Artiest zijn als job. Dat betekent nu iets totaal anders dan dertig jaar geleden. Sterker nog: zelfs iets totaal anders dan tien jaar geleden. Ja, in deze tijden is de Tiktok-snippet van 30 seconden bijna belangrijker geworden dan het liedje, is de online presence belangrijker dan de muziek. Muzikanten zijn contentmakers geworden. ‘En muziek is slechts een asset binnen je brandbuilding’, zegt Dylan van Dael met grote ogen. ‘Wow, heftig!’
Daar heeft hij helemaal geen zin in, want Dylan is het type maker dat zijn smartphone liever uit het raam gooit en in zijn slaapkamerstudiootje zit om prachtige muziek te maken. Hij werkte veel met Joost (je hoort zijn signatuur ook in het emotionele outro van ‘Europapa’), produceerde de prachtige plaat Never Have I Ever met Naaz, en presenteerde afgelopen week in Paradiso zijn debuut als solo-artiest: What Do You Expect? Prachtplaat is het geworden: vanuit jazzy folk vol saxofoon gaat-ie via leftfield r&b richting elektronische pop, met gastbijdrages van o.a. CHARLOT, Stevie Bill, Nana Adjoa, LUWTEN en Juyane Kaya van Sarah Julia. Bon Iver meets Frank Ocean meets Sufjan Stevens meets Eefje de Visser. Jaarlijstjesmateriaal! ‘Alle tunes zijn minimaal 100 sporen. De grootste uitdaging was om het niet modderig te laten klinken, om helderheid en diepgang te creëren. Dat is een kwestie van tweaken, arrangeren, mixen. Veel losse sporen klinken fucking raar: heel dun of heel dik. Maar als je het samenbrengt? Het was een soort mega-puzzel, ieder stukje moest perfect passen. Ook de overgangen tussen de nummers.’