Ons collectieve hoogtepunt op Draaimolen afgelopen maand: Olivia Dawn Mok alias Xiaolin, een violist, componist, producer en dj uit Hongkong die een buitenissig mooie liveset gaf op het kleinste podiumpje van het Tilburgse dancefestival. De voltallige 3voor12-redactie was blown away, festivaldirecteur Milo van Buijtene stond er in tranen, ook dj/artiest Elias Mazian keek met open mond toe hoe Xiaolin over mistige synthesizers intieme wijsjes neuriede, haar vocalen opstapelde en vervolgens een viool in haar nek klemde voor een stel virtuoze riedels. De baslijnen die ze daar vervolgens onder schoof klonken echt HEAVY, een beetje freaky zelfs. Verbijsterend cool optreden, en dat terwijl we nog nooit van Xiaolin hadden gehoord.
‘Ik was zelf óók verrast!’, vertelt Xiaolin een paar weken later via Zoom vanuit Londen, waar ze na een intensieve maandenlange tour geniet van een paar dagen vrij. ‘Ik maak mijn muziek op de koptelefoon, pas bij de soundcheck voelde ik hoe heavy het klonk. Alsof er een miljoen subs stonden! De hele set lang bleef ik op 75 BPM hangen, van begin tot eind. Ik wilde op het tempo van een natuurlijk hartslag in rust blijven, zonder op te jagen, zonder angst, alleen een gevoel van veiligheid en acceptatie. Tegen het einde werd de hartslag intenser, dat wel. Het is best lastig om een ambient set te laten knallen, zeker als er nauwelijks drums in zitten. Daar heb ik lang onderzoek naar gedaan.’