Slapen doe je vannacht absoluut níet op de NDSM-werf, en wegdromen op de dansvloer is er ook niet bij met de met hardhouse, groove, techno en UKG volgestouwde line-up van DGTL. Met dit tweede van zeven events zijn de BPM’s asociaal hoog en de energie bijna niet bij te benen. Zal het het publiek opnieuw lukken om, net als met Pasen, op de heilige dansgrond van de NDSM zó hard uit hun naad te gaan dat het podium inzakt? Aan ambitie ligt het in ieder geval niet, kijkend naar de ram uitverkochte zaal van DGTL.

Een goed begin is het halve werk, en dan hebben we aan UK-garage-dj SAIDAH een goeie: ze ragt elke bassline die er is kapót en het publiek is AAN na nog maar anderhalf uur te hebben gedraaid. Stond ‘opwarmen tot over het kookpunt’ ergens als vereiste? Heel zachtjes fluistert er vanuit de boksen in een steeds opzwepender tempo: “Yo my DJ live on deck, we bring the vibing check.” UKG-prodigy Diffrent is klaar om met een bulldozer aan garage, vocalen en poo-edits de dansvloer gelijk te walsen tot één uniforme startbaan waar niemand meer van wil landen.

Kies je voor een lichtelijke koerswijziging en volg je het geluid van groovy 90’s discohouse? Waar de stage bij PHIA daarvoor nog wat opvulling kon gebruiken, hebben deze twee brothers in vibe crime, Moxes en Emvae, de stage in een half uur vollédig volgehouset. Als een zingende keukenmeid duikt een snare recht de 4x4-beat rollende groove beat in. Pure ouwe platen die de rollende heupjes van het publiek nauwelijks kunnen bijhouden.

Is dat nou een Luuk van Dijk-plaat met het tempo zo’n acht keer opgeschroefd? De dirigentenstok is overgegeven aan Benwal, die voor een drukke maar niet uitpuilende mainstage staat te trancen en hardhousen. Knikkende knieën en hupsen naar de grond als de drop van de hardhouse-remix van ‘Work’ eraan lijkt te komen. “What you waiting for? Go down! Go Down! Go Down!” Met de handjes in de lucht is het tijd voor een duikvlucht naar de tweede stage, waar een opzwepend gejuich vandaan komt. Wat gebeurt daar allemaal?

Euforisch gespring

“You can’t stop the unstoppable, unstoppable!” Aha, nú weten we waar die MC-achtige praktijken vandaan komen: het zijn de verrassend - op het niveau van een techno-setje - niét te Shazammen tracks tijdens het UKG/dub-house-setje van Dr Dubplate. Een echte trackpiraat; met zijn snijden en plakken in dubplates chopt hij tracks tot een twee uur lange UK bass-, grime- en dub-explosie.

Men is even klaar met al het euforische gespring, dus hop, naar stage 1, waar Daria Kolosova - technokameleon der stijlen en clubs (van Berghain tot Awakenings) - achter de decks staat. De heftige overgang van Benwal naar deze Oekraïense dj is er echter één die het publiek even niet trekt: massaal wordt een pauze- en Instagram-fotomoment ingelast onder een visnet/lichtinstallatie tussen de twee stages. Tijdens het wachten in de rij voor de fotobooth zou men de gigantische posters met info over de bouw van de DGTL-stages kunnen bekijken, maar het lijkt niemand te boeien (of op te vallen). Een wedstrijdje ‘wie het snelst zijn banaan kan pellen’ blijkt belangrijker.

Onderweg naar een wat rustiger muzikale uitlaatklep klinkt plots een percussief housegedreun uit een klein tankertje. Vanuit de secret stage - oftewel de ravecontainer - bumpen percussieve plaatjes tussen de hypnotiserende Andre Zimmer-tracks door, rechtstreeks uit de handen van Solit. Even op adem gehouset; nu tijd voor het echte trancewerk. De klok slaat Spectral Bells - tijd voor trance en hoog-BPM-koning Pegassi. Terwijl hij trance-raketten lanceert als 5 Mins of Acid van Ki/Ki, is het publiek druk bezig de dansvloer te grasmaaien. Sneaky smokkelt de dj er ook wat lekkere groovy technotracks tussendoor, zoals Dang That Groove. Ze kunnen het dus hartstikke wél, dat grooven op techno - die jonge dansertjes op de vloer hier. Ze hebben alleen een klein beetje vocalen en Pegassi-tunes nodig.

Pascal Moscheni en Jennifer Loveless

Interstellar Funk en Paramida

Amsterdam Dance Event 2025