Tien minuten na de afgesproken begintijd staat Drake nog niet op het podium. Bange gezichten in de zaal. Hij zal toch niet… Nee toch? Er worden weddenschappen afgesloten, en vriendengroepen denken samen terug aan die ene keer in 2017, toen deze zaal ook al vol stond toen het bericht kwam dat hij ziek was. Zou het?
Nee hoor! Als na een klein half uur de lichten doven en Drake nonchalant het trappetje naast het podium beklimt, gaat er een golf van enthousiasme door de zaal. Dit zijn zijn mensen, dit is zijn domein. De Canadese rapper maakt maar meteen duidelijk waar het hem vanavond om draait: ‘Fuck a rap beef, I’m tryna get the party lit for the bitches’, klinkt het op de opener ‘GIMME A HUG’. Het is een simpele transactie: Drake komt het feestje brengen en een knuffel halen. En die kan hij na alles wat er is gebeurd wel gebruiken.
De kans dat je de beef tussen Kendrick Lamar en Drake vorig jaar hebt gemist, is ongeveer even klein als dat Drake die zou hebben gewonnen. Twee van de grootste rap supersterren op de aardbol vochten hun vete publiekelijk uit via disstracks, en hielden de hele hiphopwereld wekenlang in hun greep. Het resultaat was eenduidig: Kendrick had met ‘Not Like Us’ niet alleen de grootste disstrack, maar dé rapsong van 2024 te pakken. En als jouw zelfverkozen nemesis wordt overladen met Grammy’s voor een track waarop hij je openlijk een pedofiel noemt, dan heb je helaas verloren…
Maar wat doe je dan, nadat de halve wereld heeft gefreestyled op een beat waarin honend naar je wordt verwezen als ‘BBL Drizzy’? Wanneer je je imago in de pot hebt gelegd, en vervolgens je hand hebt overspeeld? Dan hou je het hoofd koel. In de nasleep van deze aanslag op zijn reputatie, kiest Drake voor een intieme show zonder decor of opsmuk. Hij laat de disstracks achterwege, en laat de streamingkanonnen in zijn catalogus voor zich spreken. En daar heeft hij er meer dan genoeg van.