Vraag drie mensen naar de Spielraum-closing tijdens ADE vorig jaar, en je krijgt waarschijnlijk drie keer hetzelfde antwoord: hoe bizar heet het was. De zaal leek eerder op een zwembad dan een dansvloer. En wie verzorgde de soundtrack van die laatste, intense uurtjes? Dat was RAUM-resident Bashkka. ‘Zoals een club hoort te zijn’, lacht ze. ‘Het was echt heel speciaal. De hitte was ondraaglijk, maar ik was dat eigenlijk zo vergeten. Alleen de muziek deed er nog toe in dat moment.’

Zal het dit jaar weer net zo intens worden? Want de Turks-Duitse dj is komende ADE weer te vinden op de Spielraum-lineup, naast gigs bij Breakfast Club, Into The Woods en Tilla Tec. Een druk schema, en dan te bedenken ze nog geen eens zo lang geleden is doorgebroken. Ze speelde in 2022 pas haar eerste grote internationale gig bij K41 in Kiev, maar na de release van haar debuut-EP Maktub in 2023 ging het echt hard. Tegenwoordig is ze vaste gast bij clubs als Berghain’s Panoramabar en RAUM. En haar ‘cunty’ sets gingen al enorm hard op festivals als Draaimolen en Glastonbury. 

Die sets bewegen zich dan wel tussen stevige techno en house, het soort waar zelfs de stijfste persoon losse heupen van krijgt, maar één ding vormt altijd de kern: queerness. Ze grijpt dan ook volop terug naar de beginjaren van de dancemuziek, en de zwarte en queer artietsten bij wie het begon. ‘Mijn sets kunnen behoorlijk sassy en tongue-in-cheek zijn, maar toch probeer ik altijd wel wat leerzaams erin te stoppen. Dancemuziek is gekoloniseerd door voornamelijk witte cis heteromannen, dat moeten we zien recht te zetten. Daarom is het extra belangrijk om de geschiedenis te eren. Maar ik ben nu ook geïnteresseerd in de toekomst: van deze sound, de community, en hoe we die ruimte innenemen. Ik wil dat mijn sets en producties die verandering ook weerspiegelen.’

Dat er queerspaces als RAUM bestaan is voor haar dan ook noodzakelijk. ‘Zeker in deze tijd, waarin queer-bestaan wereldwijd onder druk staat. Zulke plekken moeten we echt ondersteunen en koesteren. Community is zó belangrijk in een wereld die steeds moeilijker te navigeren is, en waarin hoop soms ver weg lijkt. Er zijn momenten op de dansvloer geweest die me volledig geheeld hebben. En dat gevoel wil ik via mijn sets graag aan anderen meegeven. Het is niet zomaar een uitlaatklep, het is therapie.’

 

Queerenergie

 Want Bashkka weet als geen ander de impact van zo’n community. Hoewel ze opgroeide in Duitsland, als dochter van Turkse immigranten, zegt ze altijd dat haar echte opvoeding plaatsvond in de New Yorkse ballroom scene: een Afro- en Latijns-Amerikaanse queer-subcultuur, die in de jaren zestig ontstond uit drag balls. ‘Ik was altijd al gefascineerd door de stad. De mensen, de cultuur: het is een smeltkroes van zoveel verschillende invloeden. Dus toen ik een beurs kreeg aangeboden van een universiteit om daar muziekles te geven, greep ik die kans met beide handen aan.’ Maar of er nou veel van die lessen terechtkwam? ‘Al snel besefte ik dat het vooral extreem duur was, dus ben ik na het eerste semester al gestopt.’ 

Uit die ongelukkige beslissing ontstonden ook weer nieuwe mogelijkheden, toen vrienden haar meenamen naar haar eerste ballroomfeestjes: een ervaring die haar wereld als transvrouw volledig op z’n kop zette. ‘Opeens drong het tot me door dat er meer mensen zoals ik waren, dat ik volledig mezelf kan zijn in zo’n bloeiende gemeenschap. Ik werd daar met zulke open armen ontvangen, in geen andere community had ik dat zo ervaren. Het voelde als een gekozen familie. Ik wist van binnen al wel wie ik was, maar pas toen ging ik dat ook echt openlijk uitdragen.’

En dat was ook de plek waar haar dj-carrière van start ging. ‘Het begin was een beetje hobbelig, ik speelde werkelijk overal. Op bruiloften, in vervallen dive bars en zelfs de opening van een schoenenwinkel. Op zoveel plekken waar de apparatuur nauwelijks werkte, maar juist daar leer je je perfect aan te passen. Als je op dat soort plekken kunt spelen, kan je het echt overal. Ik heb het voornamelijk mezelf aangeleerd, maar New York was daarin mijn mentor. De clubscene was toen zó levendig, het was de perfecte tijd om daar te zijn.’

Bruggen bouwen

Die gouden tijd duurde helaas niet eeuwig. De clubcultuur liep vast, veel clubs sloten, maar Bashkka had net lekker de smaak te pakken, dus besloot ze terug te verhuizen naar München. ‘Na twaalf jaar was het ook wel tijd voor verandering.’ Ze waakt ze ervoor om niet te blijven hangen in nostalgie. ‘Ik heb veel gesproken over mijn beginjaren en de ballroomscene, en dat maakt nog steeds deel uit van mij, maar ik ben ook aan het evolueren. Mijn komende projecten gaan echt over het vertalen van die spirit naar iets nieuws. Ik wil bruggen bouwen tussen werelden, niet alleen één vertegenwoordigen.’

Deze energie nam ze ook mee terug naar haar thuisstad in het conservatieve Beieren, met een residency bij Münchens Club Blitz. ‘Twintig jaar geleden bestond dat soort zichtbaarheid niet. Nu is er een nieuwe generatie queer jongeren en communities op die dansvloeren, en dat geeft me hoop.’

Toch grijpt ze elk moment aan om terug te keren naar de stad waar het allemaal begon. ‘De club- en queerscene in New York maakt de laatste jaren echt een revolutionaire comeback. Ik kijk met bewondering naar hoe mensen, ondanks de staat waarin Amerika verkeert, volledig hun eigen ding blijven doen. Die vorm van weerstand is juist nu hard nodig.’

‘Dancemuziek is altijd politiek geweest. Punt! Wie beweert dat muziek en politiek losstaan, is een hypocriet. Raves zijn plekken waar mensen in opstand kwamen tegen onderdrukking. Dat veel dj’s zich nu níét uitspreken, vind ik verdrietig. Als mijn muziek ook maar een beetje bijdraagt aan dat bewustzijn, dat iedereen zonder excuses zichzelf kan zijn, heb ik iets goeds gedaan.’

Bashkka draait tijdens Amsterdam Dance Event op vrijdag 24 oktober Into The Woods, 26 oktober bij Breakfast Club en Spielraum, en maandag 27 Oktober bij VBX, fabric & Loud-Contact.

 

 

 

meer ADE