Holy shit, heb je ooit zo’n megalomane showproductie gezien in de Ziggo Dome? Lady Gaga strijkt er neer met haar MAYHEM Ball, een theatraal popspektakel van een andere orde.

‘GAYS SCREAM FOR MOTHER!’ Gejoel. ‘We gaan dezelfde lucht als Lady Gaga ademen AAAAHH.’ ‘Je hebt me geïnspireerd om drag te doen.’ ‘Bedankt dat je me jaren geleden redde, je hebt een jongetje in de kast eindeloos geholpen. Paws up!’ Aldus de vele fanberichten die voor aanvang over het scherm boven het reusachtige operahuis-décor van de show flitsen, van de vele Little Monsters in de zaal. In de Golden Circle: fans die al sinds vrijdag in de rij staan (voor een show op zondag?!), een gigantische hoeveelheid zwarte lipliner (bij man, vrouw en alles ertussenin), gays en queers, weirdo’s en misfits, kortom: iedereen die zich gezien voelt door de boodschap van Mother Monster: you’re born this way, baby!

Via dat roestvrijstalen LGBTQI+-anthem, met een bomvolle catwalk vol voguende dansers, via grote hits als ‘Poker Face’, ‘Applause’, ‘Alejandro’ en ‘Just Dance’ zal de show van vanavond eindigen in een zinderende finale bij ‘Bad Romance’. Maar niet voordat de Little Monsters al totaal zijn weggeblazen door de bizarre showproductie die Lady Gaga heeft meegenomen naar de Ziggo Dome. Dat begint al bij de entree: ze verschijnt in het portaal van een reusachtig operahuis, in een spectaculaire tien-meter-hoge barokke operajurk. Op een groot scherm daarboven wordt alles in kaart gebracht. Vervolgens gaat de rok open als een gordijn, en blijkt daarbinnen minstens een dozijn gekooide dansers te zitten die over elkaar heen krioelen bij ‘Abracadabra’. Die schieten in het volgende liedje over het podium langs nog meer dansers in gele hoepelrokken, het lijkt wel een creepy heksenbal. Dan klimt Lady Gaga ook uit de rok en schreeuwt ze: ‘Put your paws up!’ De bandjes om onze handen blijken licht te geven, er schieten vlammen uit de nok van het operahuis, het is kortom één grote prikkelfanfare.

Knipper eens met je ogen. Oh, Lady Gaga danst als een showgirl over het podium, de danseressen opgesteld als cancan dansers. Knipper nog eens. Opeens lijkt het operahuis wel een groot groen zombiepaleis. Ondertussen lijmt ze de duistere electropopsongs uit haar oeuvre aan elkaar in een dansbare mash-up, via ‘Abracadabra’ naar ‘Aura’ om de duistere panieksynths van ‘Scheisse’ er alweer doorheen te gooien. Al na zesde liedje ‘Garden of Eden’ zien we haar puffend en hijgend op de grond liggen, zoveel vaart zit er in dit blok.

(tekst gaat door na de foto's)

Eigenlijk te bizar voor woorden, met nagenoeg dezelfde productie speelde de Amerikaanse popzangeres eerder dit jaar het allergrootste concert van een vrouw ooit voor 2,5 miljoen (!) man, op het Braziliaanse Copacabana Beach. Een ArenA-productie in de Ziggo Dome, een zaal die minstens drie keer zo klein is. Het is een showproductie die zich niet laat evenaren, in 2,5 uur schudt ze de ene na de andere productionele tovertruc uit haar mouw. Neem ‘Perfect Celebrity’: Lady Gaga wordt wakker in een gigantische graftombe, om bedolven onder het zand te dansen met een skelet. In een alternatieve versie van ‘Paparazzi’, die begint met creepy keyboardakkoorden en hardrockriffs, vlucht de zangeres op krukken weg van de flitsende camera’s van de paparazzi, aan haar hoofd een wapperende sluier van tientallen meters die is verbonden aan het dak van het operahuis. Wow. Kijk even weg, en er danst alweer een drietal sexy toreadors over het podium voor dancepoptune ‘Alejandro’. Bij ‘ZombieBoy’ wordt er een schedel van 3,5 meter hoog het podium opgereden, een liedje erna een grote trap om erop te stappen. Het is allemaal zo absurdistisch, zo kitscherig en campy dat je van de gekkigheid niet meer weet waar te kijken.

Er zit ook een narratief in deze show, soort van. Lady Gaga’s muziek ging altijd al over roem, ze transformeerde zichzelf in een beroemde popster door te zingen over de aantrekkingskracht en de  schaduwkanten van faam. In de eerste van vier aktes - de show is losjes gestructureerd als een theaterstuk - zien we een kwaadaardige Lady Gaga duelleren met een ‘puurdere’ versie van zichzelf, de ‘echte’ Stefani Germanotta die niet op zoek is naar roem en erkenning, die niet is gecorrumpeerd door The Fame Monster. In ‘Poker Face’ verschijnen beide versies als een zwarte en witte koningin, terwijl de catwalk is getransformeerd tot een gigantisch verlicht schaakbord nemen de koninginnen het tegen elkaar op met tientallen voguende dansers verkleed als schaakstukken. Uiteindelijk slaat de zwarte koningin haar rivaal. ‘Off with her head!’, schreeuwt ze voordat de dansers alweer losbarsten in de volgende waanzinnige choreografie. In de tweede en derde akte verkent Lady Gaga haar puurdere en duistere kant, voor die zich uiteindelijk verzoenen in de vierde tijdens de grootse ballad ‘Million Reasons’. In ‘Shallow’ (vandaag in een alternatieve, wat donkerder versie) stappen de twee koninginnen samen in een varend gondeltje naar het uiteinde van de catwalk, en toont Lady Gaga zich aan het publiek: een optelsom van twee delen, ze omarmt de mayhem in zichzelf.

Mayhem, dat haar laatste, ietwat grillige album. Ze speelt alle 14 liedjes van die plaat, die lang niet allemaal even goed zijn. Dat wreekt zich wel een beetje in de tweede helft. Na de beladen kolos ‘The Beast’, met over the top hairmetal gitaarsolo, landen de Prince-esque funkpoptune ‘KIllah’ en ZombieBoy nog goed. Maar in vergelijking klinken nieuwtjes ‘The Dead Dance’ en ‘Love Drug’ wat slapjes, en is de euforie vervolgens  groot bij hits ‘Applause’ en ‘Just Dance’. Saai wordt het nooit, daarvoor gebeurt er simpelweg te veel (die Mexicaanse Dag van de Dodenchoreografie!), maar als ze dan nóg twee liedjes van Mayhem inzet zou een hit wel fijn zijn.

Die zitten zéker in het laatste blok, waarin Lady Gaga haar innerlijke conflict oplost, en haar oprechte kant laat zien met de grootse, serieuze ballads uit haar oeuvre. Van ‘Million Reasons’ tot ‘Shallow’ en ‘Die With A Smile’, ze worden woord voor woord meegezongen. En zie je dat? Wanneer Lady Gaga dan eindelijk met die gondel naar het einde van de catwalk is gereden, staat daar plotseling een piano op haar te wachten. Om twee verrassingsliedjes te spelen, met als grote uitschieter ‘Marry The Night’, vanavond ‘in een versie zoals ik die nog nooit heb gespeeld’, zegt ze met een trilstem. Opeens geen productionelere tovertrucs meer, geen overrompelende showelementen, maar gewoon: een heel sterk liedje uitgekleed tot het bot, gebracht met haar grandioze Broadwaybereik. Magisch moment: ook zonder theater weer Lady Gaga diepe indruk te maken.

Setlist

1. Bloody Mary
2. Abracadabra
3. Judas
4. Aura
5. Scheiße
6. Garden of Eden
7. Poker Face

Act II: And She Fell Into A Gothic Dream
8. Perfect Celebrity
9. Disease
10. Paparazzi
11. LoveGame
12. Alejandro
13. The Beast

Act III: The Beautiful Nightmare That Knows Her Name
14. Killah
15. Zombieboy
16. The Dead Dance
17. LoveDrug
18. Applause
19. Just Dance

Act IV: Every Chessboard Has Two Queens
21. Shadow of a Man
22. Kill for Love
23. Summerboy
24. Born This Way
25. Million Reasons
26. Shallow
27. Die With a Smile
28. Come to Mama
29. Marry the Night
30. Vanish Into You

Finale: Eternal Aria of The Monster Heart
31. Bad Romance
33. Credits: How Bad Do U Want Me