Dat het de snelstverkopende avond van Awakenings is (binnen drie uur waren alle tickets weg), merk je al buiten: een bonte mix van Nederlands, Brits en Frans volk verdringt zich voor de ingang. Bijzonder, want binnen het techno-imperium is het juist deze house-jongen pur sang die van Coachella tot wereldwijde tours zijn muzikale vriendenboekje doorbladerde om de line-up voor zijn eerste USS-event in Nederland bij elkaar te grooven.

Alle artiesten hebben één ding gemeen: ze zitten al járen in het vak en weten dondersgoed hoe ze professor zijn in hun eigen house- en techno-niche. En oja, groove natuurlijk niet te vergeten. Om 03:30 uur is het tijd om de SugarFactory om te toveren tot The StussyFactory, zodra de dromerige progressive-houseplaat Amely uit de speakers komt. Kilometers ledstrips komen niet direct uit Stussy’s A/V Linger-concept, maar maken wél duidelijk dat de audiovisuele ervaring centraal staat op dit Awakenings-event.

Een ronduit sick bewegend lichtdeck zakt naar beneden boven het midden van de vierkante dansvloer, omgeven door licht en geluid dat in 360 graden rond de booth flitst. Bummer voor de gluurders op de tweede verdieping die hun stickertje voor de camera wegmoffelen - hun idool moet natuurlijk even op Insta. Naar adem happen en klappen als de hele zaal “Pa pa pa dum dum” meezingt: deephouse Chris Stussy zoals we hem kennen. Best knap op de Breather-track, zónder vocals.

Om 05:00 duikt Detroit tech-house-bruggenbouwer Ryan Elliott samen met de man van de nacht achter de booth. De pure, driving techno-plaat Black Circles komt vermoedelijk uit zijn USB. Blaffen geblazen tussen de percussie-kicks, minimal techno en rollende baslijnen door – dit had zó een undergroundsessie in Berghains Panorama Bar kunnen zijn. De sound? Een stripped-down groove architectuur waar menig Up The Stuss-hoodiedrager verrassend lekker op gaat.

Met een zweep krijgt de zaal een tik van Belfast born Sally C. Tussen de heren van vanavond is ze niet alleen de enige vrouw, maar ook het jonkie van de groove brothers. Haar opzwepende techno-edit van Philip Bader laat de merkzonnebrillen afgaan voor een plaspauze – al is dat zonde, want nog geen vijf minuten later stormt het publiek brullend terug bij Eliza Rose en Sally’s eigen productie “Yo hips, yo thighs, yo lips, your eyes”. Of ze het nou willen of niet, de DJ geeft ze hier muzikaal van jetje met dikke baslijnen en goeie 909 funk.

Artikel gaat verder onder foto.

Chris Stussy Presents USS

Vrijdag van 23:00-07:00 @ SugarFactory

Gezien: Chris Stussy, Locklead, Paolo Rocco, Ryan Elliott, Sally C

Het hoogtepunt: De hele zaal die meeneuriet op Breather

De plaat: Poly - Neutron (Tech/House bulldozer)

Wat eerder op de avond staat niet alleen een collega uit het vak achter de booth. Nee nee, Locklead en Stussy zijn long-time friends (stonden zelfs bij een Studio 80 rave in Het Blauwe Theehuis jááren geleden). Muzikale grenzen zoeken ze graag op en gaan er overheen, onder hun alias Across Boundries. Stuss’ platenlabel Up The Stuss is vervolgens de verbindende house-factor tussen Stussy en deephouse machine én opener van de avond Paolo Rocco. Sinds de Up The Stuss-invite 8 jaar geleden gingen balletje-balletje de housetracks heen en weer, want het zijn nou eenmaal producers pur sang. Die Ron Trent-achtige harmonie van de classic deep house hoor je hier prima door de speakers grooven.

Of het nu zijn verleden als profvoetballer is of simpelweg zijn wil om platen te laten winnen, Chris Stussy speelt elke set alsof het de finale is. Zijn deep- en bighouse-sound, doorspekt met verrassend veel techno-invloeden, schiet als een onmogelijk te houden penalty recht het muzikale doel in. Hij serveert zijn publiek precies wat ze verwachten - en net iets meer, net als de beveiligers bij de uitgang. “Doe je wel je jas dicht, het is koud en nat buiten, niet ziek worden!”

Amsterdam Dance Event 2025