Och, die arme RAYE. Kort voor Lowlands ging ze zo hard door haar rug, dat de Britse singer-songwriter de show vanuit een sjofele fauteuil moest doen. En nu staat ze in een stijf uitverkochte Paradiso met een zere keel. Bíjna had ze deze show afgeblazen, vertelt ze wanneer ze opkomt, als een glamoureuze Old Hollywood-diva in een roze, metallic jurk en haar donkerrode haren gestyled als Marilyn Monroe. ‘Maar ik heb het gewoon NIET in me om te cancellen. Dus willen jullie me helpen met de hoge noten?’
Nee, Rachel Keen, zoals ze echt heet, is door niets of niemand te stoppen. Niet door het grote label, waarbij ze op haar zeventiende een wurgcontract tekende. Niet door het machtsmisbruik van foute mannen. Dus rukte ze zich los van de ketens van die grote platenmaatschappij, en scoorde ze op eigen kracht een megahit met ‘Escapism’, die viraal ging op TikTok. En dit jaar verscheen het debuutalbum dat haar label jarenlang tegenhield. Tien jaar maar liefst, zo vertelt ze vandaag. Met die plaat onder de arm speelde ze eerder dit jaar al in de Melkweg, en is ze nu weer terug voor een uitverkochte show in diezelfde zaal én Paradiso. De volgende keer staat ze in de AFAS Live of misschien zelfs de ZiggoDome, want RAYE’s brandende komeet gaat rechtstreeks op supersterrendom af.