Fotosynthese is de twijfel voorbij en gaat Los Fotosynthese is de twijfel voorbij en gaat Los

“Je moet niet nadenken maar gewoon een plaat maken”

, Interview: Piet van den Boer

Fotosynthese is de twijfel voorbij en gaat Los

“Je moet niet nadenken maar gewoon een plaat maken”

Interview: Piet van den Boer ,

Mijndert Rodolf is Fotosynthese, de Bredase rapper die op zijn 15e zijn eerste EP ‘Grootspraak’ uitbracht en meer dan 1 miljoen views kreeg op zijn 101 Barz studiosessie. Nu, bijna 4 jaar later brengt hij zijn langverwachte debuutalbum ‘Los’ uit. Met de releaseparty van vrijdag in het vooruitzicht, is dit het ideale moment om hem eens wat vragen te stellen.

Hoe ben je op de naam Fotosynthese gekomen?
Toen ik een jaar of 11 was, maakte ik voornamelijk tracks onder de naam Kabaal. Dat waren vrij serieuze tracks. Tracks met meer punchlines en hardere beats maakte ik onder het alter-ego Fotosynthese. Op een bepaald moment zei Rens (zijn broer red.) me dat vooral de tracks van Fotosynthese erg goed waren, daar ben ik toen meer van gaan maken. De naam heb ik uit een biologieboek en betekent verder niets, al is het wel prettig dat hij goed blijft hangen. Overigens kwam de naam Van Kwaad Tot Erger (zijn oude rapgroep red.) ook uit een studieboek. Dit was een hoofdstuk uit één van mijn geschiedenisboeken.

Je eerste EP, 'Grootspraak', was meteen een groot succes. Hoe heb je dit ervaren?
Vooral op internet ging het best hard, zeker na de 101 Barz sessie kreeg ik veel aandacht en naamsbekendheid. Ik had toen echter geen idee van de omvang. Pas nu ik erop terug kijk, besef ik echt hoe groot het was. Na de 101 Barz sessie ging het echter hard. We hebben toen goed nagedacht over hoe we met alle aandacht om moesten gaan en hebben onder andere besloten om mee te doen met de Grote Prijs van Nederland. Ik had al wat ervaring met competities omdat ik eerder bij aan de Highscore Music Competition in de finale had gestaan. Daarnaast was de show waarmee Jiggy Djé de publieksprijs in 2005 binnensleepte een inspiratie voor me om mee te doen.

Na de Grote Prijs van Nederland was het een tijdje stil rondom Fotosynthese. Wat was daar de reden van?
Eigenlijk zat het toen voor het eerst een keer tegen. Twee keer in één week had ik een tegenslag, terwijl het eerder allemaal voor de wind leek te gaan. Eerst verloor ik de finale van de Grote Prijs, daarna won ik geen State Award. Niet dat ik hem persé had verdiend, maar het voelde toch als een teleurstelling. Daarnaast kreeg ik enorm veel reacties, alleen al onder de 101 barz sessie staan er meer dan 4.000. Die zijn natuurlijk niet allemaal positief. Dat hoeft ook niet, maar sommige reacties raakten me wel persoonlijk.

Hierdoor ging ik twijfelen of ik nog wel door moest gaan met rappen. Was ik wel goed genoeg? Ik miste daarnaast veel van het uitgaansleven en andere zaken die mijn vrienden deden en ik wist niet of ik dit er wel voor over had. In die tijd schreef ik weinig, ik had niet veel inspiratie: de koek was even op.

Wat heeft je doen besluiten om tóch door te gaan?

Toen het al een tijdje stil lag, was ik bij een FTG show. Volgens mij vroeg Sticks me die avond nog grappend of ik nog wel rapte. Die avond heb ik een tijdje met James zitten praten. Ik vertelde hem onder andere waarover ik dacht en hij zei me toen “Je moet niet denken maar gewoon een plaat maken.” Die woorden zijn me bijgebleven en dat is ook een reden dat James op het album te horen is. Rens stelde diezelfde avond nog voor om de studio naar ons tuinhuis te halen en meteen aan de slag te gaan met de nieuwe plaat. Vanaf dat moment hebben we in het begin zo’n drie á vier avonden in de week beats gemaakt en tracks opgenomen. Onder andere ‘Jongensdroom’ is in die periode gemaakt. Eerst waren vooral Rens en ik bezig met de plaat, maar al snel sloot Benzie aan en hebben we er samen aan gewerkt.

Ben je toen ook met de naam ‘Los’ gekomen?
Die naam was inderdaad al vrij snel duidelijk. We hadden echt het gevoel dat we los moesten gaan met deze plaat. Niet teveel nadenken over wat er allemaal ‘mag’ op mijn debuutplaat qua samples, beats en refreintjes maar gewoon maken wat goed voelt. Eén van de namen die we ook nog even hebben overwogen is ‘Fase 2’, maar die lag te voor de hand. Het is lang onduidelijk geweest bij welk label je zou tekenen.

Hoe ben je uiteindelijk bij RAEN terecht gekomen?
Op een bepaald moment hadden we zo’n zeven á acht liedjes voor ‘Los’, maar buiten mijn familie had nog niemand wat gehoord. Ik begon toen weer wat te twijfelen, of het eigenlijk wel écht goed was wat we maakten. Tijdens Definitie van Dopeheid sprak Rens toen Manu aan met de vraag of hij de tracks niet eens wilde luisteren. We vonden het toen nodig om de mening van een ‘heavyweight’ te horen over deze tracks. We zijn toen bij Manu langsgeweest en hij vond het erg goed. Manu heeft de tracks toen doorgestuurd naar Blaxtar, omdat hij het wel wat voor RAEN vond.

En toen is de samenwerking begonnen. Hoe ziet die samenwerking er precies uit?
RAEN doet vooral veel voor me op het gebied van promotie. Het label heeft de contacten bij radiostations en belangrijke blogs. Blaxtar en de andere artiesten bij RAEN promoten me ook via internet onder hun eigen fans. Dat zorgt ervoor dat mensen die anders niet met mij in aanraking zouden komen, me toch eens gaan checken. Het opnemen van de plaat, het masteren, mixen en drukken hebben we allemaal in eigen beheer gedaan.

Is er nooit sprake geweest om te tekenen bij Noah’s Ark of Top Notch?
Nee. Ik heb natuurlijk wel gehoopt dat ik bij één van die labels terecht zou komen, vooral toen de hype zo groot was. Ze kwamen echter niet, dus ik heb de knop omgezet en ben gewoon een plaat gaan maken. Het album is geproduceerd door Rens en Benzie. Eerder deed ook Ben Jur veel producties voor je. Waarom staat hij niet op je plaat?
Dat is qua samenwerking een beetje uit elkaar gegroeid. We zagen elkaar veel minder, hij backupte ook niet meer bij me. En toen ik uiteindelijk met Rens en Benzie aan de slag was, voelde dát ook gewoon goed.

Voor Rens is het de eerste keer dat hij iets voor jou produceert.
Ja, hij maakte al langer beats maar ik heb nog nooit op iets van hem gerapt. Zelfs niet om te proberen. Nu vulde hij perfect aan wat er bij Benzie aan ontbrak en andersom. Daarbij heb ik zelf veel invloed gehad op de productie. Ik had vrij goed in mijn hoofd hoe tracks moesten klinken, zo wilde ik een volle, bombastische sound. Op een gegeven moment waren Rens en Benzie wel een beetje klaar met alle strings en chords die ik erbij wilde hebben. 

Je hebt een paar samenwerkingen op Los staan, waaronder één met Timmietex. Waarom staan er geen andere VKTE leden op je plaat?
De samenwerking met Tim was heel natuurlijk. We hebben allebei dezelfde muzieksmaak en dezelfde muzikale ambities. De klik is er dus zeer sterk. Ik sta daarom ook op zijn album en hij op dat van mij. Met de overige leden van VKTE was die muzikale klik er minder. Het zijn allemaal super gasten, maar onze ambities lagen anders. Dat is ook één van de redenen dat VKTE is gestopt. Ik heb er dus ook eigenlijk niet bij stil gestaan dat er verder niemand van hen op ‘Los’ staat.

Op de track ‘Euforie’ doet Diggy Dex mee. Hoe is deze samenwerking ontstaan?
Ik ken Koen al vanaf mijn 13e. Ik mocht toen 12 bars meerappen op het podium bij Breda Barst. Sindsdien hebben we altijd wel contact gehouden. Toen ik bezig was met Euforie hoorden Rens en Benzie zijn naam in mijn tekst. Ze hebben hem toen meteen gebeld en hij wilde graag meedoen.

Er staan geen samenwerkingen met RAEN artiesten op je album. Waarom niet?
Dat paste niet in de filosofie van het album. De samenwerkingen die erop staan zijn allemaal met mensen waar ik al lange tijd iets mee heb. De mensen bij RAEN ken ik eigenlijk pas net, dus dat zou voor mijn gevoel niet in het plaatje passen.

Zijn er nog artiesten die je graag op je plaat had willen horen?
Er is even sprake geweest van dat Fresku mee zou doen. Ik sprak hem in het kader van Zieke Zuiden en toen gaf hij aan dat hij het leuk zou vinden om een bijdrage te leveren. Uiteindelijk was hij ook erg druk met zijn eigen album en is het er niet meer van gekomen.

Los is een gevarieerd album geworden, met zowel harde als diepe tracks. 'Juni' en 'De Bunker' zijn bijvoorbeeld qua onderwerpkeuze (WOII) erg opvallend. Hoe ben je bij dit onderwerp gekomen?
Ik had altijd al een grote interesse voor de Tweede Wereldoorlog. We gingen elk jaar op vakantie naar Normandië, waar de tracks zich ook afspelen. De tekst van ‘Juni’ is al best oud ondertussen. Ik heb die verse een maand na de release van grootspraak geschreven. Die heb ik ook laten horen tijdens mijn 101 Barz sessie. Eigenlijk was ik niet van plan om ‘Juni’ nog op ‘Los’ te zetten, maar toen kwam Rens met het idee om er een tweeluik van te maken. Dat sprak me aan, dan is het ook meer een hoofdstuk op het album in plaats van één serieuze track tussen twee bangers.

Wat opvalt aan ‘Los’, is dat het een heel open en eerlijk album is geworden. Mensen die je niet kennen, weten na het beluisteren van dit album meteen wie je bent. Heb je daar bewust voor gekozen?
Het is niet zo zeer iets bewusts. Ik bedoel, ik ga er vanuit dat iedereen eerlijk is zonder daar bewust bij na te denken. Het is wel zo dat ik muziek altijd als een uitlaatklep heb gezien en dat betekent dat je wel eerlijk moet zijn. Anders heeft het geen zin. Bovendien vond ik artiesten die echt persoonlijke dingen vertelden altijd veel interessanter. Ik denk dat die eerlijkheid in de muziek daar dan ook vandaan komt.

De track ‘In de Golven’ klinkt als een echte zomerhit. Ga je daar nog iets mee doen?

We denken er wel over om die nog als single uit te brengen met een video. Maar dat is allemaal nog niet zeker.

Komt er nog een tour voor dit album?
Da’s wel de bedoeling. Ik ga waarschijnlijk met Timmietex en Het Verzet een aantal shows doen de komende tijd. Verder wil ik ook graag wat meer in België optreden, de scene is erg leuk daar. Mensen focussen meer op de lyrics dan op beats, wat mij erg aanspreekt.

Je album wordt vrijdag gereleased, je debuut ligt dan in de winkel. Wat zou je komende jaar op muzikaal gebied nog willen bereiken?
Het liefst wil ik dat mensen mijn muziek waarderen. Het winnen van prijzen, verkopen van cd’s of een optreden op Lowlands zou allemaal erg leuk zijn maar dat vloeit voort uit het feit dat mensen mijn muziek waarderen. Dat is voor mij het belangrijkst.

En als je toch één tastbaar doel moet kiezen voor het komende jaar?
Dan zou ik graag de Mezz uitverkopen zonder dat het mijn releaseparty is.

Fotosynthese staat op vrijdag 4 mei in de Mezz voor de releaseparty van zijn album 'Los', samen met Timmietex, Safi & Spreej en zijn labelgenoten van RAEN Music. Luister alvast naar het album op de Luisterpaal, rechts van dit artikel.

nu op 3voor12