Nog steeds schrikken journalisten ‘s nachts badend in het zweet wakker. Weer die terugkerende droom over dat totaal ontregelde, pesterige interview met De Jeugd van Tegenwoordig, zo eentje waar ze aan het begin van hun carrière bekend om stonden. Wilde je het hebben over de muziek, dan begonnen ze steevast over de tegenvallende producten bij de viskraam op de hoek. En wat dacht je van het legendarische ‘Zes Minuten (Wie heeft er een biertje voor Bas Bron?)’ bij De Wereld Draait Door? Plassen in de bek van de samenleving, heet dat. Bewuste sabotage. Het is al twintig jaar het handelsmerk van de Amsterdamse rapgroep, die met hun spitsvondige taalvernieuwingen en dikke electrobeats een totaal eigen draai aan de Nederlandstalige hiphop hebben gegeven.
In de rij zijn de verwachtingen op zaterdag dus hooggespannen. 'Heb je die filmpjes van gisteren gezien, met de kids erbij? Dat was LIT!' Oke, even Instagram checken. In de story van De Jeugd zie je fragmenten van de eerste van de twee uitverkochte AFAS Live-shows. Bezoekers springen op het podium, en de leden van de Jeugd hebben allemaal hun kinderen meegenomen. Een wel heel jonge Young Yayo spuit een flesje water uit over de eerste rijen. 'Dat Mag Niet', zingt WiWa op de achtergrond. Maar dat mag wel. Papadag was een feestje.
Ze zijn inmiddels niet meer de youngste in huis, maar de net-veertigers zijn hun streken nog niet verloren. De chemie tussen de vier is nog steeds ongeëvenaard, hoe ze elkaars verses steeds aankondigen ('Mag ik zeer warm, maar ook afstandelijk en arrogant Amsterdams applaus voor VJEEEEEEEEZE?'), en hoe ze steeds met elkaar lopen te klieren. Zaterdag neemt Vjèze als eerste het woord: ‘Wij waren hier gisteren ook al. Toen waren er bijna een paar dooien omdat er te veel mensen op het podium waren. Toch denk ik, voel ik, WEET ik dat jullie het nog beter kunnen.' WiWa moet er een beetje om lachen: 'Jullie zijn nóg beter in bijna dood gaan, jullie blinken uit in net niet sterven.'