‘Oehoe, oehoe!’ doen de uilen. Komen die uit het bos? Nee, tuurlijk niet, Xiaolin tovert ze uit haar laptop. De setting: het intieme Moon-podium halverwege de zaterdagmiddag. Om haar heen staat een halve maan van de beter ingevoerde Draaimolen-bezoekers. De Reddit-nerdjes. De hipsters. Een enkele edgelord. Xiaolin is geen household name hier. Sterker nog, de Chinese producer stond nooit eerder in Nederland, heeft ook geen bekende producties op haar naam staan, maar wel een liveset op Soundcloud die afgelopen week al vijfmaal op repeat ging. Op voorhand al: een ontdekking, precies het type act dat je hoopt via Draaimolen in je hart te sluiten.
En oh my god, het blijkt het buitenissig mooi wat ze doet in dat uurtje live op het podium. Over mistige synthesizers neuriet ze een wijsje, en die vocalen loopt ze stapelt ze op. Opeens klemt ze een viool in haar nek voor een stel virtuoze riedels. Zoiets zou richting cheesy kunnen koersen, maar hier niet. Dub meets dreampop, dat is het, en die baslijnen klinken ECHT heavy, een beetje freaky wordt het zelfs.
Jaja, Draaimolen is een dancefestival, maar wie goed zoekt, zal op deze tweede dag op het MOB-Complex in Tilburg niet alleen de benen tot leven wekken, maar ook de vlinders die al die tijd al in je buik lagen te slapen. Ze hadden alleen eventjes een wekker nodig.
Die vlinders gaan in overdrive bij PLO Man en Konduku, die verdomd trippy broeierige house mee hebben. Zeg maar: vijf uur zondagnacht in het Muzieklokaal. Ogen dicht, focus naar binnen en dan zweven, zweven, zweven. En ah, daar is weer zo’n melodie als een zachte kus in de hals. Ze werken toe naar Nathan Fake, wiens classic debuutalbum uit 2006 nota bene Drowning In The Sea Of Love heette. Samen met James Holden en het label Border Community kwam hij vanuit progressive house uit bij emo-IDM en elektronische muziek die je óók best trance zou mogen noemen: vol arpeggio’s, langgerekte melodieën die alsmaar opbouwen. Maar deze trance mag ook glitchy zijn, hier gaan de synths soms schots en scheef. Het is de muziek waar een hele generatie dj’s op is grootgebracht in de hoogtijdagen van TrouwAmsterdam, en dan zeker de Holden-remix van ‘The Sky Is Pink’. Hier speelt Fake hem in zijn eigen versie. Flap flap flap! De vlinders gaan inmiddels helemaal wild.