Alle artiesten hebben één ding gemeen: ze zitten al járen in het vak en weten dondersgoed hoe ze professor zijn in hun eigen house- en techno-niche. En oja, groove natuurlijk niet te vergeten. Om 03:30 uur is het tijd om de SugarFactory om te toveren tot The StussyFactory, zodra de dromerige progressive-houseplaat Amely uit de speakers komt. Kilometers ledstrips komen niet direct uit Stussy’s A/V Linger-concept, maar maken wél duidelijk dat de audiovisuele ervaring centraal staat op dit Awakenings-event.
Een ronduit sick bewegend lichtdeck zakt naar beneden boven het midden van de vierkante dansvloer, omgeven door licht en geluid dat in 360 graden rond de booth flitst. Bummer voor de gluurders op de tweede verdieping die hun stickertje voor de camera wegmoffelen - hun idool moet natuurlijk even op Insta. Naar adem happen en klappen als de hele zaal “Pa pa pa dum dum” meezingt: deephouse Chris Stussy zoals we hem kennen. Best knap op de Breather-track, zónder vocals.
Om 05:00 duikt Detroit tech-house-bruggenbouwer Ryan Elliott samen met de man van de nacht achter de booth. De pure, driving techno-plaat Black Circles komt vermoedelijk uit zijn USB. Blaffen geblazen tussen de percussie-kicks, minimal techno en rollende baslijnen door – dit had zó een undergroundsessie in Berghains Panorama Bar kunnen zijn. De sound? Een stripped-down groove architectuur waar menig Up The Stuss-hoodiedrager verrassend lekker op gaat.
Met een zweep krijgt de zaal een tik van Belfast born Sally C. Tussen de heren van vanavond is ze niet alleen de enige vrouw, maar ook het jonkie van de groove brothers. Haar opzwepende techno-edit van Philip Bader laat de merkzonnebrillen afgaan voor een plaspauze – al is dat zonde, want nog geen vijf minuten later stormt het publiek brullend terug bij Eliza Rose en Sally’s eigen productie “Yo hips, yo thighs, yo lips, your eyes”. Of ze het nou willen of niet, de DJ geeft ze hier muzikaal van jetje met dikke baslijnen en goeie 909 funk.
Artikel gaat verder onder foto.