Buiten voor de Melkweg staat een groep tienermeisjes al urenlang in de rij, terwijl op Ticketswap meer dan vijfduizend mensen elkaar verdringen voor een laatste kans op een kaartje. En dat voor een artiest met pas één album op zak, die tot vorige week nauwelijks langer dan een half uur op een podium had gestaan. Addison Rae is inmiddels een heuse pop girly, zo veel is wel duidelijk.

Dat de zangeres uit Louisiana zo’n extreem momentum in de popcultuur heeft, kwam niet compleet uit de lucht vallen. Addison was al een Gen-z internetfenomeen ver voordat ze een noot had gezongen. Met behulp van dansjes vergaarde Addison Rae ruim 88 miljoen volgers op TikTok, belandde constant op ieders For You Page en werd zo een van de meest herkenbare gezichten van de app. Hoewel haar beroemdheid daar ontstond, doet niets meer denken aan dat suffe influencer-imago. Addison kreeg een popster-rebrand, sprong precies op tijd op de Y2K hype trein en werd zelfs onder de vleugels genomen door brat queen Charli XCX. Haar debuutalbum Addison werd een gelikte zomersoundtrack vol nostalgische dance-pop die knipoogt naar iconen als Madonna en Britney Spears, maar toch ook een frisse hyperpop-productie heeft meegekregen.

In de zaal is de hype in ieder geval te voelen. Hier en daar duikt een roze pruik op, een verwijzing naar de videoclip van ‘Headphones On’, en ook de rest van het publiek heeft zich uitgedost met Amerikaanse vlaggen, felle kleuren en bakken glitter. Op het podium staat een grote zilveren poort, die eigenlijk twee maten te groot lijkt voor het podium, met een grote gekalligrafeerde ‘A’ in het midden. Wie een VIP-bandje had, mocht eerder zogenaamd een ‘sound bath’ ervaren op yogamatjes tussen Addison en haar dansers. Dat klinkt best intrigerend, maar volgens insiders was het vooral vrij koud en heel lang wachten.

Y2K overload

De zilveren poort zwaait eindelijk open en in een zee van lichtflitsen verschijnt Addison op de stage. Naast de grote hoeveelheid telefoons gaan er net zo goed, en volledig in thema, digitale cameraatjes uit 2006 de lucht in. Bij het tweede nummer gaat de jurk al uit en staat de zangeres onder een grote kroonluchter met headset-mic en vier dansers om haar heen in volledige Britney-mode. Bij de echte fan favorieten als ‘New York’ wordt natuurlijk alles zodanig hard meegeschreeuwd dat Addison nauwelijks meer te horen is. Hier en daar slaat ze een coupletje over, maar de overtuigende choreografieën maken dat goed. Bij de ‘Von dutch’-remix van Charli XCX mogen zelfs twee gillende fans het podium op om samen Addison’s iconische ‘Von dutch scream’ te doen. 

Van de schaarse glitteroutfits tot de sensuele danspasjes, alles in deze show ademt het clubby Y2K gevoel, dat voor maar een kleine minderheid van het publiek als daadwerkelijke nostalgie zal voelen. In haar muziek hoor je die invloed uit het tijdperk van lage heupbroeken, gelpennen en Neopets in de sprankelende retro synths en pulserende beats. Leuk dat door een aantal knipogen die greep naar het verleden niet te geforceerd wordt. Tijdens pop-anthem ‘Money is Everything’ vliegen de 1 miljoen dollar briefjes met haar gezicht erop (aka ‘Addie Bucks’) vanaf de balkons de zaal in. Aan het einde van de set steekt Addison, nu in een enorme witte jurk, zelfs een jointje op die afgaand op de geur duidelijk geen podiumprop is.

Popster of cultfiguur

Op een enkele wat lange outfitwissel na loopt de show strak, en wanneer Addison zingt, doet ze dat zuiver en met overtuiging. Af en toe oogt het podium wat krap, maar dat is verklaarbaar: dit is de kleinste zaal van de tour, en de show is duidelijk gebouwd voor een maatje groter. Met een album van een halfuurtje is het knap dat ze met wat kunst en vliegwerk een show van nagenoeg een uur weet neer te zetten. Addison Rae is geen oppervlakkig TikTok cultfiguur, maar past zo tussen het rijtje popgirlies. Daarnaast: Can’t a girl have fun?!??