'Waar zijn die gekke Nederlanders, laat je hoooooooren!’ Na dik drie kwartier is Hardwell in zijn hardstylefinale beland, vanuit een agressieve pomper met raveslogans (Amsterdam is unser Berlin, hast du das gehört?) legt hij het virale sportkantine-anthem ‘Baila de Gasolina’ erop in de Defqon-remix. Om over te schakelen op hardstyle-remixes met Elvis Presley gepitcht als chipmunk en ‘Only Girl In The World’ voor de fake drop, zijn vuisten wild in de lucht pompend. ‘Rave ‘till my grave!’, klinkt het in kolossale stadiontechno. En natuurlijk: vuurwerk! Rookbommen! En lasers! Lasers! Lasers!
Op AMF, het grootste commerciële EDM-feest van Amsterdam Dance Event (cap: 40.000 man in de Johan Cruijff ArenA, dat zijn alle acht Awakeningsevenementen bij elkaar) wordt glashelder dat de invloed van techno, trance en harddance het EDM-bolwerk officiëel hebben geïnfiltreerd. In Hardwell’s sound hoor je terug: de harddance uit het tijdperk van Verknipt, bigroomtechno, de IMAX-melodic van Afterlife. Hoor maar, die ANYMA-trancegates in zijn openingsplaat 'Sanctuary'. Tussen remixes van Avicii en Swedish House Mafia klinkt melodieuze bigroomtechno, met de breakdowns, build-ups en ‘1-2-3’-drops van de commerciële EDM. ‘Future rave’, da’s het volstrekt dubieuze predikaat van zijn nieuwe era. Maar is dit de rave van de toekomst?
Hmmm… het is razend effectief. Maar fris, beslist niet. Wat daarin meespeelt: naast al dat EDM-effectbejag zijn de popnummers die Hardwell aan zijn sound onderwerpt (Kaskade, Linkin Park, ‘Titanium’) nogal belegen. Dat heeft Oliver Heldens beter begrepen: ook zijn muziek heeft de spanningsboog van een gepelde garnaal, maar hij pakt remixes van Lola Young, PinkPantheress en zelfs Bicep (een draak van een mash-up verder, maar da’s niet het punt). Heldens laat de ArenA fistpumpen op Marlon Hoffstadt. En ‘Adagio For Strings’? Gek genoeg de hipste plaat uit zijn set.
Verslag gaat door onder foto.