Om drie uur ‘s nachts kneiterlam de studio induiken, een beetje kloten en dan je album opnemen? Voor de leden van Confidence Man was dit de manier om de beste muziek te maken. ‘Je kunt alleen maar feestmuziek maken als je zelf lol hebt.’

Het lijkt wel alsof Janet Planet en Sugar Bones twee kinderen zijn die hun ingestudeerde danspasjes dolblij aan hun ouders laten zien. Met radslagen, vogue-achtige armbewegingen, en de ene rare danssprong na de andere. En op de achtergrond opblaasbare zilveren ballen met spikes, kleurrijke bewegende beelden van zwevende hoofden, duiven met laserogen en allemaal andere taferelen die uit een kinderlijke fantasie (of een hoofd dat niet meer helemaal nuchter is) lijken te zijn geboren. 

Maar dit is geen Eurovisie songfestival, dit is een bomvolle Lowlands-tent. De show die Confidence Man deze zomer gaf in Biddinghuizen is eigenlijk zo dom dat het weer vet is. Hun hele set met energieke dance-popnummers liet de Bravo vroeg in de middag al volledig uit hun plaat gaan. Dat de performers een uur lang in shiny outfits uitbundig over, onder en naast elkaar springen en dansen is een hele prestatie op zich. ‘Ik denk dat de contrasten van een high-end fashion edge met de dwaasheid van het dansen altijd heel goed voor ons heeft gewerkt,’ vertelt Janet Planet. ‘We hebben dat altijd gedaan met licht en donker, zoals heel dwaas zijn, en tegelijkertijd een pokerface hebben. Echt over de top springen, maar dan alleen zwart en wit dragen. We zijn opgegroeid in het tijdperk van Grace Jones, Janet Jackson en Madonna. Deze mensen hebben ons heel erg geïnspireerd. Theatrale muzikale artiesten. Een podiumshow moet performatief zijn, want in principe kan iedereen een instrument bespelen, maar niet iedereen kan een show geven.’ Dit optreden liet al een mooi voorproefje zien voor het album 3AM (La La La), dat vorige week is verschenen. 

De belangrijkste vraag: heeft Sugar Bones geen ontzettende nekpijn na die vele moves met Janet Planet op zijn rug? Janet: ‘Vlak voor Glastonbury repeteerden we zoveel van die nieuwe salto's dat Sugar door zijn rug ging. Om eerlijk te zijn: ik had nooit gedacht dat we veel van de flips daadwerkelijk zouden kunnen doen. Je moet gewoon doorgaan. Offer je rug een beetje op.’ Sugar lacht: ‘Het is echt een constante strijd, maar mijn rug is ondertussen wel gewend geraakt aan Janet. Jezelf gezond houden is ook een continue struggle als we op tour zijn. Het draait allemaal om balans. Om de liveshows te kunnen doen zijn heel intensief bezig met trainingsschema's en gezond eten. En dan als we wel feesten, doen we het tegenovergestelde daarvan. Ik heb een of twee shows in mijn leven met een kater gedaan, en daarna nooit meer. Ik drink niet eens een drankje voordat we spelen.’

Wat die podium-capriolen allemaal te betekenen hebben? ‘We zijn een soort Yin en Yang’, vertelt Janet. ‘Ik houd gewoon heel erg van dansen en ik vind het leuk als het om mij draait.’ Sugar: ‘Ik wil dat mensen zich goed voelen en met het idee weglopen dat ze zich beter voelen over het leven. Ik vind dat het heel zinvol is om veel mensen tegelijk een goed gevoel te geven.’ Janet: ‘Hij is een beetje het spirituele, het iedereen erbij betrekken, en  ik ben een beetje de exclusieve. Dus de boodschap zit daar ergens in het midden, tussen die twee dingen. Wij vinden onze optredens niet zo schandalig. Maar om een ​​of andere reden roept het bij veel mensen heel wat verontwaardiging op. We begonnen het leuk te vinden om hiermee te spelen. En nu is het gewoon leuk om soms op de juiste knoppen te drukken en mensen te irriteren.’

(tekst gaat verder onder de video)

Confidence Man ontstond in 2016 toen de vier bandleden, die in Australië al eerder met verschillende muzikale projecten actief waren, besloten hun krachten te bundelen voor iets nieuws en gedurfds. Wat begon als een grap, groeide al snel uit tot een volwaardige band. Janet Planet en Sugar Bones worden ondersteund door de mysterieuze, gemaskerde Reggie Goodchild en Clarence McGuffie, die de beats en de groove voor hun rekening nemen. Sugar: ‘We hebben elkaar dertien jaar geleden ontmoet. Reggie en ik werden vrienden en toen verscheen er op een avond in de club een gekke chick. Reggie vond haar in eerste instantie irritant, maar ik vond Janet gelijk al cool. We zijn met z'n drieën in een groot huis gaan wonen, ook met allemaal andere muzikanten. Op de zondag waren we altijd dronken en maakten we lollige muziek. Gewoon voor de grap. Wij waren op een gegeven moment de laatsten die dat bleven doen. Omdat het zo goed klikte. Het is daarna langzaam geëscaleerd. Janets stem had echt iets speciaals en de liedjes ontstonden heel natuurlijk. Het viel allemaal op zijn plek. Nu dertien jaar later wonen we nog steeds samen, maar dan alleen met z’n vieren.’

In 2018 brachten ze hun debuutalbum Confident Music for Confident People uit. Het markeerde meteen hun intrede in de wereld van dancepop. Hun muziek combineert invloeden van electropop, funky grooves en een stevige dosis ironische zelfspot. Hun tweede album,Tilt, volgde in 2022 en bewees dat hun zelfverzekerdheid geen gimmick is, maar een levenshouding: het maakt niet uit wat je doet, als je het maar met zelfvertrouwen doet. Hun nieuwste album 3AM (La La La) is een levendige ode aan de energie en euforie van de late uurtjes. Het heeft nog steeds de zelfspot en fun als hun eerdere releases, maar deze voelt toch een stuk meer volgroeid. Het is Confidence Man op haar best: gedurfd, speels en onmiskenbaar camp. Janet Planet beschrijft het album als een poging om dat magische gevoel van de vroege ochtend vast te leggen. ‘Het gaat om die momenten waarop je de tijd vergeet, je voeten je blijven dragen en je alleen maar plezier hebt,' zegt ze. Het album is ook daadwerkelijk rond 3AM gemaakt. De band at ‘s avonds een voedzaam maaltje, dronken wat wijn en doken daarna samen de studio in. Janet: ‘Ik denk dat de muziek die we in die tijd schrijven daarom zo goed is. Niemand maakt zich druk om de uitkomst. Iedereen heeft gewoon plezier.’ 

De band haalt hun inspiratie uit de ongeremde vibe van de jaren ’90 UK dance cultuur. De band is sinds kort verhuisd naar London en heeft hier veel inspiratie opgedaan. Janet: ‘We stonden al een tijdje te popelen om weg te gaan uit Australië. In het Verenigd Koninkrijk kregen we al enige bekendheid en omdat veel van de muziek die we schrijven geïnspireerd is door UK ravemuziek, was dit de meest voor de hand liggende keuze.’ Sugar: ‘We werden echt ondergedompeld in de queer clubcultuur hier in London en ontmoetten een hoop interessante mensen. ‘Dat heeft echt op onze sound afgestraald, net als het horen van wat al die clubs speelden en het ontmoeten van de coole undergroundcultuur van deze mensen. We hadden daarvoor nog nooit echt geclubd. Er zijn niet zoveel clubs in Australië. In de UK zijn er mensen die al sinds de jaren 80 van raven en feesten houden.’ 

‘We houden gewoon van een goed feestje. Als ik een of twee dingen zou kunnen kiezen om de rest van mijn leven te doen is het domme muziek schrijven met de jongens. en dan gewoon dansen,’ vertelt Janet Planet. ‘Ik hou van dansen. Dus ik wil gewoon de juiste muziek maken die ervoor zorgt dat ik wil dansen. Londen faciliteert dat.’