Mine&Hers draait briljante set op Clandestine Mine&Hers draait briljante set op Clandestine

Vroege sluitingstijd plus laat publiek zorgen voor anticlimax

, Robin van Essel

Mine&Hers draait briljante set op Clandestine

Vroege sluitingstijd plus laat publiek zorgen voor anticlimax

Robin van Essel ,

In navolging van de eerste editie op een zondag in september, beleefde Clandestine afgelopen zaterdagavond in De Boulevard een vervolg. Het concept vond zijn oorsprong in Berlijn en staat garant voor een avond grensverleggende house, sfeervolle visuals en prikkelend concept. 3voor12/Breda houdt wel van die feestjes en ging uiteraard ook kijken.

Clandestine beleefde de zondagavond van de laatste Breda Barst al zijn primeur. Vrij geruisloos destijds, maar vanwege behoorlijk succes besloten de initiatiefnemers een logisch vervolg te organiseren. Organisators Dirk van Delst, Marchien Bel, Sander Tjia en Rik van der Linden deden tijdens stages in onder anderen het Berlijnse Stattbat inspiratie op in de scène en namen dat mee terug naar Breda. Clandestine staat dus geheel in stijl garant voor een avond kwalitatief hoogstaande electronica mét concept, inclusief sfeerverhogende aankleding en visuals van Thomas Ritzen.

De ontwerpers van Jan en Jan hebben het podium van De Boulevard voor de gelegenheid voorzien van een ondoorzichtig scherm naast de draaitafels. Die zijn vervolgens verborgen achter een raam met luxaflex. Want Clandestine, dat gaat over een kijkje achter de schermen kunnen nemen. Net als de eerste keer is niemand minder dan Marc-Alan Gray ingevlogen, New Yorker residerend in Berlijn. Samen met zijn verloofde Saskia Hahn (gitariste in de band van Peaches) draaien zij onder het synoniem Mine&Hers. Niet de minsten voor een zaterdagavondje Breda, zegt u? Inderdaad.

En dat niet alleen, Gray en vrouwlief draaien vanavond de sterren van de hemel. Zwoele house, krakende elektro en zelfs dubstep komen voorbij. Op het scherm naast de draaitafels verschijnt het silhouet van Janne Michelbrink, een bevallig meisje met Belgische tongval die de muziek voorziet van vocalen. “Wat gebeurt er als ge met haar mee naar huis mag? Amai! Het geilt u op,” zingt-praat-zucht ze. Jawel, het gaat er hier verdomd sexy én arty aan toe. Erg knap gedaan.

Jammer dat de zaal pas na half twee redelijk vol begint te raken. Clandestine heeft de datum tegen: in Mezz staat 'Kei Goed Gratis' geprogrammeerd, met zo ongeveer alle lokale dance-acts die Breda rijk is. En ja, als dan ook nog eens het licht om 2.00 uur al aan moet, dan zorgt dat wel voor een anticlimax van wat anders een héél geslaagd feestje was geworden.

Maar wáárom, wáárom investeert De Boulevard niet in een vergunning tot 4.00 uur? In dit soort gevallen, en ook met een steevast afgeladen Sex Na Schooltijd op donderdag, lijkt dat geen overbodige luxe, zeker niet nu het gerucht dat het financieel niet lekker gaat met De Boulevard steeds luider wordt. Een medewerker van het café aan de St. Janstraat laat desgevraagd weten dat de bedrijfsleiding van mening is dat de lasten – namelijk verplicht een beveiliger moeten neerzetten – niet opwegen tegen de baten van langer open blijven. Vreemd.

Hoe dan ook, in een stad waar je het als organisator van avonden als Clandestine al niet moet hebben van een enórm potentieel publiek, wordt het je zo wel heel onaantrekkelijk gemaakt. Van Delst vertelt dat de organisators daarom ook voornemens zijn de volgende editie naar Eindhoven te verplaatsen, in navolging van Lifeline, hun andere initiatief. En natuurlijk net als hun collega's van Midlight, die hun heil tegenwoordig in Rotterdam zoeken. En zo is het nachtleven van Breda langzaam aan het leeglopen, door een compleet gebrek aan voedingsbodem voor dit soort initiatieven. Slechte zaak.

Gezien: Marc-Alan Gray en Saskia Hahn. De Boulevard, 14 januari 2012.

nu op 3voor12