Humour
Niet om te lachen, deze ongezellige en vaak best wel dissonante postpunkband uit Glasgow, met een schreeuwlelijk van een zanger en af en toe echoënde gitaren die (in de verte!) aan Editors of Interpol doen denken.
Sekou
Staat op BBC’s Sound of 2024-lijst en werkte met producer Sounwave (Kendrick Lamar en SZA) aan de heerlijke discopoptune 'Forgiving Myself'. Helaas heeft-ie verder vooral veel Kleenex-kwijlebalballads op z’n repertoire.
Loupe
Deze gig voelt vast als een soort vuurdoop: afgelopen vrijdag verscheen de eerste single van de dromerige indie-popband sinds zangeres Julia Korthouwer de groep verliet. Dankzij de zenuwen voelt deze show met vervangster Nina Ouattara nog wat stijfjes, maar het nieuwe materiaal klinkt wel degelijk zo mooi als het debuut.
ML
Als je de glitter en roze wolkjes van Angéle’s popliedjes wegpoetst, krijg je de intieme singer-songwritertracks van ML. Het zijn lieve Franstalige nummers over opgroeien, maar de Brusselse is nog net iets te verlegen om er indruk mee te maken.
Kingfishr
Fans van The Lumineers, Dermot Kennedy en Bear's Den gaan voor Kingfishr vallen, maar ook George Ezra en Mumford & Sons zijn dichtbij. Wanneer de Ieren na een paar nummers al met banjo’s, akoestische gitaar en mondharmonica de zaal induiken voor een onversterkt stuk blijkt weer dat Nederland hier heel lekker op gaat.
Yoni Mayraz
Bracht onlangs een prachtige jazzplaat met hiphop-invloeden uit, maar na 2 nummers is duidelijk dat de virtuositeit live met zo weinig passie wordt gebracht dat het er het komende half uur echt niet spannender op gaat worden. Er zijn teveel gretiger bands in Groningen hiervoor.
BLUAI
Het timbre van de Vlaamde Catherine Smet doet wel denken aan dat van Feist, ze gaat voor hetzelfde type uithaaltjes en zangerige melodieën, maar schrijft liedjes die wat minder omwegen nemen om tot het refrein te komen. BLUAI is een leuke band met lapsteel en banjo erbij, maar de set kakt net effe te vaak in voor een notering in onze toplijst.
Reinel Bakole
Oh, wat een prachtige introspectieve alt-soul maakt de Belgisch-Congolese Reinel Bakole. Van die bloedmooie tracks over identiteit die je aan het denken zetten. Het geheel voelt nog een beetje statisch op Eurosonic, maar haar vocals zijn loepzuiver, het charisma is daar, en de muziek is steengoed. Een naam om in de gaten te houden, dat zeker.
CMAT
Staat ook op de BBC Sound of 2024-lijst, en dan weet je dat je moet opletten! Mooie glittercountryliedjes, geweldige stem ook, maar met zoveel sassssss gebracht dat het nogal gaat afleiden. Ik bedoel: je hóéft niet driemaal tijdens de show te doen alsof je dood neervalt.
Uzi Freyja
Het optreden van de Franse rapster leunt flink op publieksparticipatie, dus ze heeft het zwaar op ESNS. De dikke beats en simpel meeschreeuwbare refreinen doen vermoeden dat dit op een mooie nachtelijke spot op een ander festival uitstekend zou kunnen vallen.
Mickael Karkousse
Mocht je ooit hebben gedacht: ‘Ik wou dat Editors net wat meer leek op Oscar and the Wolf’. Niet direct een aanbeveling voor het soloproject van de GOOSE-frontman.
Joker Out
'Scream as loud as you can' zit al in het openingsnummer ingebakken en de pakweg 30 megafans vooraan gaan vol voor deze Sloveense Eurovisie-rockers. Daarachter moet de band harder werken om hun klassieke landfill indie aan de man te krijgen. Meer eigen wordt het wanneer ze in hun moerstaal zingen en de fans ook dat fonetisch meeblèren.
Jouska
Op plaat klinkt de elektronische indiepop met dromerige fluistervocals van deze Noorse singer-songwriter heel mooi, maar live is het oersaai door het gebrek aan dynamiek en charisma. Geen wonder dat de zaal binnen de kortste keren leegloopt.
Cucamaras
Nóg een postpunkband uit Engeland? Ja, nog een!
Dottie Andersson
Gooi Bon Iver, Phoebe Bridgers en Caroline Polachek bij elkaar in de blender, en je krijgt de eigenzinnige pop van Dottie Andersson. Ze is nog een beetje onzeker op het podium, maar de potentie is absoluut daar om een Gen Z-idool te worden.
Sinks
Mooi contrast: terwijl de zanger/gitarist al zijn demonen eruit gooit, staat de bassiste 2 meter verderop met een vrolijke glimlach te genieten van het spelen. Samen met de drummer vormt zij de ruggegraat van dit Tsjechische post-punktrio. Terwijl zij met z'n tweeën een fantastische en knap gespeelde basis leggen worden de minimalistische maar uiterst effectieve gitaarpartijen eroverheen geramd. Partijen die ogenschijnlijk door iemand die het instrument pas net heeft ontdekt gespeeld zouden kunnen worden, maar met zoveel passie eruit geramd worden dat het virtuose gitaristen doet verbleken.
Stuzzi
Deze band uit Stockholm is de hoempa-versie van The Mauskovic Dance Band. Meh.
Leatherette
Een post-punkband met saxofoon, had cool kunnen zijn, maar het wordt helaas een grote klittenboel bij deze Italiaanse liefhebbers van James Chance & The Contortions.