Het lijkt wel alsof Janet Planet en Sugar Bones twee kinderen zijn die hun ingestudeerde danspasjes dolblij aan hun ouders laten zien. Met radslagen, vogue-achtige armbewegingen, en de ene rare danssprong na de andere. En op de achtergrond opblaasbare zilveren ballen met spikes, kleurrijke bewegende beelden van zwevende hoofden, duiven met laserogen en allemaal andere taferelen die uit een kinderlijke fantasie (of een hoofd dat niet meer helemaal nuchter is) lijken te zijn geboren.
Maar dit is geen Eurovisie songfestival, dit is een bomvolle Lowlands-tent. De show die Confidence Man deze zomer gaf in Biddinghuizen is eigenlijk zo dom dat het weer vet is. Hun hele set met energieke dance-popnummers liet de Bravo vroeg in de middag al volledig uit hun plaat gaan. Dat de performers een uur lang in shiny outfits uitbundig over, onder en naast elkaar springen en dansen is een hele prestatie op zich. ‘Ik denk dat de contrasten van een high-end fashion edge met de dwaasheid van het dansen altijd heel goed voor ons heeft gewerkt,’ vertelt Janet Planet. ‘We hebben dat altijd gedaan met licht en donker, zoals heel dwaas zijn, en tegelijkertijd een pokerface hebben. Echt over de top springen, maar dan alleen zwart en wit dragen. We zijn opgegroeid in het tijdperk van Grace Jones, Janet Jackson en Madonna. Deze mensen hebben ons heel erg geïnspireerd. Theatrale muzikale artiesten. Een podiumshow moet performatief zijn, want in principe kan iedereen een instrument bespelen, maar niet iedereen kan een show geven.’ Dit optreden liet al een mooi voorproefje zien voor het album 3AM (La La La), dat vorige week is verschenen.
De belangrijkste vraag: heeft Sugar Bones geen ontzettende nekpijn na die vele moves met Janet Planet op zijn rug? Janet: ‘Vlak voor Glastonbury repeteerden we zoveel van die nieuwe salto's dat Sugar door zijn rug ging. Om eerlijk te zijn: ik had nooit gedacht dat we veel van de flips daadwerkelijk zouden kunnen doen. Je moet gewoon doorgaan. Offer je rug een beetje op.’ Sugar lacht: ‘Het is echt een constante strijd, maar mijn rug is ondertussen wel gewend geraakt aan Janet. Jezelf gezond houden is ook een continue struggle als we op tour zijn. Het draait allemaal om balans. Om de liveshows te kunnen doen zijn heel intensief bezig met trainingsschema's en gezond eten. En dan als we wel feesten, doen we het tegenovergestelde daarvan. Ik heb een of twee shows in mijn leven met een kater gedaan, en daarna nooit meer. Ik drink niet eens een drankje voordat we spelen.’
Wat die podium-capriolen allemaal te betekenen hebben? ‘We zijn een soort Yin en Yang’, vertelt Janet. ‘Ik houd gewoon heel erg van dansen en ik vind het leuk als het om mij draait.’ Sugar: ‘Ik wil dat mensen zich goed voelen en met het idee weglopen dat ze zich beter voelen over het leven. Ik vind dat het heel zinvol is om veel mensen tegelijk een goed gevoel te geven.’ Janet: ‘Hij is een beetje het spirituele, het iedereen erbij betrekken, en ik ben een beetje de exclusieve. Dus de boodschap zit daar ergens in het midden, tussen die twee dingen. Wij vinden onze optredens niet zo schandalig. Maar om een of andere reden roept het bij veel mensen heel wat verontwaardiging op. We begonnen het leuk te vinden om hiermee te spelen. En nu is het gewoon leuk om soms op de juiste knoppen te drukken en mensen te irriteren.’
(tekst gaat verder onder de video)