Duik jij ook het liefst in vreemde online forums vol complotdenkers? Of kijk jij met grote fascinatie naar de zoveelste Andrew Tate wannabe, die hun ‘succesvolle’ dropship-cursus probeert te verkopen op je insta-feed? Jasper Werij (bas), Redwin Rolleman (gitaar) en David Pop (drums) van Texoprint ook. ‘Ik vind het heel leuk om in reddit-communities te duiken die heel apart zijn’, zo vertelt Pop. ‘Ik volg bijvoorbeeld al jaren een Zero Covid community: van die mensen die zijn blijven hangen in de pandemie en nog ruzie met hun familie hebben over mondkapjes.’
Na een rits EP’s verscheen vorige week hun debuutalbum Modern Living, en die staat bol van dat soort moderne fenomenen. Ze zingen er met z’n drietjes over, omstebeurt nemen ze de lead terwijl ze schreeuwen over complotdenkers op closer 'Fratricide', mensen in rare online rabbitholes op ‘Street Theatre’, en natuurlijk de welbekende dropship- en crypto-mannetjes op ‘Diamond Hands’. ‘Ik vind het vooral fascinerend hoe die groepen hun eigen taal en manier van denken ontwikkelen. Dat mensen elkaar in een klein online-hoekje zo kunnen opjagen. Een complete ideologie en een wereldbeeld dat ze met z'n allen organiseren.’
Aan de ene kant steken ze de draak met die lui, maar aan de andere kant voor de band ook een manier om op henzelf te reflecteren. Zo was Rolleman ook niet onvatbaar voor de grindset: ‘Ik heb zo’n 15 jaar geleden een mbo-opleiding gevolgd waarbij we mini-ondernemingen moesten opstarten en iedereen vervolgens ging dropshippen. Toen heb ik nog opgefokte powerbanks uit China verkocht aan docenten. Maar na een tijdje kom je er wel achter dat die hele mindset van succesvol zijn om totaal de verkeerde dingen draait.’ Werij lacht: ‘Dus ben je maar een muziekopleiding gaan doen.’
De teksten zijn voornamelijk een reflectie van hoe de drie met elkaar praten, en dat merk je in de nummers die, ondanks de soms zware thema’s, nooit zwaarmoedig worden. ‘We zijn geen punkband die het gewicht van de wereld op de schouders draagt. Elke tekst begint uit iets geinigs. Ik verbaas me er eigenlijk ook over dat we met deze plaat zo diep kunnen praten over de teksten’, geeft Rolleman toe. ‘Onze eerste nummers gingen gewoon over televisie kijken, ofzo. We vonden dezelfde muziek leuk en met die insteek zijn we samen in een oefenhok gaan zitten.’