Er staat een nogal opmerkelijke feature op het nieuwe album van Kovacs: niemand minder dan Till Lindemann van Rammstein leent zijn stem aan het hyper-persoonlijke titelnummer ‘Child Of Sin’. De Brabantse zangeres legt uit hoe dat zo gekomen is. ‘Ik blijk dus zonder het te weten 500 meter van hem vandaan gewoond te hebben.’

Ja, het is een aardig gat, van 2018 naar 2023. Langer dan de bedoeling was om tot een nieuw album te komen. Maar ja, zoals dat gaat: Kovacs wilde een nieuwe manager, een nieuw label, ze zat in de knoop met zichzelf, en toen kwam covid. ‘Het leven’, concludeert de zangeres, die momenteel de puntjes op de i zet met betrekking tot haar album Child Of Sin. ‘Ik ben er steeds meer achter gekomen dat ik gewoon independent moet zijn. Ik zat jarenlang bij Warner, maar dat werkte toch niet helemaal. Er waren te veel mensen met ideeën, het kwam steeds verder van me af te staan. De afgelopen jaren waren mentaal best wel heftig. Muziek was altijd mijn uitlaatklep, en dat werkte niet meer echt. Dat betekent dat je terug naar jezelf moet. Ik woon nu in een omgebouwde varkensstal in de achtertuin van mijn ouders. Ik ben gaan schilderen, heb mezelf leren naaien. En ik ben muziek gaan maken.’

We leerden Sharon Kovacs kennen in 2016, toen ze debuteerde met het album Shades Of Black en de prachtige single ‘My Love’, een filmisch soulpopanthem dat doet denken aan de grootse nummers van Shirley Bassey en de doorwrochte moderne soul van Amy Winehouse. En Kovacs is geen slap aftreksel van die grote sterren. Het is een bijzondere, dat zag en hoorde je meteen. In interviews gaf ze zichzelf en haar heftige verleden bloot. Op jonge leeftijd werd ze misbruikt, en dat liet sporen achter in haar hele jeugd. ‘Mijn biologische vader heb ik nooit gekend, mijn moeder was niet klaar voor kinderen’, somt ze op. ‘Ik ben grotendeels door mijn opa en oma opgevoed, maar op mijn elfde werd ik uit huis geplaatst. Toen ik verder opgegroeide, werd ik seksueel weird en heel actief, heel jong al. Mensen vonden dat vies, en ik had zelf ook altijd het gevoel dat er iets ‘vies’ aan me hing. De laatste jaren ben ik in therapie veel teruggeweest naar het kind in me. Ik heb keer op keer tegen dat kind moeten zeggen dat het ok is, dat het niet haar schuld is.’

Meester van het lijden

Een kind voor galg en rad dus, of zoals Kovacs het in haar liedje noemt: ‘Child Of Sin’. Het is haar meest intieme, kwetsbare song tot nu toe, omdat ze de beschermlaagjes af moet pellen die ze om zichzelf heen bouwde na misbruik op jonge leeftijd. ‘Ik heb heel vaak gedacht dat ik het allemaal verzonnen had. Ik werd ook niet begrepen in die tijd, en mijn misbruiker probeerde me op allerlei manieren te manipuleren. Mijn familie herkent nu met terugwerkende kracht wel dingen, en het is een donkere gedachte dat veel dingen die in mijn leven gebeurd zijn niet hadden gehoeven. Ik voelde me onveilig.’

Het is geen wonder dat Kovacs het eigenlijk niet zo goed aandurfde dit liedje in haar eentje te zingen. En toen haar manager vroeg of ze het niet als duet zou willen opnemen schoot haar maar één naam te binnen: Till Lindemann, zanger van Rammstein. Een band waar Kovacs van jongs af aan een connectie voelde – uit de tijd dat MTV non-stop ‘Sonne’ draaide. En een nummer als ‘Puppe’ uit 2019, waar de hoofdpersoon in blinde woede de kop van een pop trekt, raakt Kovacs. Till Lindemann, een meester in het vertolken van lijden en niet bang om diep in zichzelf te graven. Maar ja, wel de frontman van zo’n beetje de grootste tourende rockband van Europa. ‘Ik dacht: ik ken iemand die wel eens met hem gewerkt heeft, in Berlijn. Ik heb één kans.’

500 meter

En wonderwel kwam die poging aan. Er kwam geen platenmaatschappij of publisher aan te pas. Het was Lindemann zelf die belde: ‘Ik hoorde dat we een duet gaan opnemen.’ Kovacs: ‘Hij vond het een mooi nummer, en hij nodigde me uit bij hem thuis. Ik blijk dus een jaar lang in Berlijn op 500 meter van hem af gewoond te hebben, en hij komt wel eens op plekken in de stad waar ik ook graag kom. Wat voor plekken? Ehm, dat weet ik niet, haha. Till was heel meedenkend en geïnteresseerd. Hij wilde de context weten, hij wilde dat ik me er prettig bij voelde. We hebben een bijzondere relatie opgebouwd. Hij noemt mij "my crazy friend". Als ik bij een label had gezeten was dit nooit gelukt, dan was het kapot gedrukt. Ik heb dit allemaal alleen gedaan.’

Lindemann zingt het tweede couplet van ‘Child Of Sin’, in het Engels. Dat wilde hij zelf het liefst, vertelt Kovacs. En daarmee hield de samenwerking niet op, want de Duitser kwam ook naar Amsterdam om een videoclip op te nemen. ‘Hij was heel lief’, vertelt Kovacs over die dag. ‘Hij zei op een gegeven moment tegen me: je fladdert als een vleermuis, doe een rustig! Ja, ik weet het, antwoordde ik. I just want the best for your baby. Hij begrijpt echt hoe belangrijk dit voor mij is.’

Het album Child Of Sin is vanaf vandaag overal te beluisteren, en ook de videoclip met Till Lindemann verschijnt vanmiddag.