Het is niet voor iedere artiest weggelegd: bijna twintig jaar na ‘Watskeburt?!’ is De Jeugd van Tegenwoordig relevant als ooit. Hun nieuwe plaat Moderne Manieren bereikte nummer 1 in de hitlijsten, en dat wordt uitgebreid gevierd met een uitverkochte clubtour langs de allergrootste zalen. In de AFAS Live houden nieuwe fanfavorieten zich staande naast de bekende succesformules.

Nog steeds schrikken journalisten ‘s nachts badend in het zweet wakker. Weer die terugkerende droom over dat totaal ontregelde, pesterige interview met De Jeugd van Tegenwoordig, zo eentje waar ze aan het begin van hun carrière bekend om stonden. Wilde je het hebben over de muziek, dan begonnen ze steevast over de tegenvallende producten bij de viskraam op de hoek. En wat dacht je van het legendarische ‘Zes Minuten (Wie heeft er een biertje voor Bas Bron?)’ bij De Wereld Draait Door? Plassen in de bek van de samenleving, heet dat. Bewuste sabotage. Het is al twintig jaar het handelsmerk van de Amsterdamse rapgroep, die met hun spitsvondige taalvernieuwingen en dikke electrobeats een totaal eigen draai aan de Nederlandstalige hiphop hebben gegeven.  

In de rij zijn de verwachtingen op zaterdag dus hooggespannen. 'Heb je die filmpjes van gisteren gezien, met de kids erbij? Dat was LIT!' Oke, even Instagram checken. In de story van De Jeugd zie je fragmenten van de eerste van de twee uitverkochte AFAS Live-shows. Bezoekers springen op het podium, en de leden van de Jeugd hebben allemaal hun kinderen meegenomen. Een wel heel jonge Young Yayo spuit een flesje water uit over de eerste rijen. 'Dat Mag Niet', zingt WiWa op de achtergrond. Maar dat mag wel. Papadag was een feestje.

Ze zijn inmiddels niet meer de youngste in huis, maar de net-veertigers zijn hun streken nog niet verloren. De chemie tussen de vier is nog steeds ongeëvenaard, hoe ze elkaars verses steeds aankondigen ('Mag ik zeer warm, maar ook afstandelijk en arrogant Amsterdams applaus voor VJEEEEEEEEZE?'), en hoe ze steeds met elkaar lopen te klieren. Zaterdag neemt Vjèze als eerste het woord: ‘Wij waren hier gisteren ook al. Toen waren er bijna een paar dooien omdat er te veel mensen op het podium waren. Toch denk ik, voel ik, WEET ik dat jullie het nog beter kunnen.' WiWa moet er een beetje om lachen: 'Jullie zijn nóg beter in bijna dood gaan, jullie blinken uit in net niet sterven.'

Nieuwe generaties

Het is niet voor iedere artiest weggelegd: het viertal zit al bijna twintig jaar in het vak, maar weet toch met ieder project een nieuwe generatie fans aan te boren. In de rij wordt liefkozend – en uit gewoonte – naar de AFAS Live verwezen als de HMH, maar er zijn ook veel jongeren die nog een toekomstplan waren toen De Jeugd voor het eerst uitlegde wat niou was. Natuurlijk, soms nemen ze even pauze. Dan worden er soloplaten opgenomen, (kook)boeken geschreven en oh ja, kinderen opgevoed. Maar als er dan een nieuw geluid komt, zijn ze meteen weer relevanter dan ooit. Met hun nieuwste plaat Moderne Manieren bereikte De Jeugd voor het eerst nummer 1 in de hitlijsten, en ze gaven volgens ons het beste optreden van Lowlands 2023. 

Ook in de AFAS houden de nieuwe tracks zich prima staande naast de oude klassiekers. Opener ‘Ze Is Pas Net Begonnen (Leerstage, Werkstage)’ is al lang omarmd als een nieuwe fanfavoriet, en het klierige ‘Dandyboy Moderno’ is de ideale sneer naar die ‘freelance creative’ waarvan iedereen er wel eentje kent. Voor ‘De Jakkaman’ verdwijnen de drie rapper een paar minuutjes van het podium, zodat sterproducer Bas Bron even kan schitteren met een kneiterharde electrojam. En zodat ze alledrie even een domme jakka kunnen halen.

Verloren schoenen

Maar het energieke hart van de show ligt nog steeds bij de onovertroffen succesformules van hun vroegere hits. Met het oer-Hollandse ‘Eyyyyyy, oooooooooh’ van ‘De Formule’ krijgen ze de meute tot op het balkon aan het springen. En de excentrieke rapopera ‘Sterrenstof’ wordt meegeschreeuwd als de klassieker die het is. Confettikannonnen kleuren de zaal roze. Niet eens alle hits komen voorbij, daar is hun discografie inmiddels simpelweg te groot voor. Ze zouden prima twee van deze shows kunnen spelen zonder in herhaling te vallen.

Tijdens de toegift wordt Freddy door een stagemanager van de reling getrokken. Als die vragend zijn handen omhoog houdt, krijgt hij van de AFAS-medewerker een strenge blik terug: 'Dit wordt niet weer zoals gisteren maat!' Ja ja… Een paar minuten later is Vjèze toch ouderwets kwijtgeraakt in de moshpit. Hij zei even een lens te gaan zoeken en kwam niet meer terug. Als hij dan plotseling weer uit de coulissen verschijnt, met een halfvol biertje in zijn hand, krijgt hij van Faberyayo een kusje op de wang. Ook de gladste glijpanters zijn door de komst van hun welpjes een beetje getemd. En dat maakt het eigenlijk allemaal nog veel mooier. Een schoen en een horloge worden in de lucht gehouden: waar is de rechtmatige eigenaar? Plukjes vrienden vinden elkaar terug, en voelen lachend aan elkaars door bier doorweekte haar. Ze proosten nog één keer met hun lege bekers. Op De Jeugd!

Setlist:

Intro (Moderne Manieren)
Ze Is Pas Net Begonnen (Leerstage, Werkstage)
Buma In Mijn Zak
Gemist (tease)
Tante Lien
Bewuste Sabotage (door Bas Bron!!)
Gekke Boys
Vijf Sterren Abbo
Dandyboy Moderno
Watskeburt?!
Bas Bron Jam
De Jakkaman
Glijpanter
Wittewijnmuziek
Sexy Beesten
Dat Mag Niet
Manon
Sterrenstof
De Formule

Toegift:
Broeder Ja
Ik Kwam Haar Tegen In De Moshpit
Gemist