Natuurlijk bracht Palms Trax een feelgood-afsluiter, natúúrlijk kreeg Job Jobse de armen omhoog met zijn euforische tranceplaten. Maar verder zette Lente Kabinet eigenlijk veel minder in op grote en gevestigde namen. Dit zijn onze elf ontdekkingen op Lente Kabinet 2023.

Badsista

Terwijl de Chinees-Canadese Yu Su op het hoofdpodium nog in borrelfase is en Gabrielle Kwarteng op de Tweede Kamer de house-kraan open draait in het lentezonnetje, steekt de Braziliaanse Badsista tussen de gele dakjes van de Vierde Kamer de lont in het kruitvat. Daar is dit podium ook voor: weg met de vrijblijvendheid, meer punch en een iets ongezelliger geluid. Eerder al maakte Groninger Long Bram daar indruk, nu is het de beurt aan Badsista. Zij draait gemene bass met een Zuid-Amerikaanse twist waar je een vies gezicht van trekt. Zelf doet ze dat ook, afgewisseld met een mooie grijns, onder haar snelle fietsbrilletje. Stoere dj, die zelf zichtbaar veel plezier haalt uit de achtbaan die Congo Natty’s ‘Junglist’ is. Misthoorn op volle kracht en gaan!

Angel D’Lite

Des te luchtiger gaat het eraan toe bij Angel D’Lite, een Britse met roze haar die de laatste jaren al een paar felgekleurde trancy raveplaten uitbracht. Ze zijn steevast vrolijk en energiek, een beetje weird maar ergens ook wel cheesy. Dat geldt zeker ook voor haar dj-sets. Op Draaimolen pakte ze het bos al in met The Prodigy, op Lente Kabinet gaat ze een stapje schaamtelozer, met een flinke selectie eurodance: ze draait DJ Jean, Barthezz, Cappella én 2 Unlimited. Welke plaat van 2 Unlimited dan, zul je vragen. Nou, dat kunnen we je vertellen, het was een van hun minst voor de hand liggende tunes, ‘Do What’s Good For Me’, die als nabrander bij een greatest hits album verscheen. Best een slecht nummer, en toch werkt ie wel vandaag. Aan elkaar gesmeed met high energy UK house brengt ze vroeg op de dag het eerste feestje waar écht gedanst wordt.

Fulu Fiziki Kollektiv

Naast dj’s vlecht Lente Kabinet ook steevast een aantal live-acts in het programma. En dat zijn dan doorgaans geen techno-producers met Ableton, maar bijvoorbeeld Afrikaanse cultfiguren als Fulu Miziki Kollektiv. Zo’n twintig jaar geleden maakte de wereld al kennis met Konono No1, een collectief uit Kinshasa, Congo, dat hyperaanstekelijke muziek maakte met zelfgemaakte instrumenten, en dit Fulu Miziki doet daar sterk aan denken. Uit houten kistjes, pvc-buizen en ander rondslingerspul maakten zijn eigen percussie- en snaarinstrumenten, waarop ze in zelfgemaakte futuristische outfits opzwepende polyritmes de Derde Kamer in slingeren. Charmant door het rammelige geluid van de DIY-instrumenten, maar vergis je niet: deze muzikanten zijn volstrekt serieus te nemen en hebben een boodschap: maak van Afrika geen vuilnisbelt.

Parris

De hele dag - eigenlijk het hele weekend - is de Tweede Kamer feitelijk het hoofdpodium van Lente Kabinet. Op de Eerste Kamer heeft vrijwel iedere dj moeite het grote brede veld te bespelen, maar deze tent is zo’n beetje de hele dag goed gevuld, al vanaf Marie Montexier, via Gabriella Kwarteng tot aan Roza Terenzi. Het programma is daar ook consistent: vrolijke house met af en toe een zomers pianootje maar toch ook met een bite. De een-na-laatste spot wordt het best gevuld, door Parris. Die Britse dj, die een label runt met Call Super, maakte vorig jaar ook al indruk, maar toen zag bijna niemand hem. De omstandigheden konden niet anders: toen stonden dertig dappere strijders tot hun enkels in de modder, nu heeft ie een prachtige zonsondergang te begeleiden. Dat doet hij met bevlogen house, kaal maar toch met veel dynamiek. Hij boort mooi een laag dieper aan dan zijn voorgangers en is daarmee de ideale schakel van het licht naar het donker.

Blck Mamba

Tijdens de laatste uurtjes van de zaterdag trekt een hoop volk logischerwijs naar Palms Trax, de enige echte gevestigde naam van de dag. Ook Roza Terenzi doet het prima als afsluiter, in een rechte streep naar de finish. Maar de leukste verrassing van het slotuur vinden we op Kanaal40, het kleinste podium. Blck Mamba is een Brusselse met een Nigeriaanse bodem, en zij vult het Belgische nachtleven met opwindende dansmuziek als amapiano, gqom en dancehall. Scherpe sounds, maar met net wat meer schwung dan we bij Roza Terenzi hiernaast horen. Er zit veel vaart in haar set en souplesse in haar lichaam, want ze beweegt volop mee op haar eigen tracks. Voor de dj booth stond de hele dag een barrier rond een klein monitorpodiumpje, dat nu omgetoverd is tot danseiland, en daarop dansen mensen met hun hele lichaam. Zo blijkt maar weer eens dat de kleinste feestjes op Lente Kabinet vaak de leukste zijn. En zelfs nu het kerkje van vorig jaar gedowngraded is tot een vrij kale booth dit jaar, is dit nog steeds de meest sfeervolle plek van het festival.

Rey Colino

Met zijn vibey houseplaten laat-ie de onwennigheid smelten als boter in de zon. Rey Colino is zijn naam, de groove zijn handelsmark, Kalahari Oyster Cult is zijn label. Daarop brengt-ie geweldige platen uit: veel knipogen naar de jaren negentig, smaakvolle prog- en tech-house en een boel tunes met vleugjes smaakvolle trance. Spul dat zich uitstekend leent voor de late namiddag bij de Tweede Kamer, dus. Niet te dwingend maar wel groovy, met hier en daar acidlijnen die pulseren als de blobjes in een lavalamp.

EYCEE

Grote troefkaart van het festival is de stage van Kanaal40. Terwijl festivalgangers onwennig het terrein binnendruppelen, klonteren de early birds hier samen en zien vaak al vroeg de vonk overslaan. Sta je opeens om kwart over vier met de armen in de lucht bij EYCEE, een Amsterdamse dj met een vissershoedje die z'n platen vol vuur brengt. Zijn set verraadt een gigantische voorliefde voor de UK clubcultuur, maar ho, wacht, een honkvaste dj is-ie bepaald niet. Gewaagd dat-ie het energieniveau ook flink durft terug te trekken, met een blokje hiphopplaten van Mike Jones en Gangsta Boo. Binnenkort op Lowlands!

THC & Byron Yeates

Terwijl het de dj's bij de Eerste Kamer maar niet lukt om dat kolossale gevaarte te temmen, doet de Tweede het hele festival dienst als de onofficiële main. Het is ook een drukte van jewelste bij THC & Byron Yeates, twee Berlijnse dj's die regelmatig in de groene badkamer van HÖR staan en er met hun snelle brillen uitzien als twee uiterst serieuze Berlijnse dj's. Hun set is de logische opmaat naar Job Jobse, ze vertalen zijn euforische trance naar een meer rechtdoorzee sound die de borrelaars en de dansers verbindt en drukken zo op het collectieve 'aan'-knopje. Huts!

Skin On Skin

Het was effe spannend of de Soedanese dj Skin On Skin Lente Kabinet zou redden. Twee weken zat-ie vast in oorlogsgebied Khartoem, om vervolgens (vanzelfsprekend!) een rits show te cancelen om weer tot rust te komen. Wel dus, en gelukkig maar. Door z'n TikTok-drilltechno-hit 'Burn Them Bridges' is-ie een gigantische publiekstrekker die de Derde Kamer laat uitpuilen tot ver voorbij de randen, en qua energie verzilvert-ie de hype totaal.

OK Williams

'1, 2, 3, 4, let me scream if you want some more!' Haha, is dat echt..? Ja hoor, daar slingert OK Williams opeens de maffe electrohouse classic 'Perfect Exceeder' erin na een wobbelige housetune. De Zuid-Londense dj draait precies het soort set waar Lente Kabinet om draait: pleasend maar uitdagend, vol personality en vooral mega fun. Een synth-loopje uit 'Formation' bovenop een ravey tune, pianohouse die je naar de Britse raves van '91 transporteert en deze lekker cheesy hardhouse-banger: allemaal tools om je nog harder te laten dansen in een set die evengoed techno, house en UK funky doorkruist. Die zien we binnenkort hopelijk overal terug.

Amor Satyr

Dat het dit jaar wat rustiger is op Lente Kabinet is niets om over te klagen, want hey, meer viberuimte. Maar het maakt wel dat de main vervaarlijk rustig blijft bij de meeste dj's, en ook de Vierde Kamer maar traag op gang komt. Op zondag krijgen alleen Jasmín en daarna de Franse dj Amor Satyr het écht goed vol. Die laatste is echt een ontdekking: hij draait op een halsbrekende snelheid, mixt als een adrenaline-junkie en vliegt vanuit hele snelle harddance steeds weer uit de bocht met manische breaks en curveballs. Kijk dan hoe hij met een gigantische grijns 'Rumble' versnelt, die afsnijdt met een rockabilly-tune (... Elvis?!) en vervolgens de boel weer in de zoveelste vilieine stroomversnelling gooit. Ja, dan stroomt het veld vol, gaan ook achteraan de armen omhoog en staan vooraan de wildste dansers met opengesperde ogen te hossen. Precies waarop je hoopt bij een afsluiter op Lente Kabinet.