Je begrijpt, de altijd gejaagde, altijd productieve Jamie xx heeft een periode van onthaasting achter de rug. Terwijl zijn vrienden thuis aan kinderen en gezinnen begonnen nam Jamie eindelijk eens de tijd om gewoon voor zich uit te kijken en rust te nemen. Dik tien jaar lang leeft hij uit een koffer, en het was een verademing om nu eens even thuis te zijn en meer te leren dan de twee gerechten die hij tot dat moment beheerste: spaghetti bolognese en gegrilde zalm. Dat was de reden dat de opvolger van zijn solodebuut In Colour negen jaar op zich liet wachten, dat is de reden dat we al zo lang niks meer van The XX hebben gehoord. We moeten verdomme al terug tot 2018 voor hun laatste gezamenlijke tour. Maar Jamie, Romy en Oliver hebben elkaar niet uit het oog verloren. De twee vocalisten van The XX doen een liedje mee op het nieuwe album van Jamie en hij werkte aan hun solomateriaal. Ja hij weet het, het is wel weer eens tijd om samen iets te gaan maken. En dat gebeurt ook daadwerkelijk: eens in de maand komen ze een weekje samen om dingen te maken. ‘Het is een langzaam proces, maar het is goed voor nu. Ik heb geen haast.’
Maar wacht even. Voordat je denkt dat Jamie xx net als Jon Hopkins een soort New Age muziek is gaan maken om thuis met wat psychedelische druppels naar het plafond te staren: niets is minder waar. Die meditatietrack ‘Breather’ heeft misschien wel de hardste drop van het hele album. De hele plaat staat vol met dansvloervullers, met euforische soul vocals, en studio gasten die weten hoe je een club op zijn kop moeten zetten. Er is een track met Honey Dijon, en een met niemand minder dan Robyn, de Zweedse koningin van het dansvloer traantje. Ze maakte samen de beste song van de plaat, het euforische ‘Life’. ‘Robyn is al heel lang een vriendin van me. Het begon toen we een hele week optredens hadden met The XX in de Brixton Academy. Elke dag zou er een andere gast meedoen en Robyn was daar één van. Maar ze vond het die avond zo gezellig dat ze de hele week is blijven hangen. Sindsdien zijn we supergoed met elkaar. Ik ga morgen naar haar toe voor een exclusief feestje op een boot.’
Kleine feestjes zijn toch het allerleukste, merkte Jamie xx toen hij zich dit voorjaar waagde aan het megalomane project The Floor: in een kleine club in Londen draaide hij tien nachten achter elkaar als resident, gesupport door bevriende artiesten. Het moest doen denken aan wijlen club Plastic People, thuisbasis van Jamie xx, maar ook van Four Tet en Floating Points. The Floor was slopend maar extatisch, herinnert hij zich. En hard werken. ‘Haha clubben gaat bij mij ook niet meer zo soepel als vroeger, maar met dit project wilde ik het gevoel van het oude Londen oproepen. Het werden wilde, zweterige nachten met veel ruimte voor improvisatie. Ik zag mensen die voor meerdere avonden tickets hadden gekocht en die voor mijn neus nieuwe vrienden maakten. Dat is wat ik hoopte, het echte community gevoel.’