Het moet voor de organisatie nagelbijten zijn geweest. Lowlands heeft dit jaar te kampen gehad met flink wat afzeggingen, waarvan headliner Queens of the Stone Age misschien wel het meeste pijn deed. Bands zoals dat, die een festival als Lowlands kunnen headlinen, zijn op één, misschien twee handen te tellen. En die hebben hun tourschema’s natuurlijk al maanden van tevoren dichtgeplamuurd. Dus wie vlieg je in? Wie is er nog over op de speeddial?
Justice to the rescue, de uitgelezen overstuurde dj-act waarmee een festival dat steeds meer richting de d.a.n.c.e. beweegt ook de rockers tevreden kan houden. Op Best Kept Secret lieten de Franse sterproducers ook al zien de big headliner energy in petto te hebben. En ook op de eerste lowlandsavond zorgen Gaspard Augé en Xavier de Rosnay met hun elf ton (!) aan lichtinstallatie voor een knetterend spektakel.
Het begint met de genesis. Een eenzame knipperende lamp, een enkele toets die steeds sneller wordt ingedrukt. En dan die eerste subbas die je regelrecht omverblaast, die je raakt ergens in je middenrif. Die je meteen alles wat je eerder hebt gezien laat vergeten. Even bestaat er niets en niemand anders meer dan Justice.
Geen rock, wel rocksterren
Ooit tourde justice met enkel een groot lichtgevend kruis. De lichtshow mocht naar eigen zeggen vooral niet te veel van de muziek afleiden. Mensen veranderen: van wat er nu allemaal in het dak van de Alpha hangt kun je zo ongeveer de Mona Lisa kopen. Omringd door een ontelbaar aantal spots hangen veertien meterslange led-balken in de lucht, die als vingers van een kinetische robothand steeds een andere vorm aannemen. Soms vormen ze een intiem club plafond boven hun hoofden, dan vertrekken ze weer hoog in de tent om het hele veld van oogverblindende lasers te voorzien. Alsof ze steeds in een andere ruimte van een ruimteschip met discothema staan te spelen.
Het is de perfecte visuele begeleiding voor Justice’s soort dance. Rechtdoorzee en stoer, dance met een hart voor (robot)rock. Met tracks vol vervormde synths en opgevoerde funkbassen, die steevast klinken alsof er heel, heel veel geluid door een piepklein gaatje wordt geperst. En die tegelijkertijd zo memorabel en herkenbaar zijn dat Justice inmiddels een aardig rijtje oude en nieuwe dance classics op hun naam heeft staan. Vanavond worden ze door elkaar opgediend, met de stem van Tame Impala’s Kevin Parker als de geheime saus. Oude tracks die hun hoofdrol in de set zijn verloren krijgen stiekeme verwijzingen. ‘D.A.N.C.E’ en ‘Phantom’ worden kort voor ons gezicht geschud, maar dan weer snel teruggetrokken. Telkens weer komt ‘Neverender’ terug, soms klein en a capella, soms gemixt met een overweldigende drop, en met elke herhaling wordt duidelijker dat dit een publieksfavoriet in wording is.
Justice heeft het publiek mee, want het nachtprogramma begon met Peggy Gou en Skrillex al vroeg. Al voor aanvang vliegen kersverse vrienden elkaar in de armen en worden er verbroederende nekkusjes uitgedeeld. Vreemden maken selfies met elkaar die de sociale media nooit zullen bereiken. Justice arriveert in een warm bad en brengt het al snel tot kookpunt. Het helpt ook dat de twee zich gedragen als echte idolen. Ze zijn al even strak aangekleed als het podium: Xavier in een cowboyjack, Gaspard in een maatpak. Als twee cosmische chirurgen staan ze gebogen over hun operatietafel en geven ze geen kik, hoe hard ze ons ook heen en weer smijten. Ook zonder Queens Of The Stone Age staan er hier rocksterren op het podium.
HET CONCERT:
Justice, Alpha, vrijdag 16 augustus
HET PUBLIEK:
Nieuwe en oude vriendengroepen genieten knuffelend en met glazige oogjes van het spektakel.
WAS HET GOED:
C'était simplement magnifique!
HET MOMENT:
En dan terug naar het begin. De enkele toets en de eenzame lamp. Zo kondigt het duo het laatste kwartier aan, waarin ze de laatste restjes uit de kast schrapen. Waarin de audio, de video en vooral de disco zich nog één keer mogen uitsloven. Publiekslieveling ‘D.A.N.C.E’ wordt naar voren geschoven in een krankzinnige mashup met ‘Neverender’. Als het zaallicht aan gaat geven ze elkaar een stevige handdruk – ‘lekker gewerkt, mon ami!’ – en nemen ze minuten lang de tijd om naar iedereen te zwaaien. Xavier weet dondersgoed wat er net is gebeurd: met twee handen geeft hij een dubbele chef’s kiss. Simplement magnifique!
Volg Lowlands het hele weekend via onze livestream en kijk op zaterdag 17 augustus, 22.05 uur en zondag 18 augustus, 21.10 uur naar de VPRO, NPO 3