijzonder professioneel in hun spel, de productie is bijzonder gelikt, de tracks zijn capabel geschreven en hebben aardige hooks; aan alles kun je merken dat the Leads net zo serieus bezig zijn met hun muziek als met de randzaken eromheen. Toch weten ze de luisteraar er niet echt mee te grijpen. Het songmateriaal is net iets te conventioneel, het genre waarin ze opereren toch wat te beperkend. Alhoewel er niets mis is met een serieuze werkethiek, zou je je kunnen afvragen of een wat lossere speelstijl het bandgeluid op plaat niet ten goede zou komen. Aan de passie en het speelplezier zal het in elk geval niet liggen. The Leads weten regelmatig hun publiek mee te krijgen, en als de gekte die ze vorig jaar los wisten te maken in het Kroatische Istrie enige indicatie is, valt er ook weinig aan te merken op hun podiumpresentatie. Het is in ieder geval interessant om de heren in de gaten te houden, zeker nu de band een doorstart zal moeten maken na het recente opstappen van twee van haar leden. Wellicht dat het verse bloed tot nieuwe impulsen zal leiden bij de band.