Met 'Messy' maakte Lola Young een onverwoestbare oorwurm. Een halfjaar na release werd het, via TikTok, een hit van jewelste. Dus is haar show gisteravond in de Melkweg waarschijnlijk de laatste keer dat we haar in zo'n bescheiden zaal zullen zien. Daar bleek dat ze star power voor tien heeft, maar wel een beetje op zichzelf moet passen.

Een dikke drieduizend mensen zoeken op Ticketswap nog naarstig naar een kaartje op het moment dat Lola Young, de 24-jarige Londense zangeres, de Max-zaal van de Melkweg betreedt. Moet je nagaan dat deze show eigenlijk was geboekt voor de nog veel kleinere Oude Zaal. Toen was zij ook slechts een van de vele BBC Sound-alumni, zomaar een Britse pop-zangeres die weliswaar een hot shot-manager heeft (die vroeger Amy Winehouse begeleidde!), maar ondanks een sterk album uit mei 2024 niet wist door te stoten.

Maar zoals dat gaat in tijden van TikTok, via mysterieuze wegen bereikte het liedje ‘Messy’ Sofia Richie, razend bekende influencer en (als je het oude-van-dagen vraagt) dochter van Lionel. Die plaatste het nummer in november onder een (behoorlijk halfslachtig!) dansje, et voilà, de sneeuwbal rolde voort, werd groter en groter, en groeide uit tot een lawine van ongekende proporties. Het TikTok-succes van ‘Messy’ vertaalde zich ook al gauw naar mainstream bekendheid: inmiddels is het een hit van Australië tot IJsland, van Frankrijk tot de VS, en ook in Nederland staat het nummer inmiddels op 3 in de top 40. En ter vergelijking: ze heeft op moment van schrijven net iets meer maandelijkse luisteraars op Spotify dan Lowlands-headliner Chappell Roan. Kortom: a star is born!

En al in het eerste kwartier van de show is het duidelijk: Lola Young is als kind inderdaad in een ketel vol sterrenstof gevallen. Dat moet haast wel. Allereerst die stem, hè? Je zou er een bladderende verflaag mee kunnen wegschuren, zo hees en rauw is-ie. In de akoestische tokkel-ballad ‘You Noticed’ doet ze een stel mega-uithalen, zij en haar (wat gezichtsloze maar prima) band kunnen ook stevig rocken, en vol soul zingt ze over de klootzakken die haar klein proberen te krijgen. Het wappert rode vlaggen in haar muziek, de kleine en grote onzekerheden die ze bezingt resoneren hier stuk voor stuk en oh ja, dan is er ook nog een bijzonder sexy liedje, ‘Big Brown Eyes’, over de jongen met grote bruine ogen ‘who's gonna fuck me tonight!’

(tekst gaat verder na de foto's)

Niet alleen meiden die haar look (glitterogen, lange wimpers, enorme oorbellen) hebben gekopieerd juichen de longen uit het lijf vanavond. Lola Young’s muziek blijkt generatie-overstijgend. Er staan dus ook dertigers en veertigers zonder TikTok mee te zingen, twee grijzende gasten bij de bar brullen ook de albumtracks fanatiek mee. Geen wonder: ze heeft frisse teksten gegoten in behoorlijk tijdloze poprock. Die grote hit doet qua arrangement en compositie wel denken aan Fleetwood Mac’s ‘Dreams’. ‘Conceited’, haar tweede banger, is een soort Billie Eilish-met-ballen. Ze heeft stevigere rockers, en een paar fraaie brok-in-de-keel-ballads.

Bovendien is Lola Young een echte charmante Britse flapuit die precies zo messy is als haar hit belooft. Er is veel gaande in haar leven, kwebbelt ze, het touren is fucking zwaar, en oh ja, ze heeft echt zieke ADHD. Dus begint ze een praatje, flitst ze een kant op en zegt: ‘Hmmmm, het punt is… wat is het punt ook alweer?’ Eerlijk: het gaat duidelijk niet supergoed met haar. Soms overschreeuwt ze zich wat, vaak raakt ze de draad in haar praatjes totaal kwijt en begint ze onverstaanbaar en incoherent te brabbelen, om zich daar dan weer voor te verontschuldigen. Vaker sprak ze over haar wankele mentale gestel, vorige week nog heeft ze last-minute twee shows gecanceld (in Brussel zelfs pas net voor showtime, toen het publiek al in de zaal klaarstond!) en ze is duidelijk toe aan wat rust.

Duimen dus dat ze daar nu de ruimte voor krijgt, zodat ze niet explodeert als een supernova, maar stralend terugkeert naar Nederland in augustus. Dan staat ze op Lowlands, ongetwijfeld in een tent die vele maten groter is dan deze zaal.