Donderdag 29 november was een intieme editie van Sofar Sounds Breda, in de aanstaande locatie van brouwerij Frontaal op het Faam-terrein. Sofar Sounds is een wereldwijd initiatief om “de magie van live muziek terug te brengen.” Sofar doet dat door intieme optredens op bijzondere plekken met een selectief publiek te organiseren. Selectief omdat je jezelf vooraf moet aanmelden, als enkel de datum nog bekend is. Sinds 2016 doet Breda ook mee, in een rij van meer dan 400 (wereld)steden. Intiem werd het zeker, daar in die industriële hal met bij elkaar gezochte meubels, zelf meegebrachte kussens en optredens van The First Wolf, Town of Saints en Mudita.

The First Wolf, Suze Commandeur en Melle Leijten, uit Groningen is de eerste band van vandaag. Hoewel, dat is niet helemaal waar. Samen staan ze rond de centrale microfoon op het podium, want Sofar maakt ook altijd video-opnames en neemt het geluid daarvoor ook op. Het bevalt Suze, dit “one mic thing.” Ze vertelt dat ze pas folk singer-songwriter Gregory Alan Isakov zagen optreden, een inspiratiebron van het duo, en dat hij ook zo’n fijn, stil publiek had zoals hier in Frontaal vanavond. The First Wolf speelt onversterkt en het optreden voelt dichtbij in de grote hal. Ze maken folk en americana, met akoestische gitaren en een banjo. Harmen en Heta van Town of Saints sluiten ook een paar liedjes aan, ze waren samen onlangs op tour in Duitsland en het samen spelen beviel. Het wordt er alleen maar harmonieuzer van, met vier zangstemmen op het podium en Hetta’s  vioolspel.

The First Wolf

Op haar beurt speelt The First Wolf ook wat nummers mee met Town of Saints. Normaal een band, nu als het kern duo Harmen Ridderbos (gitaar, zang) en Heta Salkolathi (viool, zang). Uit Groningen. Ook onversterkt. Ridderbos is een stuk feller, met een sterke, heldere stem krijgt hij meteen de aandacht. Aandacht waar Town of Saints tijdens het optreden op een charmante manier mee speelt. Het album ‘Celebrate’ is net uit en als grap plakt hij daar “…the end of the world achter.” Na de opnames doen ze een stapje naar voren, voor een folk meezinger die aanslaat. Daarna volgt ‘Short Circle Breakdown’, opnieuw een meezinger, waarbij Ridderbos en Salkolathi tussen het publiek gaan staan en het uitnodigt te gaan staan. In een cirkel waarbij het nummer steeds heftiger naar een apotheose werkt. Dan is het nog niet klaar, Town of Saints speelt het laatste nummer in een andere, nog grotere ruimte van de toekomstige brouwerij, met lichtsnoertjes op de grond, heel sfeervol. The First Wolf haakt weer aan om samen over het einde van de mensheid, en dat dat misschien helemaal zo slecht nog niet is, te zingen.

Town of Saints

Town of Saints

The First Wolf en Town of Saints speelden direct achter elkaar, tijd voor een pauze en een kans om Frontaal bier te drinken. Ondertussen is Mudita bezig met stemmen. Mudita is een trio jonge muzikanten met standplaats Tilburg: zangeres Sanne Rambags, pianist Sjoerd van Eijck en trompettist Koen Smits. De bio leest: “Mudita betekent sympathische vreugde. Het is het voelen van vreugde voor het geluk en succes van anderen.” Daar doen de drie in elk geval hun best voor vanavond. Elke compositie, ze schrijven alledrie, is een bijzondere ervaring. In het openingsnummer bijvoorbeeld gaat Rambags zang over in een klaagzang om vervolgens tegelijkertijd met de tonen van de hees klinkende trompet omhoog en omlaag te gaan. Na het eerste nummer is de zaal echt even stil.

De zang, de piano, de trompet, je waant je soms in een klassieke uitvoering, dan weer vrije jazz. Sanne speelt met haar stem, fluistert, haalt uit, gebruikt brabbeltaal. Aan haar microfoonstandaard hangen kleine belletjes, een windorgel en een fluitje. Smits gebruikt zijn trompet soms voor percussie, die hij in een loop laat weerklinken en gebruikt een pedaal voor effecten. Van Eijck is de stabiele kant op zuiver pianospel. Mudita laat zich onder ander inspireren door de natuur, daaruit ontstond debuutalbum ‘Listen To The Sound Of The Forest’ dat dit jaar verscheen. Het is bij elk nummer weer even spannend wat er gaat komen. Een heel bijzondere afsluiter vandaag. Tot slot dankt Sanne het publiek, juist in nummers met veel improvisatie en onderlinge dynamiek is een luisterend publiek heel belangrijk om samen een bijzondere sfeer te creëren.

Mudita