‘Ik kwam vanaf het allereerste moment in 11, mijn broer Brian was een van de oprichters. Een waanzinnige plek was het: vlak naast Amsterdam Centraal, in de hoek waar nu de bibliotheek, het conservatorium en Booking.com zitten. Toen was dat een aftands hoekje, en het Post CS-gebouw was een oud onderdeel van het gesloopte postsorteercentrum. Het had een heel sketchy entree, lange gangen en een hele dubieuze goederenlift naar de elfde verdieping. Daar zat de club. Het was toentertijd de enige plek in Amsterdam waar je zo hoog over de stad kon uitkijken met een uitzicht van 360 graden.
‘Een van de jeugddromen van mijn broer en mij was om samen een club te runnen. Hij de horeca, ik de muziek. Nou, na een jaar liep het restaurant wél al heel goed, maar heel veel clubavonden nog niet echt. Toen ben ik er dus bijgehaald om zijn compagnon Lex Pacific te ondersteunen. Eerst vooral met promotie: sets opnemen om te streamen op 3voor12. Ticketverkoop via Rush Hour, andere platenzaken en online. Uiteindelijk is Lex vertrokken en heb ik zijn rol helemaal overgenomen. Toen ben ik tot het eind programmeur geweest. Vooral het begin van Innervisions is me bijgebleven, wat Dixon en Âme deden: hele langzame, diepe house. De eerste keer dat ik Frank Wiedemann uitnodigde, wees hij naar het BPM op de CDJ’s en zei hij: “Zie je dat? 120 BPM. Daar gaan we vanavond niet boven komen.” Wauw, dat hebben we niet gedaan, om vijf uur ’s nachts eindigden we en het publiek was in extase, vond het fantastisch. Voor mij was dat een openbaring.’
‘11 heeft een muzikaal pad geëffend en een community gebouwd rondom veel internationale artiesten en ook Nederlandse labels als Rush Hour, Delsin en Clone hadden nergens een vaste club tot de komst van 11. En veel mensen zijn hier begonnen: Meeus van Dis vormde samen met Young Marco en Orpheu the Wizard NEWS vj’s, Job Jobse begon er als 16-jarige flyerboy, Arnout Hulskamp werd later Children of the Light, Ernst begon er als liftboy, werd vervolgens barman, later clubmanager bij Trouw. Je kunt gerust stellen: Trouw en De School hadden nooit bestaan zonder 11. Het is dezelfde organisatie, die nog altijd Post CS heet.’
Luister hieronder sets van Âme @ Teleskope (2005) en Nathan Fake @ 360 (2008).