Guttegut, Blawan heeft nogal wat epische momenten meegemaakt op Draaimolen, het Tilburgse dancefestival waar de technogigant al drie jaar op rij een eigen stage host met Pariah. Zijn eigen livesets? Altijd te gek. Zijn secret b2b met JASSS? Cool. Die keer dat hij b2b ging met Skrillex? Eentje voor de boeken! Och ja, en de afgelopen editie natuurlijk. Als gastcurator van The Pit – een gat in de grond waar de meest kwaadaardige muziek van het festival klinkt – deed hij het soort boeking waarvan hij altijd al gedroomd had: Godflesh, een industriële metalact uit de jaren negentig, die later Metallica, Korn en Nine Inch Nails zou beïnvloedden en nu primetime tussen de techno-acts speelde. Only at Draaimolen!
‘Het was heel speciaal,’ glundert Jamie Roberts (38) alias Blawan, met zijn moddervette noordelijke accent. ‘Ik ben van jongs af aan een metalhead, drumde in allerlei bands en zat diep in de extreme stijlen zoals grindcore en black metal. Bands zoals The Berzeker, die nog extremer waren dan Godflesh: elektronische drums met metal. Godflesh zijn legends, het voelde belangrijk om deze boodschap te mogen verspreiden: ik wéét hoeveel producers zijn beïnvloed door metal, ik weet wat de impact is van deze muziek. Oké, het is geen dansmuziek, maar niet alle elektronische muziek hoeft ook dansbaar te zijn.’