Succesvolle eerste editie Dock 808 is rauw, gratis én druk

Nieuw feest lijkt gat wat Basic Base achterliet op te vullen

Tekst: Daphne Borst, foto's Daniel Bras ,

Na het vertrek van Basic Base was het danspubliek van Lelystad een beetje verdwaald. Naast Braaf en Bassmental was een gat ontstaan in de feestjes die georganiseerd werden, een gat dat sindsdien door geen ander feestje meer is gevuld. Tot afgelopen zaterdag, toen de eerste editie van Dock 808 in Poppodium Underground plaatsvond.

Dock 808 geeft je volgens het affiche ‘de beste deep, tech, UK sounds en house,’ wat vooral neerkomt op een diversiteit aan house genres met af en toe een Brits accentje. De dj’s die draaien zijn dan ook allemaal verbonden met de house, van klassieke house door Nobody’s Fools tot deep house door medeorganisator Corren Cavini. Als headliner heeft de organisatie Overtracked geboekt, die recentelijk tekende bij Armada. Aan goeie muziek dus geen gebrek, maar de naam Dock 808 is nog wel een beetje wennen (Dock achtnulacht? Achthonderdenacht? Eighthundredeight?).

Vroeg aanwezig

De avond begint met een nerveus groepje dansers dat de vloer nog niet helemaal op durft, en een Corren Cavini die maar heen en weer blijft rennen om alvast wat gasten te begroeten. Al gauw loopt het echter vol. Iedereen die op Facebook op ‘aanwezig’ staat mag voor twaalf uur gratis naar binnen: dat helpt enorm. De groep mensen die om elf uur naar binnen wilde, is om half twaalf verdubbeld, en om kwart voor twaalf zijn er nog meer mensen bij gekomen. Zo wordt het tijdens openingsact Floris Veen steeds voller, en komen zijn deep tech beats steeds beter tot hun recht.

Na Floris Veen is het de beurt aan Nobody’s Fools. Dit duo maakt iets rauwere muziek, iets wat goed past bij de vollere zaal. De sfeer is ondertussen goed, men is nog steeds wat onwennig - deze muziek is immers wel heel anders dan de drum ’n bass van weleer - maar iedereen heeft het wel naar zijn zin. Tijdens Corren Cavini gaat het publiek ook aardig los. Corren Cavini verwerkt ook af en toe wat bekende elementen in zijn muziek (Flo Rida en T-Pain's Low, bijvoorbeeld), wat de muziek nog dansbaarder maakt voor iedereen die niet meteen iets heeft met verschillende soorten house. Hierna is het de beurt aan afsluiter Overtracked, die het feestje op een mooie manier tot een einde weet te brengen.

Groot succes

Veel bezoekers blijven tot het einde, en het grootste deel gaat tevreden naar huis. Dock 808 is een succes, en dat is vooral te danken aan de slimme reclame. ‘Gratis feestjes werken bijna nergens,’ vertelt de geluidsman na afloop, ‘maar in Lelystad zijn die juist altijd het drukst. Geen geld hoeven uitgeven is voor veel bezoekers hier een teken dat het sowieso wel goed moet zitten.’ En zo is het maar net. Want de lijst van gratis aanwezigen op Facebook was enorm lang, en het aantal bezoekers was daarmee groot genoeg om nu al te mogen tekenen voor een volgende editie. Dock 808 is door deze actie het feestje geworden dat zomaar het gat van Basic Base zou kunnen vullen. Met een geheel eigen stijl natuurlijk, precies zoals het hoort.