3voor12/Breda in gesprek met SproutFund 3voor12/Breda in gesprek met SproutFund

Crowdfunding voor evenementen in de praktijk

, Interview: Michael Janiec

3voor12/Breda in gesprek met SproutFund

Crowdfunding voor evenementen in de praktijk

Interview: Michael Janiec ,

Inmiddels financieren ook artiesten via crowdfunding hun projecten vaker zelfstandig. Pas geleden is crowdfunding toegepast bij Breda Barst. Daarbij is in een vrij korte tijd € 4500,- opgehaald om het park schoon te maken en van onderhoud te voorzien. Emile Timmers en Martijn Schellingerhout zijn samen SproutFund en hebben hieraan meegewerkt. Zij geven een unieke draai aan het idee van crowdfunding door het te combineren met evenementen.

Hoe is het idee voor SproutFund ontstaan?
Emile: “Het begon in het derde jaar van mijn studie, ik zat toen op de NHTV hotelschool. Ik kende crowdfunding van games, in de gamesindustrie is dat toepassen namelijk vrij normaal tegenwoordig. Na wat onderzoek bleek dat het nog niet bestond voor evenementen. Vanwege mijn studie heb ik het idee toen even laten varen. Toen hadden wij een gastcollege over ondernemerschap, begin 2013. Ik heb het aan die spreker voorgelegd en hij zei: “Dit is een goed idee, waarom doen jullie het gewoon niet?” We zijn toen begonnen met de voorbereiding en hebben het idee verder uitgewerkt. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een minor in ondernemerschap tijdens het laatste jaar. We zaten als het ware in een incubator, te broeden op het idee als het ware.”

Hoe is de samenwerking met Breda Barst tot stand gekomen?
“Wij vonden het een goed idee om het idee eens voor te leggen bij iemand die een festival organiseert. Toen hebben wij voorzitter Jurgen Blommaert opgebeld. Hij was er enthousiast over. Zodra het op de rails zou zijn, dan zou Breda Barst willen meewerken.”

Hoe willen jullie een oplossing bieden voor de problemen waarmee evenementenorganisaties kampen?
“Je ziet vooral bij gratis festivals problemen bij het vinden van sponsoren. Met name gratis festivals hebben het daarmee lastig. Bij een bank aankloppen is vaak geen oplossing. Ons idee was in eerste instantie om het bij nieuwe feesten te doen, zoals bij het Kickstarter model: je hebt een idee voor een feest en je gaat geld ophalen om het te organiseren. Als je kijkt naar de projecten die wij tot nu toe gedaan hebben, dan zijn het eigenlijk toch vooral bestaande evenementen.”

Wat bieden jullie precies?
“Iemand kan zijn evenement op onze site zetten en dan kunnen de mensen via iDeal een bedrag overmaken. Wordt het streefbedrag gehaald, dan gaat het geld naar het project. Als dat niet het geval is, dan wordt het teruggestort. Een onafhankelijke partij waakt over het geld tijdens deze periode. Veel organisaties hebben al de behoefte aan crowdfunding, maar weten het nog niet helemaal zelf op te pakken. We hebben gemerkt dat als je mensen helpt, dat het dan werkt. De kennis in Nederland is niet aanwezig over hoe zo’n project gedaan moet worden.”

Wordt er in het buitenland wel zoiets gedaan?

“Voor evenementen? Niet dat ik weet. Het is een beproefd model, wij hebben het in een ander niche toegepast.”

Wat moet de organisatie ervoor doen?
“In eerste instantie bieden wij een plek om een campagne te starten via onze website. Daarbij heeft de organisator de mogelijkheid om onze hulp in te zetten voor de crowdfunding campagne.”

Richten jullie je op regionaal of landelijk?
“Wij concentreren ons op heel Nederland. We zijn met een aantal interessante projecten bezig, echter is dit een te vroege fase van het marketingplan om er veel over te zeggen. Zodra dat naar buiten gebracht wordt, dan zal dat zo groots mogelijk zijn.”

Hoe begeleiden jullie organisaties precies?

“Eest maken wij een inschatting van wat de organisatie kan, dus welke kennis er aanwezig is binnen het team. Daarnaast helpen wij met het opzetten van het crowdfunding marketingplan, dat begint maanden van te voren. Het is veel uitleggen. Met Breda Barst waren wij vanaf mei aan de slag.”

SproutFund is voor beide heren een fulltime baan geworden. Een voormalige mentor van het duo raakte verder geïnteresseerd en denkt nu verder mee. Lenny Boschman verzorgt de publiciteit voor Breda Barst en is in elk geval tevreden: “Het is vooral belangrijk om online en offline promotie te combineren. Zo plaatsen wij niet alleen berichten over onze zorg voor het park, maar waren wij ook bij Mezz te vinden en bij Palm Parkies met een kraam. Het eindresultaat is natuurlijk fantastisch, het werkt alleen als de hele organisatie erachter staat. Dat was bij ons het geval gelukkig en SproutFund heeft gigantisch geholpen met de campagne.”

nu op 3voor12