Met deze kolossale ArenA-show stoten Kendrick en SZA door naar het bastion van AAA-headliners, de artiesten die de Johan Cruijff ArenA kunnen vullen. Samen weliswaar, en des te meer vallen hun gigantische verschillen op: Kendrick, als koelbloedige hiphopster die kolossale moshpits in gang zet en SZA, als goedlachse r&b-vlinder.

Het is een magisch gezicht: Kendrick en SZA zijn zojuist op de risers gaan staan aan weerszijden van de catwalk, en terwijl ze bij r&b-anthem ‘All The Stars’ steeds hoger opstijgen vult de ArenA zich met zaklamplichten als een fonkelende sterrenhemel. SZA-fans vooraan beginnen te huilen, ook de gasten die nog bezweet zijn van de kolossale moshpits bij Kendrick laten het binnenkomen, even stijgt de Johan Cruijff ArenA collectief op.

Zo reiken Kendrick Lamar en SZA gezamenlijk naar de sterren: met hun allereerste arenatour stoten ze officieel door naar de champions league van de muziekwereld, het bastion van AAA-headliners die zulke kolossale arena’s kunnen uitverkopen. Om dat te doen bundelen ze de krachten. Dat betekent: een show zonder voorprogramma-hoofdprogramma-structuur, maar eentje waarin ze allebei headliner zijn en elkaar continu afwisselen in één lange show. Het maakt de Grand National Tour de meest succesvolle co-headlinetour ooit, succesvoller nog dan de gigantische blockbustertournee waarmee Beyoncé en Jay-Z de ArenA platspeelden in 2018.

Hiphop-ster in de concrete jungle vs. r&b-vlinder

Daar hoort een kolossale show bij: vijfenvijftig (!) tracks in bijna drie uur, waarin de artiesten elkaar continu afwisselen met in totaal negen blokjes, waarin Kendrick aftrapt en ze af en toe een gezamenlijke track spelen als bruggetje.

En met een kolossale productie met schermen zo breed als de ArenA, een gigantische tweedelige catwalk die vooral Kendrick veel gebruikt, heel veel dansers en showelementen die de contrasten tussen de twee nog dikker aanzetten. Neem alleen al die opkomst: vanuit het niets (zie jij hem al?!) begint Kendrick vlijmscherp  ‘wacced out murals’ te rappen, om vervolgens uit het podium op te stijgen in zijn Buick GNX-sportwagen, de deur achter zich dicht te smijten en steeds vuriger te rappen omringd door grote vlammenwerpers. Die sportwagen is vijf liedjes later bij SZA’s opkomst bekleed met klimop en grote bloemstukken op de schermen, wanneer ze samen ’30 for 30’ doen. Waar Kendrick’s visuals de grote stad afbeelden, komen die van SZA regelrecht uit een sprookjesbos, met gigantische insecten en vlinders, en zelfs hun dansers bewegen compleet anders.

Mooi hoe, juist door die contrasten te onderstrepen, ze allebei hun superkrachten kunnen showcasen: Kendrick door simpelweg vlijmscherp te rappen, met veel vaart door de verkorte versies van tracks, en een geconcentreerde, welhaast afstandelijke presentatie die de focus op zijn dictie legt. SZA daarentegen, die speelt haar tracks voluit en met de band zichtbaar op het podium. Ze heeft popsterrencharme, zingt dikwijls geweldig over haar backingtrack heen en heeft ook een de bijbehorende popsterrenshow. Met gigantisch veel showelementen: bij poprocktune ‘Scorsese Baby Daddy’ zijn haar dansers verkleed als moerasmonsters en wordt ze door hen opgetild als een prima ballerina, ze berijdt een gigantisch insect bij ‘Kitchen’ (‘This is my buddy Anthony!’), in het vriendinnenanthem ‘Nobody Gets Me’ vliegt ze zelfs door de lucht als een vlinderprinses.

Dat maakt deze show ook een beetje schizofreen: de werelden die ze creëren liggen wel heel ver uiteen, en ook muzikaal doen ze wezenlijk iets anders. Waar Kendrick in de eerste helft de energie torenhoog opbouwt, zakt die in bij SZA’s sensuele slowjams in de eerste helft, in de tweede helft verliest ze de Kendrickstans wat vaker met uitstapjes naar pop en poprock. Zalige track hoor, ‘Kiss Me More’, maar als je hier bent om Kendrick te zien cripwalken op Drake’s graf, dan is dit disco-popliedje wel een paar suikerklontjes te veel.

Gelukkig krijgen die fans daarna precies wat ze willen in Kendrick’s laatste blokje, bij de kolossale moshpits die worden opengetrokken in ‘Not Like Us’, de gigantische hit waarmee Kendrick zijn rivaal K-O sloeg na de meest epische rapbattle allertijden. Het zijn gigantische moshpits, kolkende, seismische pits die eruit zien alsof ze de ArenA laten trillen op zijn grondvesten, moshpits zoals je nog nooit hebt gezien in de ArenA. Dan doen SZA en Kendrick nog hun gezamenlijkse hits 'Luther' en 'Gloria', en stappen ze weer samen de Buick GNX, klaar om het volgende stadion te laten trillen op zijn grondvesten.